Full version: Småkryp
Tezzla
Har funderat på en sak smile.gif

I en hel del trådar som handlar om småkryp och annat "smått" så är det alltid ganska många som skriver "usch, fy, äckligt, hjälp" o.s.v. Verkar som en hel del tycker tvestjärtar, larver och annat "smått och gott" verkligen är något riktigt obehagligt. Vad jag då undrar är hur det funkar att ha en trädgård? I en välmående trädgård så kryllar det ju av både det ena och det andra och det går ju inte att undvika krypen.

Själv så kan jag ju inte påstå att jag hyser stor kärlek till småkrypen som jag hittar lite här och var, men jag äcklas inte av dem. Jag tycker inte de är otäcka. Tycker tvärtom att det är ganska fascinerande att de väljer att bo hos mig, det tyder ju ändå på att de har det bra här biggrin.gif (förutom mördarsniglarna då som jag verkligen kräks på, men jag har ju min vän sekatören... devil.gif )

Ni som verkligen tycker småkryp är obehagliga hur mycket stör detta er i ert trädgårdspysslande? Om ni vänder på en sten och det väller fram gråsuggor vad gör ni då? Är det inte jobbigt att dona och pyssla om ni samtidigt hoppar till varje gång det kryper fram en skalbagge t.ex?
zaaritha
Jag drar mej tillbaka ett tag "om det väller fram gråsuggor"..............
Jag gillar definitivt inte att ha tvestjärtar i sängen! Glerrk!
Tezzla
CITAT (zaaritha @ 06-07-2007, 21:40) *
Jag drar mej tillbaka ett tag "om det väller fram gråsuggor"..............
Jag gillar definitivt inte att ha tvestjärtar i sängen! Glerrk!


Nä, tvestjärtar i sängen är nog inte kul tongue.gif (Men å andra sidan så dör man inte av det. Man kan skaka lakanet...)

Jag menar inte med denna tråd att "håna" de som tycker småkryp är obehagliga. Det finns många saker jag också tycker är obehagliga. Jag är bara intresserad av att höra hur ni resonerar. Är det inte hemsk jobbigt att bli äcklad och smått skräckslagen? Är det överhuvudtaget kul att pyssla i trådgården då? HUR rädda är ni?

smile.gif
zaaritha
Jag grejar i trädgården!
Gillar inte när insekterna kryper på mej!
Jätteskrämd, är jag inte...........
Känner ett visst obehag.
Svårt skaka lakanen, när maken sussar sött!
Kajsa i Arvika
Mitt problem e spindlar... -fear-.gif kan tolerera dem om de e små, e de större brukar jag skyffla iväg dem in till grannen ungefär och muttrande fortsätta med det jag höll på med... men kan bli riktigt skrämd om det dyker upp nån bamsing mitt framför ögonen på mej.. det har hänt att jag satt mej pladask på rumpan blush.gif i ren instinkt och sedan generat kikat mej omkring för att se om någon sett mej...

Tvestjärtar e också lite läbbiga, hoppat högt när det kravlat fram ett tjog ur tidningen man varit och hämtat i brevlådan fast man har skakat frenetiskt.... fear.gif


men generellt sett så accepterar man ju allt som följer med trädgårdslivet.. man kan ju inte ha en sterilt ren trädgård det funkar ju bara inte.. wink.gif
Tosan
Så länge de låter bli att antasta mig är de helt okej. Visade gubben en korsspindel idag som satt på ett gurkblad, jättefin! Han tyckte väl inte det kanske...
Däremot sniglarna är dödsäckliga! Hatar när man lyfter på nåt ute och så blir det alldeles slemmigt i handen. Fyyy! Men nu har jag lärt mig att kolla innan jag kladdar...
Tezzla
CITAT (Tosan @ 06-07-2007, 22:34) *
Däremot sniglarna är dödsäckliga! Hatar när man lyfter på nåt ute och så blir det alldeles slemmigt i handen. Fyyy! Men nu har jag lärt mig att kolla innan jag kladdar...


Ja, där håller jag med dig! yes.gif

Korsspindlar däremot är rysligt vackra.
Tosan
CITAT (Tezzla @ 06-07-2007, 22:45) *
Ja, där håller jag med dig! yes.gif

Korsspindlar däremot är rysligt vackra.


Ja de finns ju i så många färger och storlekar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon