Söttok06
Nu var det en annan trädgårdsmänniska jag pratade med som sa att man skulle beskära på hösten. Vad säger ni om det här inne?Eller ska jag köra på vårvintern som jag fick tips om längre ner i forumet.
Vad händer om man beskär på hösten resp. vårvintern? Vad är skillnaden?
Det verkar finnas många åsikter och kunnande.

Jag vill alltså ta ner en bondsyrén som är över 3 meter och bara ha den i ungefär 2 meternivå, dels för att det är lättare att hålla efter och så tycker jag att det räcker som häck.
KURT
Det är väl som alltid, att man vill höra motivationen också? Varför skall man beskära just på hösten, så att man lämnar öppna sår i trädet/busken när det är fuktigt och den har slutat att växa?
*Stintan*
Tycker inte det låter så bra att beskära på hösten. Jag har ett flertal gånger kapat ner min syrenhäck radikalt till bara 10-15cm över mark och detta ha vi gjort efter blomning dvs ganska tidigt på sommaren. Sparade lite småskott bara. Året efter såg häcken inte mycket ut för världen men redan andra året kom en och annan blomma och tredje året många fler. Ska man sen klippa och forma häcken så blommar den ju mindre än om den får vara friväxande men då blir den ju ganska yvig.
MariaS
Jag skulle nog hänge mig åt sågar och sekatörer ganska omgående. Passa på att ta bort äldre grova förvedade stammar mitt i också.
Cilla
Håller med Kurt - ska man lära sig något om biologi och växtlighet gäller att förstå orsaker och sammanhang. Samma sak om man ska bygga ett hus - det gäller att inte bara ta del av råd som "använd den sortens plank, absolut inte betong" eller som läkare "jomen blåpiller sägs vara jättebra, de röda inte lika bra".

Beskärning på vårvintern stimulerar tillväxt och gren och blad. Beskärning efter midsommar och till tidiga hösten ger inte denna stimulans, varför man använder den perioden när man t ex vill glesa ur något.

Att det förekommer olika idéer om syrén är säkert för att man förr i tiden småbeskar bersåer, häckar och annat. Många trädgårdsägare hade anställda som gjorde det. Då var det viktigt att husherrarna fick sin blom och sedan sin finputsade grönska. Man beskar småkvistar efter blomningen, för då hinner syrénen utveckla nya skott för blomning året därpå. Småkvistar alltså, årsskott och fjolårsskott.

Det du vill göra är något helt annat. Du har en planta som vill bli 4-5 meter (syrén) men du vill egentligen ha något som är 2 meter högt. Jag antar att du också vill ha syrénen grön nedifrån och upp och inte uppstammad.

För den första ambitionen finns ingen riktigt bra lösning annan än att byta plantmaterialet. Toppkapad syrén blir ingen glad av, varken på sommaren eller vintern. Alternativet är att du radikalbeskär så snart stammarna blir högre än 2 meter, men då får du generellt mindre blomning. För den andra ambitionen är det vårvinterbeskärning som gäller - helt eller med någon stam här och var under några år.
Söttok06
Det verkar luta åt vårvintern då, om jag ska stimulera grönskan och blomningen. Det är bara det att jag inte vill ha den så jättehög utan mer som en blommande häck där jag ska ha min sittplats. Tänkte köpa några fler syréner och sätta i vinkel till den som är. Så att det blir lite mer ombonat. Tycker att den är fin när den blommar.

Hon som gav mig rådet om att beskära på hösten jobbar för kommunen med att fixa i parker m m.

Åsa, mälardalen zon 2
Om du längre fram skulle ledsna på beskärning för att hålla häcken nere i storlek så kan man byta ut den mot någon av de förädlade syrensorter som inte blir lika stora som bondsyrener.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon