*Digitalis*
Var hitta man fina träd i (NV) Skåne? Den enda plantskolan jag känner till på rak arm är PETAB och även om de säljer div träd (mest frukt- verkar det som) så tycker jag inte att de har så där väldans jättefina. Vi har bestämt oss för att plantera en hängpil/fontänpil (salix elegantissima har jag för mig att det heter?) och även en rönn. Ett Victoriaplommon ska också få hemvist i vår trädgård är det tänkt. Var köper vi de här träden? Gärna lite mer uppvuxna om det finns att få tag på!
Rossi
Jag kan varmt rekommendera Flyinge Plantshop. Det blir en bit för dig att åka men det kan det vara värt.
Alexander-VG-zon3
i nord östra skåne finns växtmästarn i osby ( bogrönt numera ) och kristinelunds plantskola ligger vid tyringe
Big Gardener
Jag kan rekommendera följande:
- Hallandsåsens växtbutik/plantskola vid Hasslöv
- Ängelholms plantskola vid Helsingborgsvägen
- Ramlösa plantskola

När det gäller växter överhuvudtaget och framför allt perenner finns det mycket bra producenter i:
- Bohus perenner mellan Östra Karup och Båstad
- Landsbergs perenner i Påarp

Det finns massor av andra producenter och gardencenters, men ovan är några av dem jag har god erfarenhet av att handla hos (eller med).
*Digitalis*
Tack för svaren! Det fanns visst en hel del att välja på. Kul!
lyckero
Jag vill också slå ett slag för Växthuset i Kristianstad (heter så).
Det ligger i utkanten, och man ser det från vägen mot Hässleholm.
Han som har hand om träden verkar vara riktigt alert, och har en hel del ovanliga sorter.
I våras fanns det både Skenkamelia och Näsduksträd...
Däremot vet jag inte om de har stora träd.
Alexander-VG-zon3
CITAT (lyckero @ 14-06-2007, 20:56) *
Jag vill också slå ett slag för Växthuset i Kristianstad (heter så).
Det ligger i utkanten, och man ser det från vägen mot Hässleholm.
Han som har hand om träden verkar vara riktigt alert, och har en hel del ovanliga sorter.
I våras fanns det både Skenkamelia och Näsduksträd...
Däremot vet jag inte om de har stora träd.



jo det heter så var där i dag och kollade på deras Näsduksträd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon