Full version: Ligusterhäcken dör
Leolejon
Vår flera år gamla ligusterhäck mår inte bra. Förra sommaren blev 5-6 plantor mitt i häcken röda på bladen långt innan hösten. De trillade av och i våras upptäckte vi att alla de plantorna var döda. Nu börjar nästkommande plantors blad, på båda sidor om "hålet" också att skifta i rött. Vad är det som händer undrar vi?? confused.gif
Leolejon
Jag har kontrolllerat att det inte handlar om någon ohyra och nu idag såg jag att alla de röda bladen var mörkbruna, torra och döda.
MariaS
confused.gif Kan man misslyckas med liguster?
Åsa, mälardalen zon 2
Ligusterplantor som dör ut brukar bero på vattensjuk eller kompakt jord men här låter det som någon svampsjukdom är inblandad eller så är det en kombination.

Den här jag hittade på växteko kanske kan vara svampen som är orsaken till de döda plantorna
Leolejon
Min ligusterhäck fortsätter att dö, planta för planta. Nu har jag fått höra att döende ekrötter kan avge något gift som dödar andra växter. Vi tog ner en stor ek för 3-4-år sedan precis vid häcken, och kan det vara så att nu dör ekens rötter och så händer detta?
confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon