Full version: penslar
Zoyas matte
har målat med vattenbaserad färg och har penslarna stående i vatten med lite grönsåpa. Men hur gör jag sen, för där kan dom inte stå i evigheter. Ska man ha ddom i plastpåse, eller bara torrt?
Alla tips, råd och kunskaper tar jag tacksamt emot. sos.gif
(penslarna var superdyra och nu börjar dom rosta lite så jag behöver verkligen hjälp!!)
Tosan
Vattenbaserad färg brukar räcka att skölja ordentligt under ljummet vatten... Låt dem absolut inte stå med borsten ner så de blir spretiga.
Eva-Helene
Rengör dom väldigt noga och skölj sedan. Skaka bort vatten så gott du kan, torka gärna borstet med hushållspapper och häng dom luftigt. Olja metallen en aning. Det funkar på mina penslar.
Zoyas matte
ÅH, tack. Ska genast ta upp dom.
Zpira
och en speciell avslutning som min pappa lärde mig... funkar om det är vattenlöslig färg. Tvätta ur, skaka bort överflödigt vatten, klämtorka m lite papper och avsluta med att stoppa in den i munnen och dra ut penseln så spröten får fin form. Låter kanske lite äckligt, men det är inte alls så farligt. Poängen är att saliven binder stråna så att när de torkar så håller de ihop tills nästa gång man ska använda borsten.
Bee
Numera har jag lärt mig att vara rädd om mina penslar. Förr fattade jag inte vad gamla gubbar sa om att vissa penslar blir bättre med år och användning, jag bara köpte, använde och kastade bort.

När jag har målat så gör gör jag rent mina penslar, i vatten eller ngt kemiskt beroende på vad jag haft för färg. Men jag gör rent dom så fort som möjligt (gröna sidan av svampen på det blanka om det hunnit kommit rostfläckar). Oberoende av färgtyp så avslutar jag med att ta en omgång med lite diskmedel, sen skölja rejält i vatten. Därefter får dom torka fritt, över en burk eller ngt. Sen stoppar jag dom i en plastpåse. Jag brukar stoppa i en lapp märkt "för oljefärg" eller "vattenbaserat" så att jag vet till nästa gång.

Gud så präktigt det låter men det funkar så bra! Och jag får väl hålla med dom gamla gubbsen då - penslarna
blir bättre med åren!

Så har man köpt dyra penslar gör man klokt i att behandla dom "värdigt".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon