Full version: Tiggerier
Bettson
Yngsta sonen öppnade just dörren för en polack som ringde på. Han skulle sälja teckningar, de där som är kopierade i en kopieringsmaskin.

Han räcker fram en lapp om den i Polen hammavarande familjens fattighet och tiggde om hjälp. Sonen synade lappen och konstaterade att det var exakt samma lapp han såg förra året fast, det var en annan person som visade upp den. Teckningarna var likadana också.

Nåväl sonen tackade artigt nej, men då drog polacken upp en annan lapp med vädjanden om sjuka mormorn som också skulle försörjas osv.

Sonen talade då om att han fortfarande inte fått sitt livs första avlöning eftersom han nyss börjat jobba så han hade inga pengar själv.

Då skriker personen på bruten svenska: Tack för ingenting, håll käften och hej då. Så går han arg därifrån.

Va faro skulle han vara arg för. Sonen var inte på minsta vis otrevlig, tvärtom.

Jag har själv blivit hotad en gång av några kosovoalbaner som tiggde pengar med privata insamlingbössor och bilder på tortyroffer.

Tycker sådant här är obehagligt. thumbdown.gif



Netha
Jag diskuterar inte desto mer med dessa tiggare. Frågar bara hur de haft råd att resa hit om de nu var så fattiga.
Stänger sedan dörren utan att invänta svar. Ingen har ännu ringt på igen för att förklara...
Bettson
CITAT (Netha @ 03-06-2007, 20:49) *
Jag diskuterar inte desto mer med dessa tiggare. Frågar bara hur de haft råd att resa hit om de nu var så fattiga.
Stänger sedan dörren utan att invänta svar. Ingen har ännu ringt på igen för att förklara...


Right! Bra kommentar. Har faktistk snuddat vid tanken.. Själv har jag inte i yngre dagar haft råd att resa, och inte så långt som till Polen i alla fall.

anncharlotte
Nåja, att ta en dagfärja över hit från Polen kostar inte många kronor, så det tror jag att vi alla skulle ha råd med. Men det är svårt det där med tiggare, det håller jag med om. Många av dom som kommer är nog organiserade på ett eller annat sätt, sen kan man ju iofs fråga sej varför. Är det så att det är så svårt att försörja sej att det är den enda möjligheten att ge sej iväg tillsammans med andra i samma situation, med en organsiation som tar huvudparten av dom intjänade pengarna så är det ju inte den som står utanför dörren som man borde bli arg på.
Igentligen så tycker jag väl att det fördjävliga är inte att dom kommer hit, utan att det är ett alternativ som i deras ögon är det bästa, har svårt att tänka mej att dom skulle anse det om dom hade en dräglig situation därhemma.
Bettson
CITAT (anncharlotte @ 04-06-2007, 01:01) *
Nåja, att ta en dagfärja över hit från Polen kostar inte många kronor, så det tror jag att vi alla skulle ha råd med. Men det är svårt det där med tiggare, det håller jag med om. Många av dom som kommer är nog organiserade på ett eller annat sätt, sen kan man ju iofs fråga sej varför. Är det så att det är så svårt att försörja sej att det är den enda möjligheten att ge sej iväg tillsammans med andra i samma situation, med en organsiation som tar huvudparten av dom intjänade pengarna så är det ju inte den som står utanför dörren som man borde bli arg på.
Igentligen så tycker jag väl att det fördjävliga är inte att dom kommer hit, utan att det är ett alternativ som i deras ögon är det bästa, har svårt att tänka mej att dom skulle anse det om dom hade en dräglig situation därhemma.


Det där med att ha råd är nog lite relativt. Och vi har det nog inte alla. Idag skulle jag nog ha råd arr resa till polen och till andra ställen också förresten. Dels för att jag lyckats få bättre inkomster dels för att man inte har en sådan försörjningsbörda längre utan maken och jag är bara oss själva ( nästan i alla fall). Likaså har eget ägande av hus förbättrat ekonomin.

Men när barnen var mindre, hade dyr specialkost, jag var sjuk osv. Då hade vi definitivt inte råd. Jag menar man fick ont i magen varje september för att man varje månad var tvungen att spara till julklapparna för att det skulle bli några. Likaså var släktingarnas jämna födelsedagar en pina eftersom det var svårt att hitta de 300 kr extra som bensinen kostade att hälsa på. Att man sedan var halvt nervvrak för att bilen inte skulle gå hela vägen bort och tillbaka var liksom grädden på moset.

Och jag vet inte vad dagförjan från polen kostar. Jag vet inte vad du betecknar som många kronor. De borde väl rimligtvis ha bil med sig så någon tusenlapp blir det vl i alla fall. Och sextio mil upp i landet där jag bor blir väl minst 700. Så åker de väl omkring lite också. Så 700 tillbaka och ytterligare en 1000 kr på färjan.

Så minsta möjliga är väl 3500 kr föra tt de skall tigga hos mig.. Det får man en jädrans massa för i Polen om man säger så.

Så jag håller nog med Netha, har de råd att åka hit så är de inte så fattiga. Och ännu mindre fattiga är de väl ifall de har råd att åka ända hem till Nethas hemtrakter. Jag bor ju i alla flal i mellansverige.


LadyG
Nåja, ni kan åtminstone stänga dörren och freda er.

I tunnelbanan lägger de fram sina tiggarlappar på sätena och drar sina "snyft-historier", och det finns inga dörrar att stänga om sig för att slippa dem.

Det är mig veterligen inte ens olagligt att de gör så.
Gossen Ruda
Det är tveksamt lagligt att tigga på t-banan men SL försöker bli av med dom.
LadyG
Det är lagligt fortfarande, tyvärr. Det vore skönt om de kunde komma till rätta med problemet, det finns de som beter sig närmast hotfullt. Mycket obehagligt.
Bettson
CITAT (LadyG @ 04-06-2007, 11:01) *
Nåja, ni kan åtminstone stänga dörren och freda er.

I tunnelbanan lägger de fram sina tiggarlappar på sätena och drar sina "snyft-historier", och det finns inga dörrar att stänga om sig för att slippa dem.

Det är mig veterligen inte ens olagligt att de gör så.


Dom som hotade mig ute på samhället stod utanför mataffären. De Visade otäcka bilder på tortyroffer. Visade upp ett tillstånd att samla in pengar som gällde i en av Stockholm kranskommuner. Man måste faktiskt ha tillstånd för att samla in pengar. De var mycket påträngande och när jag sa att jag inga kontanter hade så skulle två stycken eskortera mig till bankomaten.

Fast jag tog upp mobilen och ringde till Polisen ( som i och för sig inte kom fast de fanns bara 75 m bort) och talade om att tre hotfulla män med ett insamlingstillstånd som bara gällde i Stockholm, stod utanför mataffären och nästan tvångseskorterade folk till bankomaten, då försvann de illa kvickt.

Fast jag känner att de är samma bedragare antingen de gör olagliga insamlingar eller säljer kopierade teckningar framför min
dörr.


mamamaggan
Vi blev " anfallna" av en sådan där " tavelförsäljare " ute vid sommarsatugan av alla ställen för ett par år sedan. När jag inte ville köpa så blev han väldigt hotfull. När vi till slut fick iväg honom gick han in till grannen , bara öppnade dörren och klev rakt in utan att knacka!!!

Vi visste att hon var ensam hemma men hon hade förstånd om att gå ut och han följde ju efter så vi kunde hålla koll på vad som hände. Jag ringde polisen och de var tacksamma för de ville hålla koll på de där figurerna. De hade en bil i närheten så de kom och kollade en vända men då hade de redan hunnit försvinna.
Rossi
Jobbigt med sådana försäljare. Har råkat ut för några stycken men de har artigt dragit sig tillbaka när jag tackat nej.

Ps. Och till Halloween tigger barnen godis och får de inget kastar de tomater på husen ... Tradition - om än ny - men jag slogs direkt av jämförelsen ...
Bettson
CITAT (mamamaggan @ 04-06-2007, 12:52) *
Vi blev " anfallna" av en sådan där " tavelförsäljare " ute vid sommarsatugan av alla ställen för ett par år sedan. När jag inte ville köpa så blev han väldigt hotfull. När vi till slut fick iväg honom gick han in till grannen , bara öppnade dörren och klev rakt in utan att knacka!!!

Vi visste att hon var ensam hemma men hon hade förstånd om att gå ut och han följde ju efter så vi kunde hålla koll på vad som hände. Jag ringde polisen och de var tacksamma för de ville hålla koll på de där figurerna. De hade en bil i närheten så de kom och kollade en vända men då hade de redan hunnit försvinna.


Fast jag känner genast ett obehag och undrar ifall de varit inne. Springer genast runt och kollar att allt finns kvar.

Och så är lilla trygga småsamhälllesidyllen bruten. Man vet inte vem som kan tänkas smycka in förutom områdets katter då förstås. Och de kanske skitar ner men jag behöver inte vara rädd att de ska sno nåt.
anncharlotte
Naturligtvis är det obehagligt om dom beter sej hotfullt, men det har jag inte någon gång upplevt. Som när det gäller allt annat här i världen så finns det bra och dåliga.
När det gäller ha råd eller inte att åka till Polen, så vad jag menade var att om vi var i den situationen att enda sättet att tjäna pengar till vårt uppehälle var att bekosta en resa till ett grannland så hade vi kanske valt den möjligheten även om det i huset nästan inte fanns ett öre över. kan jag försörja min familj ett halvår genom att låta den leva på svältgränsen en månad så väljer jag nog det alternativet framför att låta den leva drägligt den första månaden och inga pengar alls ha resteranade månader.
Jag vet inget om dessa polacker som ni skriver om, visst har jag stött på dom här och var, men ingen har som sagt på nått sätt hotat mej eller inte ens trängt sej på mej på ett otrevligt sätt. Men om dom kommer hit för att dom inte har möjlighet att tjäna ihop sina pengar på annat sätt, vet jag inte. Det enda jag vet är att det ju i vår värld finns människor som inte har mat för dagen.
Vad jag reagerar mot är framförallt att man genast drar slutstatsen att alla dessa människor gör detta utan att det finns ett förståligt skäl för det.
Bettson
CITAT (anncharlotte @ 04-06-2007, 14:31) *
Naturligtvis är det obehagligt om dom beter sej hotfullt, men det har jag inte någon gång upplevt. Som när det gäller allt annat här i världen så finns det bra och dåliga.
När det gäller ha råd eller inte att åka till Polen, så vad jag menade var att om vi var i den situationen att enda sättet att tjäna pengar till vårt uppehälle var att bekosta en resa till ett grannland så hade vi kanske valt den möjligheten även om det i huset nästan inte fanns ett öre över. kan jag försörja min familj ett halvår genom att låta den leva på svältgränsen en månad så väljer jag nog det alternativet framför att låta den leva drägligt den första månaden och inga pengar alls ha resteranade månader.
Jag vet inget om dessa polacker som ni skriver om, visst har jag stött på dom här och var, men ingen har som sagt på nått sätt hotat mej eller inte ens trängt sej på mej på ett otrevligt sätt. Men om dom kommer hit för att dom inte har möjlighet att tjäna ihop sina pengar på annat sätt, vet jag inte. Det enda jag vet är att det ju i vår värld finns människor som inte har mat för dagen.
Vad jag reagerar mot är framförallt att man genast drar slutstatsen att alla dessa människor gör detta utan att det finns ett förståligt skäl för det.


Man träffar nog på ganksa många polacker under sommaren. En de flesta jobbar lagligt numera till skillnad mot förr då de jobbade svart. Dessa har aldrig ställt till problem som jag känner till.
Campade och bodde var de kunde, de flesta var duktiga också. MÅnga berättade på 80-talet att de två månader de befann sig i Sverige så hade de försörjning hela året. Priserna har nog förändrat sig även i Polen men nog lever man billigare där.


Men detta att försöka tigga sig fram, och när det inte går hota och vara otrevliga är en helt annan sak.
Ophelia
Handlar INTE av dörrförsäljare. Förhoppningsvis skulle jag bli mycket irriterad och blänga rejält på dem och de började bli otrevliga.
LadyG
CITAT
Nu används barn till att tigga i Stockholm.
– Det är inte olagligt, men ytterst olämpligt, säger Peter Enell på Citypolisen.


http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm/st...1083886,00.html
Bettson
Att tigga till sig själv som person är inte olagligt.

Men att tigga till ett förening eller ändamål på offentlig plats är så vitt jag vet olagligt. Du måsta ha ett ska insamlingstillstånd. OCh tillståndet gäller bara i den kommun där du sökt tillståndet.

Så om du tex bland vänner eller på ett möte eller förening ( slutet sällskap) samlar in pengar till Amnesty då är det OK'

Men om du på allmän plats med egen bössa står och samlar pengar till Amnesty utan insamlingstillstånd då är du olaglig.

Röda korset tex har insamlingstillstånd och deras bössor för kontanta pengar är plomberade.

Frälsis med sina kokande grytor har också tillstånd. De flesta som har tillstånd brukar dessutom visa upp det på en skylt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon