Full version: Sått röda kastanj
Ramoth
Har ett par små plantor från röd kastanj.
Plockade kastanjerna i höstas och nu har de kommit upp.

Men frågan är - vad är det jag fått?
Det finns även vanlig vit i närheten av de röda träden
Det lätt att se skillnad på kastanjerna så jag vet att de kommer från rätt träd.
Men är de "renrasiga" tro? Kan de båda sorterna korsa sig med varandra?
Tycker dock att det ser ut som om den röda blommat något tidigare - fäller blommorna för fullt just nu, medan den vanliga nu är som allra vackrast.

Brukar den röda vara ympad? Någon som vet?
Ett par dm upp på stammen ser de röda lite märkliga ut. De har en "hylla" där och blir sedan något smalare. Lite som om de stod på en stubbe med något större omkrets än resten av stammen. Funderar på om detta kan vara tecken på ympning. Å andra sidan är träden stora och välväxta och ympningestället borde rimligtvis vara övervuxet för åratal sedan.
Ramoth
Men detta är väl ändå inte möjligt?
Ingen som vet ??? dunno.gif
Här på Odla !?! ohmy.gif
Högst märkligt !

I och för sig - jag får svaret med tiden - - - låångt tid tar det dock innan ett kastanje träd blommar.
Någon som vet ungefär hur länge förresten. Har själv inte den ringaste aning. Mer tålamodsprövande än ett Åkerö kanhända ....
KURT
PFAF hävdar att den OFTAST är fröäkta! Men kanske kan du kolla med original referensen?
Ramoth
Tack !
Vilken bra länk!
Jan af Lisö
Jag tror frågan har varit uppe här på forum tidigare.

Jag har för några år sedan också fått 2 röda kastanjer att gro, ena dog vid omplanteringen i våras men om 10 år så vet vi kanske vad det blev. Den överlevande växer och får blad, hopaps bara rådjur, harar och barn håller sig långt ifrån den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon