Full version: päronträd
petra 1977
Hej,
jag köpte ett päron träd för 4 år sen , med flera olika sorter på. Tyvärr så hände nåt på sommaren så det vissnade ner.
ca 5 cm över marknivå (under ymp- tror det heter så, och strax över så kommer det nya skott, på bladen ser jag att det är två olika sorter. Jag har tagit bort det som kom under "ympen" och det jag undrar över om det är nån ide att fortsätta med detta träd, e som sagt helt visset förutom detta. Har nån litet dröm att om det får vara så kan ske det blir ett nytt träd, eller ska jag gräva upp, slänga och införskaffa mig ett nytt?
Hälsningar Petra
Cilla
Hur du ska göra beror på vad som är viktigt för dig. Det som kommer ovanför ympen/ockuleringsstället är sorterna, och du kan ju vänta och se i sommar om de växer till sig väl. De borde skjuta fart med en meter eller så. Om de inte gör det är det något fel på växtstället (för sankt, kallt i marken, för djup plantering, för smal växtbädd t ex), eller på individen (dålig sammanläkning på ymparna, rotsnurr t ex).

Det är mer vanligt att familjeträd dukar under eller får problem. Vanligast är att någon av ymparna inte läkt samman när trädet säljs, att sorterna smittar varandra av det de är känsligast för och ungefär lika vanligt är att ymparna satts på så låg nivå att man när grenarna blir grova inte ens kan sitta rak under trädet.
petra 1977
Tack, Cilla för svaret. Jag tror jag låter det vara så får jag se vad som händer. Det som är lite konstigt är att det stått så fint i 3 år, i sommras fick vi första 2 frukterna efter massor av blom, och sen började det bara att vissna.
men som sagt jag testar och ser, tack igen !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon