Full version: Tistlar
kira
TISTLAR, har någon bra tips om hur man får bort tistlar ur gräsmattan,finns i massor så de är jobbiga att ta upp för hand.Gräsmattan är rätt så nylagd. help.gif

Fenja
Gräva upp är nog den vanligaste åtgärden, se till att få upp den djupa pålroten annars kommer de tillbaka. Annars kan du väl prova med till exempel Round Up...
Mvh
Fenja
kira
Tack Fenja för svaret!Får försöka med tisteljärnet åter igen........pust sweatingbullets.gif
Fredi
CITAT (kira @ 19-06-2007, 07:01) *
TISTLAR, har någon bra tips om hur man får bort tistlar ur gräsmattan,finns i massor så de är jobbiga att ta upp för hand.Gräsmattan är rätt så nylagd. help.gif


Jag testade med salt och det fungerade. Finns rör man fyller med salt och pressar ner mitt i växten så att en portion salt trillar ut och dödar tisteln. Fungerar även på maskrosor, men det blir lite ojämnheter i gräsmattan ett tag.
Snöflinga
Läste om de här saltrören förra sommaren, men då var det mera på "provrörsstadiet" ... Verkade väldigt bra, var köpte du ditt confused.gif
catlady
Det skulle jag också gärna vilja veta!
kira
Tack för era svar!Det är alltid så jobbigt med tistlar när de är så många o sticks,ska prova saltrör kanske det går att tillverka ett själv. thanks.gif
Eva 33c
Undrar om det inte är ett övergående problem. Jag menar att när du väl börjat klippa din gräsmatta regelbundet kommer inte tistlarna att trivas utan ge upp. Salt i all ära, men är det mycket tistlar du skall salta på så tror jag inte det är så bra för gräsets tillväxt. Gräs i bra växt konkurerar ut det mesta. Jag får upp en hel del jobbiga tistlar där det är öppen jord, men det finns inga i gräsmattan. Så rensa så att gräset får livsrum och kan växa så du får börja klippa det snart! smile.gif
famlun
CITAT (Fredi @ 20-06-2007, 11:27) *
Jag testade med salt och det fungerade. Finns rör man fyller med salt och pressar ner mitt i växten så att en portion salt trillar ut och dödar tisteln. Fungerar även på maskrosor, men det blir lite ojämnheter i gräsmattan ett tag.



Vet att tråden är sen 2007 men ......
Köpte själv ett saltrör på Bauhaus.
Där säljs de inte längre.

Sitter en lapp på röret PWS Waste System AB tel 0435 36930
De säljer inte heller röret längre

Någon som vet vart röret finns, om det finns ?
Bassam
Hej

Före året såg jag den i Woody affären.

H.Bassam
famlun
Tack för tipset :-)
Tyvärr verkar inte "min" Woody butik känna igen att de har eller har haft salt röret
Bassam
Hej
du kan prova kontakt med den här företag på grund att deras pappa upptäcker och säljer dem också jag ska försöka på måndag.

Vakuumplast Industri AB
www.gulex.se/firmainfo/vakuumplast_industri.../931133555500.htmKontaktinformation, Vakuumplast Industri AB. Telefonnummer: 0371-21140. Telefax: 0371-21209. Mobiltelefon: Okänt. Besöksadress: Industrigatan 4 33021 ..


H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon