Alexander-VG-zon3
hej hej

vad gör ni åt myggbetten ?
jag va i skogen i dag och jag blev sönder biten av knott och mygg ,, om jag räknar så har jag fått 8myggbett på bara en kort stund .

och sen blaffar det upp till sånna här saker som kliar nåt som in i h******* och vad gör ni åt detta ?? ni som också får detta
är duktigt nära på vilja skära veck hela saken
Cathis
Jag brukar använda xylocainsalva (tror det stavas så) som finns att köpa
på apoteket. Det bedövar så du känner inte att det kliar. Brukar fungera
jättebra på alla sorters bett.
Malvia
Oj, verkar vara giftiga så här ibörjan!

anihistaminer, allergitabletter, nåt utvärtes smärtstillande, kylspray.

Nästa gång får du smörja in dig rejältmed myggmedel, djungelolja, täta kläder.
Piccante
Har du allergitabletter hemma? Typ Clarityn, zyrlex och andra brukar dämpa den värsta reaktionen. Sen kan man pröva med något svalkande på blafforna som salubrin eller något.
titti49zon6
Stryker med aloaverablad på myggbetten, det hjälper
har alltid en färsk planta som jag sär av en bit från och stryker på
Fenja
Teatreeolja på direkt du upptäcker dem, så slutar det klia och svullnaden går tillbaka. Jag ser ut som du när de biter mig med...
Mvh
Fenja
Tesa
Har inget att tillföra..borde säkert prova med aloe vera...men jag kliar mest som en vansinnig och går omkring med sår hela sommaren...
Ska ta till mig råden här jag också..
olgak
Jag brukar bara bita ihop. Efter en rätt kort stund brukar de gå ner igen. Ibland Salubrin-baddning, men jag misstänker att det mest är placebo smile.gif. Allergitabletter var ju annars ett bra tips, det har jag inte vetat om att det skulle funka.
Alexander-VG-zon3
tusen tusen tack ,, älskar denna sida

CITAT (olgak @ 29-05-2007, 12:14) *
Jag brukar bara bita ihop. Efter en rätt kort stund brukar de gå ner igen. Ibland Salubrin-baddning, men jag misstänker att det mest är placebo smile.gif. Allergitabletter var ju annars ett bra tips, det har jag inte vetat om att det skulle funka.


hos mig stannar det en bra stund nog mest för att jag kliar också sen blir det sår
Sailor Pluto
Mina myggbett ser ut så där hela sommaren plus att jag får feber när de blir många, så jag är nog överkänslig angry.gif . Det är skitjobbigt! Brukar iaf låta bli att klia och sen badda med salubrinlösning och låtsas att det går över.
Yin o Yang
Prova After Bite - finns på Apoteket - fungerar bra för mig, som också får så där stora bett. När det är myggtider har jag många vänner nära mig, för de vet att myggorna går direkt till mig naughty.gif
Cassandra
Jag har aldrig blivit myggbiten i hela mitt liv. De små gillar mig inte. sad.gif
Yin o Yang
CITAT (Cassandra @ 29-05-2007, 12:59) *
Jag har aldrig blivit myggbiten i hela mitt liv. De små gillar mig inte. sad.gif


Varför sad.gif confused.gif . jag skulle vara jättelycklig om de inte tyckte om mig yaay.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Yin o Yang @ 29-05-2007, 13:43) *
Varför sad.gif confused.gif . jag skulle vara jättelycklig om de inte tyckte om mig yaay.gif


jag skulle med vara lycklig då ,,, fästingar gillar inte mig alls så har kanske haft 2-4
Alba
Men är det ingen som använder MyggA som säljs på Apoteket. Hel suveränt. Det har hjälpt mig bra.
Det är en roll-on som man stryker en linje längst armens undersida och en ovanpå, inget smetande på alla ytor.
Jag får stora röda svullnader av myggbet men sedan jag börjat med MyggA får jag inga bett.

Har även testat After Bite.....mycket effektivt.
Pirum
Loratadin ska man ha. Det är en billig antihistamin som verkar relativt fort, och är ganska billig. Finns även i dyr variant, då heter den Clarityn, men det är samma sak. Gör underverk mot myggbett.

Cetirizin (finns i exv Zyrlex) har också ok verkan, men är lite långsammare och gör åtminstone mig väldigt trött, på något underligt sätt.

Har såvitt jag vet aldrig haft en fästing (som bitit sig fast, har sett några som krupit på mig), däremot är jag rena smörgåsbordet för myggen och knotten tyvärr.
Tesa
Har också upplevt att man blir trött av Cetirizin...hade för en gångs skull en allergiköra och tog en tablett..jag var som en klubbad oxe i ett dygn, orkade knappt släpa kroppen ur sängen på morgonen, det kändes som om benen vägde ett ton och armarna gick knappt att lyfta. Efter det har jag uthärdat i stället för det där vill jag aldrig vara med om igen...då snorar och kliar och nyser jag hellre..
...men skulle alltså Loratadin inte ha samma "klubbande" verkan så kanske man kan våga prova det?
Pirum
För mig är det extrem skillnad på Loratadin och Cetirizin. Jag har aldrig upplevt biverkningar av medicin förut, så jag fattade inte att det var cetirizinet som gjorde mig så trött. Var helt utslagen en halv sommar känns det som. Var tvungen att köpa cetirizin då Clarityn och Versal var så dyra (billiga kopior fanns inte). Var tvungen att sova innan jag körde bil, typ, eller ta ett par koffeintabletter.

Av loratadin har jag inte märkt några bieffekter alls.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag är tyvärr också överkäsnlig tmot allt som biter och sticker.

Har för några år sedan fått medicin av läkaren och det hjälper. so fort jag märker att det är mycket flygfä ute så tar jag en tablett, om jag nu inte glömmer det som vanligt.

Men den hjälper, det kliar inte och därför får jag inte heller länger stora sår , som innan.

Är även överkänsligt mot getind och bi stick och det är jobbigt. Får panik nbä ralle getingar snurrar runt mig. gubben sitter bredvid, ja den bryr dem sig inte inte om

Elisabeth
Hannele
CITAT (olgak @ 29-05-2007, 12:14) *
Jag brukar bara bita ihop. Efter en rätt kort stund brukar de gå ner igen.

Man ska helst inte röra alls, exempelvis nässlor, går ofta över snart, om man inte rör.
Kallt vatten kan hjälpa.
Mot bistick har gnidande av groblad sänkt svullnaden och tagit bort smärtan.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Hannele @ 29-05-2007, 19:43) *
Man ska helst inte röra alls, exempelvis nässlor, går ofta över snart, om man inte rör.
Kallt vatten kan hjälpa.
Mot bistick har gnidande av groblad sänkt svullnaden och tagit bort smärtan.



Men inte om man är överkänsligt eller allersikt mot Sticken
Floppy
Jag äter allergitabletter så fort jag vet att jag ska vara där det finns mycket mygg... jag är jätte allergisk mot mygg...så här ser jag ut om jag inte äter mina förebyggande...bilderna är från förra året...mina fötter brukar inte vara så där plufsig och inte heller min vad...vaden var föresten stenhård...men som tur är så kliar inte dessa myggbett alls...utan de sväller bara upp så väldans och sätter sig på musklerna så att jag inte kan röra dem och de domnar bort...lite otäckt...men tar jag tabletterna så brukar det gå över på nått dygn eller så...
[attachment=3408:2005_06_...__Small_.jpg][attachment=3409:2005_06_...__Small_.jp
g]
Sailor Pluto
Floppy, vi sitter verkligen i samma båt flirting.gif ! Det är ruggigt med svullnader...
Snöflinga
Vår son svullnar också opp efter myggstick, fick då av en läkare recept på en B-vitamintablett (kommer ej ihåg vilken) Den gör att blodet avger en doft som myggen skyr ch det var väldigt effektivt som jag minns ....
Hannele
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-05-2007, 19:57) *
Men inte om man är överkänsligt eller allersikt mot Sticken

Då går man till doktorn.
myskmadra
En sommar provade jag med att äta en gurka om dagen för att slippa myggbett- och minsann det funkade!
Nu bor jag ju inte norröver längre utan i Stockholm men det finns ju en del mygg i skog och mark ändå -
och inte bara en period av sommaren utan hela säsongen! Kanske ska prova igen.
Mina myggbett kliar nu mest på kvällen då allergitabletten slutar verka (gissar jag). Att slippa kliande, svullna myggbett
är ju en trevlig biverkan av allergitabletterna!
Jag har läst om men inte provat att gnida in med persilja - det ska myggen inte gilla. Nån som provat?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Att gnida in med persilja hjälper mot bett, getingstick osv men om det hjälper förebyggande det vet jag inte.
myskmadra
Aha! Då hjälper det kanske inte förebyggande.
Snöflinga
Jag säger bara BECKOLJA crazy.gif yes.gif
Sailor Pluto
Kom precis på en förebyggande åtgärd som jag såg på tv för ett tag sen. Det var en man, same tror jag, som blandade tjära och grädde för att sedan smeta på det på utsatta ställen. Myggen blev betydligt mindre intresserad... Så det är bara att prova för den som känner sej manad biggrin.gif !
Inge J
För det första, förbjudet att klia, steg två, ta en rejäl whiskey och häll ner i strupen - känn efter om det fortfarande kliar. Om det inte hade någon verkan, fortsätter du med fler tills klådan försvinner. Funkar varje gång!! bravo.gif Tyvär är det enda receptet som jag har.
Snöflinga
CITAT (Sailor Pluto @ 01-06-2007, 13:09) *
Kom precis på en förebyggande åtgärd som jag såg på tv för ett tag sen. Det var en man, same tror jag, som blandade tjära och grädde för att sedan smeta på det på utsatta ställen. Myggen blev betydligt mindre intresserad... Så det är bara att prova för den som känner sej manad biggrin.gif !


Det är just tjära och något annat som beckolja innehåller ... har använts mot mygg i norra delen av Sverige sedan låååång tid tillbaka rolleyes.gif
Dealer
CITAT (Inge J @ 01-06-2007, 14:47) *
För det första, förbjudet att klia, steg två, ta en rejäl whiskey och häll ner i strupen - känn efter om det fortfarande kliar. Om det inte hade någon verkan, fortsätter du med fler tills klådan försvinner. Funkar varje gång!! bravo.gif Tyvär är det enda receptet som jag har.


Är inte direkt utsatt, men jag gillar rekommendationen. Ska börja med det direkt w00t.gif i förebyggande syfte naughty.gif
Lasse
Kan man få ut wisky på resept det är ju medecin.
zaaritha
Tyvärr--ej whisky på recept!
Men--kanske nå´n svarat tidigare--har ej läst alltihop-- att bryta en del av en aloeplanta
o smörja m sekretet hjälper?
Brukar göra så--får också stooora blemmor av mygg o knott! crying.gif
Muguet
Ättiks sprit är jätte bra att badda på bett och när man bränt sig på nässlor. tummenupp.gif
Dewali
Ingen som kör på saliv de brukar funka för mig.
Hannele
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-05-2007, 08:52) *
Att gnida in med persilja hjälper mot bett, getingstick osv men om det hjälper förebyggande det vet jag inte.

Men inte om man är överkänsligt eller allersikt.
karjo
Ett annat knep om man inte har tillgång till nåt "kladd" för tillfället är att sätta nageln i bettet och liksom trycka med den två gånger så att det blir ett kryss, och sen som grädde på moset, "slicka" dit lite saliv. Det funkar en stund. Sen får man trycka dit ett nytt kryss. Inte dumt alls! Det är min snabbaste och mest tillgängliga metod! smile.gif
netaave
Vi använder apotekets "Efter sol", gelen på kliande bett.
B-vitamin är bra som förebyggande, åt såna tabletter en hel sommar och fick inte ett enda bett, fick dessutom kanonfina naglar på köpet. Köpte tabletter på apoteket, billigare än hälsokost.
mamamaggan
Kliar och svär , svär och kliar. !!!!!!!!!! Och när jag inte kommer åt fräser jag åt min man att han ska klia ! laugh.gif

Måste nog prova en del av era förslag. Tillhör de där som är riktigt utsatt för mygg. De fullkomligt älskar mig men kärleken är inte besvarad ! -fear-.gif
Netha
Av egen erfarenhet vet jag att B-vitamin hjälper till att hålla myggorna borta.
Förr fick jag stora bulor och klådan höll mig ofta vaken på nätterna.
Nu tar jag B-kombin Forte N, 1 tabl/dag och klarade mig i fjol somras så gott som helt utan bett.
Köper burk om 100 tabl på Apoteket... kostar 79 kr och räcker i drygt 3 månader.

B-vitamin är helt ofarligt att ta... man kissar ut det som kroppen inte behöver.
mamamaggan
Låter bra Netha. Det ska provas. Och dessutom så kanske jag får lite bättre naglar och hår på köpet.
Krolliljan
Kan också vittna om B-vitaminer. Jag har inte fått några myggbett sedan jag började med B-vitaminer.
Rapchic
wow vilka tips, brukar inte göra nått utan möjligen iblan sätta kryss på dom med nageln
jag brukar klia tills det börjar blöda (inge bra jag vet)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon