Full version: Lök
Odlarinna
Jag undrar vad som fattas i jorden då varje år i juni gulnar toppen på lökblasten, Jag har till fört kalksalpeter och det har blivit något bättre. I våras kalkade jag och tillförde kompost innan planteringen men samma symptom åter kommer årligen.Tacksam för svar.
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske de behöver ett par doser gödning medans de växer, kompost kan innehålla mindre näring än man tror och konstgödning (kalksalpeter) är korttidsverkande så det finns inte kvar i marken speciellt länge. Så enormt mycket kalk brukar man inte behöva tilsätta till jord man odlar lök i om man nu inte odlar jord med mycket lågt pH eller om man använder en hel del konstgödning i trädgården.

Du kan ju testa att även lägga på gräsklipp ett par gånger runt löken nästa år (inte ända upp mot plantorna utan mellan plantorna), det ger bra näring till plantorna.
Odlarinna
Tack för svaret.Skall försöka med gräsklipp. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon