Full version: Vinterförvara Chili?
bogg
Odlat upp en chili från frö sedan i november förra året.
Den växte sina första 4-5 månader under en 105w lågenergilampa avsedd för odling och är idag kort och kompakt (jag har den bara som prydnadsväxt i stort ändå).

Hursomhelst, vintern närmar sig ju med stormsteg (ok, den kommer kanske snarare smygande bakom hörnet).

Bor i lägenhet utan inglasad balkong och undrar nu hur man ska vinterförvara den.
Som ni kanske vet är ju de flesta chili-växter faktiskt perenner och inte anueller även om oftast odlas som det senare.

Enda stället jag kan förvara den under vintern i under rumstemperatur är ett matförråd i källaren.
Där får den ju inget ljus alls så nu undrar jag om det går att ha den där eller om mitt bästa val helt enkelt är att döda den och ta fröer och odla upp en ny nästa år.

Eller kan man bara ha den i fönstret i lägenheten även under vintern och hoppas att det varma klimatet i lägenheten inte stör den?

Preussen
jodå, det har skrivits både ett och annat om den frågan här på forum så det är bara att använda sig av sökfunktionen.

det går att övervintra den i lägenheten. klipp ner dem rejält, vattna sparsamt och se upp för skadedjur. ge plantorna lite stödbelysning så kan det nog gå vägen ska du se.

vad är det för sorter du tänkt övervintra? de jag haft mest framgång med är c.chinense.
bogg
CITAT (Preussen @ 10-07-2007, 22:22) *
jodå, det har skrivits både ett och annat om den frågan här på forum så det är bara att använda sig av sökfunktionen.

det går att övervintra den i lägenheten. klipp ner dem rejält, vattna sparsamt och se upp för skadedjur. ge plantorna lite stödbelysning så kan det nog gå vägen ska du se.

vad är det för sorter du tänkt övervintra? de jag haft mest framgång med är c.chinense.



Inte så stor koll på vad det är för sort, det är egentligen en av flera som såddes från frön från en planta köpt på en blomsterhandel smile.gif

Sen ang. sökning, visst finns det fler trådar, men känns väl onödigt att väcka en 3 år gammal tråd till liv för att fråga ang. mitt matförråd? biggrin.gif
Maria i Helsingborg
Min Habanero (c.chinense) har jag i köksfönstret. Fönster mot väst.
Preussen
CITAT (bogg @ 10-07-2007, 22:32) *
Inte så stor koll på vad det är för sort, det är egentligen en av flera som såddes från frön från en planta köpt på en blomsterhandel smile.gif

Sen ang. sökning, visst finns det fler trådar, men känns väl onödigt att väcka en 3 år gammal tråd till liv för att fråga ang. mitt matförråd? biggrin.gif


eller så går det att ta till sig den information som finns att tillgå whistling.gif
Wilmer
Mitt tips är att inte testa källaren. Har testat fönsterplats (ok) källaren (död varje gång). Men andra kanske har andra erfarenheter..

/ Wilma
bogg
CITAT (Wilmer @ 11-07-2007, 23:08) *
Mitt tips är att inte testa källaren. Har testat fönsterplats (ok) källaren (död varje gång). Men andra kanske har andra erfarenheter..

/ Wilma


Tack smile.gif

Istället för att tjafsa vidare i tråden om sökningar som Preussen så lyckades faktiskt du göra det man ska göra på forum, hjälpa andra biggrin.gif

Men jag antar att sånt kommer med tiden, forum-veteraner (som du) brukar vara lite mer tålmodiga än andra smile.gif

Stor tummen upp till dig Wilma smile.gif
Wilmer
Tackar Bogg, men jag vet själv hur segt det är att alltid leta. Speciellt utan bredband var det hopplöst. Dessutom blir det lite liv i forumet. Jag är kanske lite oorganiserad av mig angel_not.gif . Kul att kunna dela med sig av erfarenheter!

/ Wilma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon