uno
Vanligt är att koppla kallvattnet till diskmaskinen. Nu har jag installerat bergvärme och funderar på att koppla varmvatten till diskmaskinen. Två frågor har jag. 1) Kommer det att bli mer ekonomiskt? 2) Blir diekresultatet lika bra eller bättre?
Frågorna gäller naturligtvis om jag kopplar varmvattnet till diskmaskinen.

Vänligen
Uno
marskattan
Hejsan!

Lättast och säkrast är om du ringer till den leverantör du köpte diskmaskinen från och frågar dom... Men jag har för mig att sambon och jag ställde dom frågorna när vi köpte diskmaskin i höstas (har ytjordvärme) och vi fick till svar att det ska kopplas på kallvatten. Har för mig att det var något med att kopplingarna inte klarar av att få varmvatten in i maskinen. Men jag vågar inte säga något säkert, allt jag vet är att vi kopplade det till kallvattnet i alla fall.
Tosan
Dagens diskmaskiner är så energisnåla på uppvärmningen så du gör ingen vinst på att koppla den på varmvatten. Dessutom handlar det om rätt liten vattenmängd.
Största energivinsten på diskmaskin ska visst va om du stänger av den när torkprogrammet gått igång och öppnar luckan.
Björken
Om du kopplar varmvatten till diskmaskinen är risken stor att du inte får all disk ren. Låter lite konstigt kanske, men äggviteämnen klistrar fast om det inte först spolas av med kallvatten eller i varje fall inte för varmt.
Leia
Och vi fick tvärtom mot vad andra skriver här rådet att koppla på varmvattnet till diskmaskinen när vi installerade bergvärme i huset. Diskmaskinen behöver då inte värma lika många grader som om den skulle värma upp kallvatten = mer ekonomiskt eftersom bergvärmen är billig. Om det blir rent? Tja inte har vi då ätit på några skitiga tallrikar iallafall. flirting.gif smile.gif
Björken
biggrin.gif Jag betvivlar inte alls det du säger om att ni inte äter på skitiga tallrikar. Kanske tillhör ni den allt mer sällsynta skara som är ordentliga och sköljer av tallrikarna innan de åker i maskinen.

Jag skrev detta om äggviteämnen eftersom det var något som snackades så mycket om när jag jobbade i storkök. Tänk på, bannande man många gånger, att har det varit tex ägg på tallriken, nu är det mer saker som har äggviteämnen i sig, så måste ni spola av tallrikarna i max 37 grader innan ni stoppar dem i diskmaskinen annars så biter de fast i porslinet.
Tosan
CITAT (Björken @ 28-06-2007, 15:50) *
biggrin.gif Jag betvivlar inte alls det du säger om att ni inte äter på skitiga tallrikar. Kanske tillhör ni den allt mer sällsynta skara som är ordentliga och sköljer av tallrikarna innan de åker i maskinen.

Jag skrev detta om äggviteämnen eftersom det var något som snackades så mycket om när jag jobbade i storkök. Tänk på, bannande man många gånger, att har det varit tex ägg på tallriken, nu är det mer saker som har äggviteämnen i sig, så måste ni spola av tallrikarna i max 37 grader innan ni stoppar dem i diskmaskinen annars så biter de fast i porslinet.


Samma med mjölkproteiner... Mjölkglas och vällingflaskor ska man ju åxå skölja i kallvatten först för att de inte ska bli gråa
Leia
CITAT (Björken @ 28-06-2007, 15:50) *
biggrin.gif Jag betvivlar inte alls det du säger om att ni inte äter på skitiga tallrikar. Kanske tillhör ni den allt mer sällsynta skara som är ordentliga och sköljer av tallrikarna innan de åker i maskinen.


Såklart man spolar av matrester innan man ställer in i diskmaskinen, det har man ju´fått lära sig redan som barn smile.gif
Netha
CITAT (Leia @ 28-06-2007, 19:50) *
Såklart man spolar av matrester innan man ställer in i diskmaskinen, det har man ju´fått lära sig redan som barn smile.gif


Japp, vi sköljer all disk innan.. och vi har haft inkopplad både med varmt och nu senast... kallt vatten.
Diskresultat har vi inte sett någon skillnad på. Att inte skölja innan man stoppar i maskin, måste väl betyda att den diskar med en massa matrester flytandes i diskvattnet... sick.gif
Bee
Skölja eller inte skölja innan grejerna går in i diskmaskinen beror väl på vilka mat- o diskvanor man har. En familj som äter middag hemma varje dag behöver köra diskmaskinen varje dag och då behöver man inte skölja av tallrikar mm. Då räcker det att skrapa av det värsta. Sen sköter maskinen om det om man kör normalprogrammet. Det börjar alltid med en avsköljning. Moderna diskmaskiner SKALL klara detta. Det är vad diskmaskinsförsäljarna säger och så står det i bruksanvisningen också.

Men om man nu bara kör maskinen en gång i veckan - ja då behöver man skölja av manuellt under kranen.

Jag har klagat över min diskmaskin i dom 4 år jag har haft den just för att den inte diskar rent (kör den 1-2 ggr/vecka). Om jag däremot slösar vatten och sköljer under kranen innan disk så blir det ok. Det är är ju inte miljömedvetet eller energibesparande men tallrikarna blir rena.

Slutsats: hur man än vänder sig så har man ändan bak smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon