Full version: Tomatplantor
Ginger
Vissa av mina tomatplantor har fått mosaikmönster i rött och gult på bladen. Dom är styva och rullar ihop sig uppåt. Hittar ingen ohyra och börjar undra om detta är något riktigt allvarligt. Vet någon vad det kan vara och kan jag göra något åt saken? Går det att förhindra att det sprids till resterande plantor? Tomaterna står i markbäddar i kallväxthus.
/Ginger sad.gif
Kana
Jag har läst mig till att det finns något som heter tomatmosaikvirus som verkar ha ungefär de symptom du beskriver. I boken står det också att plantor aldrig blir friska om de har virus, att det är mycket smittsamt och att det bästa man kan göra är att bränna plantorna ohmy.gif Obs, detta är bara vad jag hittade i Handbok för köksträdgården när jag slog upp sjukdomar så det är nog bäst att kolla ordentligt innan du gör något drastiskt.

K.
Ginger
Tack för hjälpen! Hittade ingen riktigt så ingående beskrivning i mina böcker.
Typiskt nog är det plantorna som är fulla med gröna tomater som är angripna....... måste jag bränna dom för att eventuellt rädda dom plantor som precis har börjat sätta fukt...?.. sad.gif Jag lyder nog rådet att försöka hitta lite mer info innan jag gör något drastiskt.
Och är det någon som vet var viruset kommer ifrån och hur man skyddar sig mot det i framtiden? De angripna plantorna är köpta, övriga har jag frösått.
/Ginger
digitalkarin
Man kan köpa något så när motståndskrafriga frön. Fråga i växthandeln!
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan söka på ex. Googles bildsök med orden +Tomato +virus då hittar man lite bilder. Här är länk till några internetsidor + bilder jag hittade:

Tomatmosaik virus
http://www.apsnet.org/education/LessonsPla...ges/Figure5.htm

Tobaksmosaik virus på tomat


Internetsida om lite tomatsjukdomar
http://www.colostate.edu/Depts/CoopExt/4DM...es/tomaprob.htm

Att bladen rullar sig uppåt eller nedåt brukar vara klimatberoende och brukar inte påverka skörden. Olika tomatsorter reagerar olika när det gäller vädret. Krulliga blad får man lätt då det är en aningen kyligt om nätterna fortfarande.

Jag vet inte vart du bor men bor du i de delar av sverige där det har regnat en hel del och det har varit lite kyligt kan det nog även vara någon svamp och inte virus. Tomat får lätt angrepp av svamp då det är lite för blött och fuktigt i luften + lite kyligt. Tomater vill ha varmt (fast inte för mycket över +30) och torr luft hela dygnet.
Ingrid på Västkusten
Hallon,

Ibland kan chocker i form av temperatur och ojämn vattning göra att bladen ser ut på dette viset faktiskt, men då drabbar det de nedre bladen på plantan - drabbas flertalet är det nog mosaikvirus Du har.

Hälsar Ingrid
Lindblom
Jag har läst att mosaikviruset kan smitta från tobak, så har man tagit i en cigarett ska man inte ta i tomater. Rökning är också olämpligt, (på flera sätt).

/Erik
Ingrid på Västkusten
Nämen Erik - vad GLAD jag blir! En till :-))

Har muttrat om tobak rökare och chili, auberginer å tomater ett bra tag nu :-)

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon