malin72
ja hur går det där ute giggle.gif har ni börjat gå med kaffe filter och samlat fröer???? jag går och kikar och har lite svårt att veta när dom är färdiga vissa blommor g.gif
men i stort så ska det väl blomman vissna ner och sen plockas...dom som gör skidor är ju lätta men andra då....hm
tex mina anemoner gjorde nåt roligt som jag inte sett tidigare....deras blomstängel exploderade som tex maskrosor gör.......men anemoner sätter man ju som små knölar....är det värt att spara deras frön????????????????????

ja hur går det för er andra shy.gif innocent.gif

[attachment=4617:blandat_06_880.jpg] anemonens explosion
Christer i Falköping
Jodå, här samlas fröer. Visst går det utmärkt att samla anemonfröerna. Men så dem redan nu, många anemonfröer tappar grobarheten rätt fort, framförallt de som har hårda fröer (alltså de utan det vita fluffet som dina hade). Det brukar ta något år eller så innan de blommar första gången.
Christer.
Irene_L
Jag har samlat in frön från min Rosenviva. En del av dom har jag redan sått. Får se om det blir något. tummenupp.gif

Annars har jag inte samlat in något.
kerstin z5-6
jag är alltid dålig på vårblommarna -de fröna är klara nu eller har släppt för länge sen ..Jag brukar bättra mej senare ..


Eftersom jag ska ha visning i år blir det nog mycket nerklippt ..
Mollis
Jag har börjat så smått, har tagit hand om Silverarven, sen ska jag ta Porslinsklocka och Stjärnflocka.

/Mollis
Krolliljan
Jag har bland annat tagit frön från kungsängslijorna. Ngn som har erfarenhet av att så dem? Tar det lika evinnerlig tid som med mina krolliljor?
MariaS
Oops. Har visst redan sått om julrosfröna redan. (6v stratifiering i frysen) Är jag för snabt ute......
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (MariaS @ 30-06-2007, 19:52) *
Oops. Har visst redan sått om julrosfröna redan. (6v stratifiering i frysen) Är jag för snabt ute......



Stratifiering görs aldrig i frysen få frön klarar så snabb nedfrysning som det blir i en modern frys, optimal temp vid stratifiering är vid +0 till +5C. Och naturens merod fungerar utmärkt när det gäller julrosor = man sår fröerna ute så snart de mognat och sedan får de gå igenom en vinter.

Kungsängsliljefrön slänger jag bara ut där jag vill ha dem, stjärnflocka är ett av mina värsta ogräs så den behöver jag inte spara frön av det finns alltid gott om småplantor.
mamamaggan
CITAT (dagliljan @ 30-06-2007, 12:05) *
Jag har bland annat tagit frön från kungsängslijorna. Ngn som har erfarenhet av att så dem? Tar det lika evinnerlig tid som med mina krolliljor?


Sådde kungsängsliljor i höstas i en av mina pallkragar. Det var inga problem att få dem att gro. Nu har jag en massa decimeterhöga " strån " som jag låter stå kvar där till framåt hösten. Får se hur stora de är då . Är de för små planerar jag att låta dem stå kvar till nästa år och plantera ut dem då.
MariaS
Tack Åsa. Miss på första försöket altså. Bättre tur nästa år. Fast jag väntar nog några veckor för säkerhets skull ifall om att....
tiagirl
Har en hel mugg full med Vaxblommor som jag plockat på nu i flera veckor. Tidig som sjutton var dom som överlevde vintern ute. Annars händer det inte så mkt här.... Plockat av dom svarta penseerna(violer??)med, tänkte så dom nu snart för dom ska väl vara ett år innan dom går i blom eller är jag ute och cyklar?

Köpt massor av Ipomoea i alla regnbågens färger...av privatpersoner. Så gott som alla har blivit lila. Mkt märkligt. Enda som ser ut som dom ska är mina egna lila; grandpa Ott som dom heter. Så alla dom jag sådde själv + alla nya gör det väldigt lila här!!! Men fröpåsefröerna är duktiga iaf och ser ut som på bilden. Ska nog ta sticklingar på dom istälet för dom blir väl inte likadana nästa år om jag sår deras avkommor. wacko.gif
sofiaq
[quote name='tiagirl' date='02-07-2007, 00:18' post='627780'

Köpt massor av Ipomoea i alla regnbågens färger...av privatpersoner. Så gott som alla har blivit lila. Mkt märkligt. Enda som ser ut som dom ska är mina egna lila; grandpa Ott som dom heter. Så alla dom jag sådde själv + alla nya gör det väldigt lila här!!! Men fröpåsefröerna är duktiga iaf och ser ut som på bilden. Ska nog ta sticklingar på dom istälet för dom blir väl inte likadana nästa år om jag sår deras avkommor. wacko.gif
[/quote]


Hur gör du när du tar sticklingar från Ipomoea? Jag har ett par som jag skulle vilja föröka, men jag kan inte se minsta tillstymmelse till frö ännu.. Har du några bra tips?
rosita
Jag har tagit frön av vattenmelon, tomat 'Oregon spring' och ipomea. Framöver har jag tänkt att samla frön från tomat 'Dansk export', tomat 'Money maker', ampeltomat, paprika, chili, ringblomma, luktärt och tagetes. Skulle vilja ta frön från gurka och aubergine också, men tycker inte att jag kan se några fröer i dessa... unsure.gif
mojan
Har just plockat in frön från gullviva, blågull och blodtopp. Håller ögonen på på mina stora blåklockor och ett gäng med ängsskallra utanför en granntomt.
Grå
Japp!

De sorter som jag har tänkt att flytta mellan småland och västergötland och vice versa iallafall. De som ska vara kvar får fröa av sig där de står.
Har fröer från olika sorters vallmo och vit akleja (om den nu blir vit) än sålänge.
Försökte fånga frö från Löjntantshjärtat, men är inte säker på att jag lyckades. Är det någon som vet hur ett sånt frö ser ut?

Har fått en massa fröer av Henriks mamma också. Blå akleja (om de nu blir blå), ballongblomma, vit klätt, smörboll, nejlikor och annat. Har sått en tredjedel i krukor som ska få stå ute över vintern bredvid husvägg, en tredjedel på friland där jag vill att de ska växa och så har jag sparat en tredjedel i kylskåp. Har jag tur så kommer det ju upp något iallafall.
Magdis
Här kan man inte ta några fröer ännu för det mesta har bara börjat att blomma. smile.gif
Österläge
Hur är det med akleja, kan man så dem nu? De jag sådde i våras blommade ju inte i somras, men om jag sår nya nu, blommar de nästa sommar? Ska de stratifieras, funkar det att så dem ute nu o låta dem stå ute över vintern, eller ska jag börja med några veckor i kylen?
Heda
Enligt mina erfarenheter är aklejorna sådana att om fröerna är färska gror de i sommarvärmen...men om de är torra (köpefröer) kan de behöva någon vecka i kylskåpet. De blommar året efter sådd.
Österläge
CITAT (Heda @ 17-07-2008, 10:51) *
Enligt mina erfarenheter är aklejorna sådana att om fröerna är färska gror de i sommarvärmen...men om de är torra (köpefröer) kan de behöva någon vecka i kylskåpet. De blommar året efter sådd.



OK, då ska jag så några nu! För då klarar de väl vintern, om de har hunnit växa lite innan?
Azur
Enda fröerna jag kunnat samla än är Backlök, övriga jag går och väntar på (Stor Blåklocka, Hässleklocka, Nässleklocka, Korskovall, Natt Och Dag, Akleja, Blodnäva, Färgkulla, Kroll-lilja, Gulsporre, Kvanne...) har fortfarande inte mognat.
Pia L
Det som gått att plocka än så länge är nattljus, studentnejlika, blågull och akleja.
Jag längtar efter att den vita sotade Riddarsporren får sina frökapslar så att jag kan så nya.....och hoppas på samma underbara resultat som den plantan jag fått av Rossi har.
Österläge
Har just samlat in fröer från en stor Allium (måånga frön!!) och min flocknäva (även där mängder!). Vad gäller för att så dem, nån som vet? Vad gäller löken, är det nån vits att så frön eller tar det flera år tills de blommar?
Platinum
Jag brukar sällan samla in fröer annat än från indiankrasse och tagetes. Men om nån är intresserad så finns det fröställningar på en del olika växter här nu som t.ex. rabarber, gullregn och gul daglilja.
ingrid fuxwall
CITAT (rosita @ 15-07-2008, 13:48) *
Jag har tagit frön av vattenmelon, tomat 'Oregon spring' och ipomea. Framöver har jag tänkt att samla frön från tomat 'Dansk export', tomat 'Money maker', ampeltomat, paprika, chili, ringblomma, luktärt och tagetes. Skulle vilja ta frön från gurka och aubergine också, men tycker inte att jag kan se några fröer i dessa... unsure.gif

Innan du tar frön - kolla om det är F! hybrier. Av egen erfarenhet vet jag att just ampeltomater inte alltid blir det - de är just det jag skrev F1 hybrider.

Det finns en massa fröer i gurka, hur det är med Auberginen vet jag inte ännu då den fortfarande hänger på plantan
CillaM
Som en ekorre har jag givetvis samlat fröer i år igen, fast inga aklejfröer, inte i år. Återkommer senare i höst med min frösamling.
Åsa, mälardalen zon 2
Brukar inte skörda så mycket frön men jag har isolerat en planta albansk chili så det inte ska bli någon korspollinering för min fröpåse börjar ta slut och den är inte så lätt att få tag på (jag fick den som provfrö av runåbergs ett år).

+Jag tror jag ska testa ta fröer från min fikonbladspumpa Runåbergs ska sluta sälja den + denna hör inte till de vanliga pumpa/squasharterna så den ska enl. uppgift inte kunna pollinera sig med de andra sortena jag har i trädgården. Bra för fröskörd ifall de inte kan korspollinera sig men man är ju mer beroende av att det finns både han och honblommor på samma planta ifall de inte kan pollinera sig med andra, jag har dock 2 plantor fikonbladspumpa så några frukter hoppas jag att jag får.
Ingrid Zon3
CITAT (Österläge @ 25-07-2008, 22:29) *
Har just samlat in fröer från en stor Allium (måånga frön!!) och min flocknäva (även där mängder!). Vad gäller för att så dem, nån som vet? Vad gäller löken, är det nån vits att så frön eller tar det flera år tills de blommar?

Allium tar några år innan de blommar. De bildar ju en lök först. Jag brukar skaka de torra fröställningarna där jag vill ha dem och de kommer upp. Inte allihopa tack och lov men tillräckligt med den "insatsen" smile.gif
Så jag tycker det är vits även om det tar flera år.
Azur
NU har mitt frösamlande äntligen kommit igång! Pukvete, Korskovall, Natt och Dag, vild Akleja, Färgkulla, Hässleklocka... Hyllan fylls snabbt! smile.gif
(Jag har fortfarande inte hittat vild Riddarsporre. Nån som har frön av vilda Riddarsporrar och vill byta mot nåt jag har?)

Jag försöker undvika att tänka på att fröernas mognad betyder att sommaren snart är slut. sad.gif
Knytt
Ja då här samlas det men inte så mycket som givit frö än.

Har iaf penséer, tomater och lite annat smått och gott klart.
Ser fram emot höstens byten! biggrin.gif
rosita
CITAT (ingrid fuxwall @ 26-07-2008, 22:32) *
Innan du tar frön - kolla om det är F! hybrier. Av egen erfarenhet vet jag att just ampeltomater inte alltid blir det - de är just det jag skrev F1 hybrider.

Det finns en massa fröer i gurka, hur det är med Auberginen vet jag inte ännu då den fortfarande hänger på plantan


Jag har redan kollat det där med F1-hybrider och konstaterat att en av mina gurksorter inte är det, liksom aubergine, men i den gurkan finns inte så tydliga frön som i den andra och i aubergine har jag också svårt att se fröna. Ampeltomaten ska inte heller vara F1-hybrid faktiskt!
HelenN
Jag har samlat in fröer från 6 olika Vallmo, Solrosor, Petunia, Akleja, Tagetes, Ballongblomma, Million Bells, Svartöga o några fler. Och alla frön behöver inte "mogna" på blomman utan kan läggas inne på tork....luftigt...det gjorde jag förra året o de grodde finfint!
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (rosita @ 29-07-2008, 15:53) *
Jag har redan kollat det där med F1-hybrider och konstaterat att en av mina gurksorter inte är det, liksom aubergine, men i den gurkan finns inte så tydliga frön som i den andra och i aubergine har jag också svårt att se fröna. Ampeltomaten ska inte heller vara F1-hybrid faktiskt!




Gurkfrukter måste sitta kvar länge på plantan för att bli riktigt supermogna innan fröerna är klara ofta blir skalet ganska hårt + frukterna blir ofta gula när de är såpass mogna att fröerna är klara. Tror även att auberginefrukter måste sitta kvar ganska länge på plantan ifall man ska skörda frö.
Lena zon 5
Jag är helt ny på att ta egna fröer så jag vet inte riktigt hur fröerna på alla blommor ser ut men jag kan inte låta bli att ta in och pillra på för att försöka komma på vad som ska sparas :-) En del är ju självklart men annat inte.
Speciellt glad är jag över att ha tagit fröer från en gul liten japansk vallmo jag köpte för någon vecka sedan. Sen har jag tagit fröer från pysslingkrage, guldzinnia, rudbeckia goldilocks, röd nejlikrot (här är jag osäker på om det verkligen är fröer!) och penseer.
Blir säkert mer framöver eftersom det blir "färdigt".
Heda
Jag har än så länge bara "hjälpt till" och strösslat mogna Julrosfröer runt plantorna (de som inte redan själv fröat). Plockat lite vallmokapslar och strött ut trädgårdsvallmon. Väntar på...väntar nog inte direkt på något... Men jag har sått endel också bla. Purpurklätt(rosa/vit), Stockros och Echinacea...får väl se om det hinner komma upp något som kan övervintra.

//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon