Full version: Rhododendron
pusillus
Alla mina frösådda rhododendron har mer eller mindre fått svarta fläckar, har läst om någon svamp och att spraya med såpvatten, hjälper detta verkligen? Försvinner fläckarna eller måste nya blad bildas? Beror det på att de stått för skuggigt?
[attachment=3310:rhododendron.JPG]
pusillus
Finns det verkligen ingen av er som vet något?
Lyfter tråden lite!
Miamorot
Hejsan! Min rhododendron hade vita flygare. Kolla om det finns små små vita flugor på undersidan av bladen, främst på de skörare yngre bladen. Sekretet som de lämnar efter sig gör så att svamp trivs och orsakar de där svarta fläckarna. Bladen blir flammiga, vissa torkar ut och blir gula och faller av. Jag sprutade "fungital" ett svamp- och flugdödande medel på min rhoddis och vi får se om det hjälper.
pusillus
Jag kan inte se några flygfä på mina, men dom kan ju ha funnits där förra året och så har fläckerna bildats i vinter?
Ska prova det du rekomenderade iallafall, plantorna är bara två år så jag har inte sett dem blomma ännu, det vore ju förargligt om de dog nu när jag lagt ner så mycket jobb på de små liven.
Tackar för hjälpen!
Åsa, mälardalen zon 2
Det är inte vita flygare som orsakat såna där fläckar. Sotdaggssvamparna som växer i de vita flygarnas honungsdagg ser inte ut som fläckar, då brukar det se ut som man pudrat bladen med sot och sotdaggssvamparna går inte in i bladet utan kan lätt torkas av med en våt trasa.

Lite bladfläckar och dyl är normalt att växter har i trädgården enbart konstgjorda växter är perfekta, men brukar man få mycket kan man hålla nere angreppen genom att duscha med atamon (ca 0,1 flaska till 1 liter vatten), såpvatten har ingen verkan alls mot svampar.
(atamon är det där antisvampmedlet man häller i saft och sylt för att hindra att det växer mögelsvampar)
flower
kikade i min rhododendronbok och där skriver dom att svarta fläckar på bladen kan orsakas av en svamp som heter Phyllosticta som angriper när plantan lider av näringsbrist, då främst kvävebrist. En alltför kompakt jord kan tydligen ge symtom av näringsbrist eftersom rötterna inte kan utvecklas ordentligt, de rekommenderar då att man provar att spola bort jorden från plantan med en mjuk stråle och planterar om den i ny jord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon