Sommartorparn
Nu har mina små syrenplantor blivit så stora att de ska få klara sig själva utan denna ständiga ogräsrensning. Med åren har det dike som jag planterade dom i blivit allt djupare och eftersom jag tänkte plantera någon marktäckare under häcken, så skulle jag vilja fylla upp diket med jord så att det kommer i nivå med omgivningen. Kan man göra det? Eller kommer syrenerna att protestera?
Sommartorparn
Ingen som vet?
Det är ungefär ett spadtags nivåskillnad mellan syréndiket o omgivningen. Kan man fylla upp så mycket utan att syrénerna tar skada. Skulle vilja ha det i samma nivå. Ser knasigt ut om jag planterar vintergäcken i botten av ett dike. confused.gif
Cilla
Vill gärna kunna ge åtminstone några funderingar men för att göra det måste åtminstone jag se detta i bild.
Sommartorparn
Ska se om det går att ta en bild. Syrenerna är ju numera ganska yviga och fina, ca 1-1 1/2 meter höga, så för att se hur djupt dom står i diket måste man in i mörkret under bladverket med kameran........

PS Sover inte Cilla om nätterna?
Sommartorparn
Jag skakar liv i den här gamla tråden igen........

Lyckades inte ta något foto som visar den höjdskillnad som är mellan nivån på marken under syrenerna och den omgivande marknivån. Det jag undrar över är kort sagt om det är ok att jag fyller upp med jord under syrenbuskarna så att marken höjs med ca 5 cm. Klarar dom det?
Tjosan
Ett spadtag = 5 cm? smile.gif
Jag har samma fundedring lite.. Mest att gropen sjunkit ner en del med tiden. Jag tänkte fylla upp med hästskit som är luftigt o fint även när det blivit jord av det.... Alternativt lägga grus just runt stammarna i samma nivå.
Huggorm
5cm kan väll knappast spela någon roll?
Sommartorparn
CITAT (Tjosan @ 03-03-2008, 17:32) *
Ett spadtag = 5 cm? smile.gif
Jag har samma fundedring lite.. Mest att gropen sjunkit ner en del med tiden. Jag tänkte fylla upp med hästskit som är luftigt o fint även när det blivit jord av det.... Alternativt lägga grus just runt stammarna i samma nivå.


Små spadar o långa centimetrar.... wink.gif
Jag skulle tro att du gärna kan fylla på med hästgödsel som ju är lucker, men det kommer nog att sjunka ihop ganska snart, dvs. nivåhöjningen kanske inte blir så bestående.....

I mitt fall rör det sig om att skyffla tillbaks lite av den ursprungliga lerjorden. Så då är frågan, hur många centimetrar påfyllnad klarar dom?
Cilla
Det går inte att säga utan att ha sett hur deras vitalitet är idag, men 5 cm får man nog säga är lite om jorden är sandig eller rik på organiskt material. Är det däremot fråga om moränjord eller lerjord som lätt packar ihop sig och skapar en ogenomtränglig skorpa så är det sämre. Man kan dock blanda ut den med t ex grus och löv så blir den bättre igen, samt plantera grängödslingsväxter som tränger ned i den och vars rötter vissnar och gör den bättre.

Syrén är tåligare för höjningar än många andra träd, men som alla andra buskväxter vill de ha syrerik jord som inte täpps till.
Tjosan
CITAT (Sommartorparn @ 03-03-2008, 21:01) *
Små spadar o långa centimetrar.... wink.gif


Hahaha biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon