Full version: Hästkastanj
Mia i Borlänge
Har en krukad Kastanj som jag nyss köpt för en billig peng. Den liknar mest en buske och kanske det är rotsnurr i krukan ? Den kommer att bli ett Bonsai projekt så jag måste korta ner stammen och just där är den 2,5 cm. Vid krukans kant är stammen 4 cm kan då 2,5 cm bli ett för stort sår ? Tänkte plantera om den först och nästa år ta bort grenen under JAS perioden.
Undrar om den har några speciella krav på jord, dränering osv ? (har tänkt använda barkmylla till störts delen) Har sökt lite här på forumet men inte hittat något om krav på jordtyp.
KURT
Kastanjer har en pålrot, sår man själv är den ofta mycket känslig för omplantering. I handeln brukar de "lyfta" kastanjen så att pålroten går av, på så sätt tvingas den att skaffa en massa små sidorötter, och det blir lättare att odla den i kruka och lättare att plantera om den utan att störa tillväxten.
Mia i Borlänge
Tack Kurt !
Jag vet ju att det är ett kännsligt träd så detta var bra att veta smile.gif Jag kommer att plantera den i en stor trälåda som jag tänker bygga så snart som möjligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon