Fialotta
Halloj!
Har pysslat med alla små fina lysen i enar och utmed fönster idag...
och allt tändes kl 3 nu!
Mysig tid just nu i mörkret...tittar ut och blir glad av hur fint det blev rolleyes.gif
Är det nån mer än jag som tjyvstartat??? unsure.gif

Kan butikerna så kan väl jag börja lite smått rolleyes.gif
Caroline
Hej hej!
Ja, visst är det mysigt med alla upplysta buskar och träd i vintermörkret! Jag blir alltid så deprimerad i januari när man plockar bort allt... Det är ju fortfarande lika mörkt ute på eftermiddagen... huh.gif

Sjäv har jag inte fått ordning på slingan, som ska ut runt balkongräcket, än, men det blir nog snart... För om några veckor är det ju advent, och då måste den lysa smile.gif Usch så fort tiden går... Jag skulle behöva en exta månad för att hinna med allt som ska göras innan december. Någon som har en månad över? biggrin.gif

Ha det!
Britt-Marie i Bohuslän
Hej!
Tjuvstartad med en spirea som nu är full med smålampor och tänd. Mysigt! känns lite märkligt ändå för jag har också rensat ogräs och satt lökar. Våtarven och violer blommar. Har inte vant mig vid zon 2 ännu - men det är mysigt!
Ina
Just små lampor i buskar och på balkonger tycker jag så mycket om! Det är så fruktansvärt mörkt och tråkigt nu så det gör mig absolut ingenting om någon tjuvstartar. Annat juljox blir jag mest irriterad på om det dyker upp före advent... men smaken är ju som baken. Jag har ingen lämplig buske att sätta ljusslinga i så det får jag fixa på något sätt, men jag vill inte sätta nån' gran på altanen än, det blir för "juligt"! Veligt värre, jag vet, men har man inte bekymmer så måste man ju skaffa sig något att grubbla över .... eller... biggrin.gif blink.gif
Hannele
Ibland på hösten har jag hängt alla gamla cykelreflexer i körsbärsträdet - ser ut
som små lysmaskar, när man kör förbi! tongue.gif
Louise i Göteborg
Underbar återvinning/ 'junk stile'

Spånar direkt ...... metallbitar?, gamla kakformar? Jag skall någ kunna förfära mina vän-av-ordning-grannar i år igen laugh.gif
Britt-Marie i Bohuslän
Kul med cykelreflexer. Kan inte härma för det finns ingen förbipasserande väg här. Men jag kan tänka mig reaktionerna.
Ska bli roligt att läsa fler resultat från kreativa gänget här biggrin.gif
Aila
Har också startat med " slingorna". Glad varje år jag får timern att slå till vid rätt tid. Har lekt" lilla elekrikern" i många år, fast det har hänt lite farliga saker när man kopplar ihop sladdar som inte hör ihop biggrin.gif

Härligt med alla ljusen ,när man bor inne i skogen där inga gatlyktor lyser.Jag är som barn, längtar efter denna tiden av året: då tändas tusen juleljus......Välkommen adventstid!!!! Hyasintdoften.. pepparkaksdoften.. glöggdoften, den har jag på gång i ett hörn i huset,alltså glöggen inte doften. smile.gif
Ina
REFLEXER !
Vilken grej! Jag har sorterat och slängt en massa i olika former och modeller. Det är så att jag frestas att åkalla onda makter.. sad.gif mad.gif
Jag bor precis brdvid en väg så det skulle passat dunderbra med reflexer i lönnarna. Kakformar... tjaaa... måla dem med sån' där "Glow-in-the-dark"-färg, kanske. Eller finns det "reflexfärg"? Skulle kunna bli hur häftigt som helst! laugh.gif
Helen i Skåne
Nu fick jag en idé!
Man skulle kunna använda sådana där figurer som ungarna har och klistrar fast i taket, sådana som blir självlysande om man har belyst dem innan... Det ska jag prova i taller utmed tomtgränsen, där passerar många bilar och det kunde nog se fråckt ut! Tack för idéerna!

Helen i Skåne biggrin.gif
Marit vid Julita
Kanske har man gamla CD-skivor som inte längre fungerar!?
De måste ju bli häftiga att hänga upp, endera som de är eller krossade, uppsatta i långa girlander?
laugh.gif
Ann-Christin Lindberg zon II
Ja! CD:ar lär ju även avskräcka rådjuren! Två flugor med en smäck! Maken och jag leker "Danmarksfärja" inomhus just nu - har satt upp en ljusslang längs trappräcket upp till övervåningen! Det blev gôrfestligt! Man har inte roligare än man gör sig... Funderar på att lysa upp växthuset på något sätt, slinga, invändiga lyktor eller något annat... biggrin.gif
Åsa K, zon 1
Så roligt !
Då är det inte bara jag som "startat" !
Jag köpte i höstas ett "nät" 3 x 3 meter med 200 små lampor och hängde upp under "rosentaket".
Jag har satt upp reglar mellan huset och förrådet och i det har jag en klängros och ett vildvin som jag fäster på ovansidan för att få ett rosentak (när rosen orkat bre ut sig över hela taket så skall jag begränsa vildvinet).

Där under fäste jag nätet och fick på så sätt en "stjärnhimmel" också. Det blev jättevackert rolleyes.gif Nu kan jag stå inne i köket och titta ut och se "stjärnhimlen".

Det här nätet köpte jag i en vanlig lampaffär för ca 300 kr, man kan också använda det att täcka över en stor buske, mycket lättare än att linda slingor.
mvh Åsa
Fialotta
Hej!
Et sånt nät Åsa har jag med köpt rolleyes.gif
jätteläckert och inte trasslar det heller,
det brukar jag stå och svära över mad.gif
bor också långt ute i skogen, utan
gatlycktor...bara jag som njuuuter av det fina,
som nån sa ...man har inte roligare än man gör sig,
inte finare heller wub.gif
Vi pyntar vidare! smile.gif
Ann-Christin Lindberg zon II
Åsa K! Ett sådant nät kanske man skulle kunna slänga över växthustaket! laugh.gif

Växthuset är lite drygt 3 meter långt, men man kanske kan töja lite i nätet? wacko.gif
Det kvittar ju förresten, om det inte går ända ut i kanterna...

Tror att det skulle bli väldans grant här ute på vischan med lite upplysning borta i skogskanten, där jag bor! rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Åhhh NÄT - vi har ett fast det var bra mkt dyrare än 300 men det är nog en fem år seda nu. Vårt är knallrött - knallröda dioder som vi slänger över en bollklippt thuja :-)
grannbarnen vrålar JORDGUBBAR - visst är det SÖTT?

Hälsar Ingrid
Ann-Christin Lindberg zon II
Dioder är BRAAA! för de går inte sönder så lätt som små glödisar! Jag får helt klart springa ut i lampaffärer och el-dito för att inventera! Landsbygden kommer inte att vara sig lik i vinter! biggrin.gif wacko.gif wub.gif
Inga från Närke
Vad tror ni om en lång ljusslinga i flaggstången istället för flagga. Gubben har hotat med att hissa upp den och linda den runt stången. Kanske blir bra.
Dessa nät som ni pratar om har jag sett på olika postorderfirmor om någon är intresserad, även om ni har Rusta i närheten de brukar ha många kul och billiga lampor. Vi köpte nytt förra året till köket ska försöka ta några kort när det är dags.
Ni som gör fint ta några bilder och visa oss andra.
unsure.gif
Louise i Göteborg
Flaggstångarna häromkring är ofta omlindade med ljusslingor laugh.gif . Vanligast är det med slang-modellen.
Ina
Nu är jag besviken!!! sad.gif mad.gif
Jag bestämde mig för att skaffa ett ljusnät, det var så inspirerande att läsa om att ni hade tänt era. Först försökte jag beställa ett på postorderfirman jag handlar hos ibland - där var de slut. Idag rände jag iväg till Rusta. De hade kvar ljusnät där men sladden var för kort!! sad.gif Den busken jag till slut bestämt skulle få ljusprydnad ligger "för långt" bort från huset... Nu när jag äntligen hade fått tummen ur..
USCH, vad det är synd om mig!! Nu är jag tvungen att vänta tills min karl fixar förlängningssladd på nåt sätt.
Ann
Nu har vi blivit inspirerade av alla roliga dioder och glödisar, så vi kutade iväg och köpte vi också tongue.gif tongue.gif . Även hos oss är sladden för kort för att ha den i rosenobelisken mad.gif så det får bli kattburen istället. Den är sju meter, så nu ska det bli lyse allt. laugh.gif laugh.gif
Hej från Ann.
Inger i Huddinge
Appropå ljus i flaggstången.

Vi brukar ha en lång ljuskedja i flaggstången och det ser jätte fint ut.
Dessutom så bor vi på en höjd så flaggstångsbelysningen (långt ord) syns på långt håll.

Håller med om att det behövs lite ljus i mörkret.

Inger i Huddinge rolleyes.gif tongue.gif
Hannele
Ina, ibland kan jag behöva två (jordade) förlängningssladdar efter varandra ute.
Märkvärdigare än så är det inte...
Ina
Jo, det är märkvärdigare... sad.gif
Transformatorn måste stå inomhus.... hur gör du med den? Har du någon låda eller påse eller? När jag kör grästrimmer eller nåt' sånt kör jag utan att skämmas ihop så mågna kablar jag behöver, men det här är ju en halvpermanent installation som skall ligga ute i ren, snö och blask.
Det kan ju vara så att dina ljusprydnader är av annan modell än den som jag var och tittade på, kanske högre kvalitet... På kartongen till det ljusnätet jag kikade på stod det att transformatorn inte fick stå utomhus. Dessutom var nätet och transformatorn inte "en enhet" utan det var en lite "vesen" kontakt mellan som jag definitivt inte vill ha liggande utomhus. Får väl se hur jag gör... jag har några syrener utmed vägen som nog är tillräckligt stora och som står inom "sladdhåll" från huset. smile.gif
Inga från Närke
Angående transformator.
Har ni inget garage med sröm som ni kan sätta den i och dra sladden genom fönstret, så gör vi. Räcker sedan inte sladden så använder vi skarvsladdar jordade givetvis för utomhusbruk. Vill man vara säker så kan man linda in det med plast sä kontakterna går ihop.
Sylvia
Vi har transformatorn inne i trädgårdsboden där det är el indragen o så har vi borrat ett pyttehål på försterkarman där sladden precis kan komma ut. På så sätt fick vi ljusnätet ut till trädgården utan förlängninsladdar. Nätet med 200 dioder är slängd på koreagranen och ser festligt ut.
Annars har jag köpt en ljusgardin och hängt den från verandataket så att det ser ut som verandan hade gardiner av ljus. Attans när man inte kan visa bilder här... sad.gif
Ina
Skulle onekligen behövt bild för att förklara det här! Att man kan använda jordade och för övrigt anpassade kablar ute vet jag. Det som gjorde att det "sket sig" var att det var en liten kontakt mellan transformatorn och ljusnätet. De jordade kablarna kan jag bara använda innan transformatorn. Strunt samma... Jag fick överge mina ursprungliga planer om var nätet skulle vara placerat och nu sitter det i syrenerna. Sladden (den tunna som kommer efter transformatorn) går ut genom köksfönstret, som går att stänga ändå. Nu har det hunnit bli mörkt och man ser lampglittret genom köksfönstret! biggrin.gif
Ann-Christin Lindberg zon II
Hej alla ljushuvuden! Jag har tittat på diverse ljusnät, kedjor och gardiner denna veckan, utan att kunna bestämma mig. Och så häromkvällen, när jag kom från jobbet och det var kolmörkt ute, hade maken tänt alla ytterbelysningsattiraljer på huset, och då såg jag, till min förtjusning, att det såg ut som om det var tänt i växthuset också! Vi har stora, runda plafonder som sitter under takutsprånget, och några av dem hamnar "bakom" växthuset, så att det lyser tvärs igenom. Gissa om det såg tjusigt ut! biggrin.gif

Men nog ska jag skaffa något nytt den kommande veckan! Nästa söndag är ju första advent! rolleyes.gif
Hannele
Redan på fredag - i samband med veckostädningen - tänds alla här hos oss!
Grannarna som började. rolleyes.gif

Jag börjar nog smygbyta köksgardiner nu - en heltidsarbetande hinner inte annars.
Hurra, snart har vi bytt färgerna inne! Kul med omväxling.
Helen i Skåne
Nu är det klart! laugh.gif
Plommonträdet utanför köksfönstret är upplyst av små, små lampor sååååååå vackert! Enarna i sina spannar har också fått små lampor, fint utanför entrén. Dessutom åkte alla adventsstjärnor upp av bara farten... wub.gif Och allt bara lyser och glimmar och är så himla fint! smile.gif

Helen i Skåne
Betty
Vad tjusigt det låter med alla slingor och diodnät! Jag längtar till helgen för då ska mina slingor fram! Jag lider av nån sorts envis tvångstanke att inte ta fram ljusslingorna före advent!!! wacko.gif Tycker att man nästan hinner tröttna på alltihop i förtid eftersom affärerna tjuvstartar redan till allhelgonahelgen sad.gif
Ina
Jag håller med dig Betty! Men jag gör undantag för just ljusnät och slingor, de är inte sådär utpräglat "juliga" i mitt tycke. Annat jul- och adventspynt kommer icke ur sina kartonger förrän det är absolut "nödvändigt".
Passerade genom ett stort köpcenter i Göteborg i mitten på förra veckan. Där höll de på att sätta upp en GIGANTISK julprydnad i av plastgranris och metallicröda band, säkert 70 cm breda. Jag klarade inte av att titta på den. Dels därför att jag tycker att det är för tidigt, dels därför att den var så hemskeful! Jag vet att affärerna "är tvungna" att julpynta lite tidigare än privatpersoner men jag blir övermätt! blink.gif
*Felix matte*
Äntligen är gran och trinda tomten med lykta på plats biggrin.gif
Slingor på altan och balkong tända
men stjärnor och ljusstakar får vänta en stund. tongue.gif

Visst är han fin min tomtegubbe. Just nu kl. 20.13 -26,5 Brrrrrrr

PS: Man lär sej så länge man lever, jag fick in bilden DS.

Fialotta
Grattis Agneta!

Du fick in bilden i alla fall...du ser med envishet
har man alltid kommit rätt långt rolleyes.gif

Ursnygg rolleyes.gif
Sigge i D-mitt
Alla sladdskarvare glöm inte jordfelsbrytare i 240V vägguttag, ifall ni inte har central med jordfelsbrytare. Och sen finns det kablar fär lågspänning som ni kan skarva med efter transformatorn. Skaffa en tillräckligt stor transformator om ni skall koppla ihop flera ljusslingor, det går inte att koppla mer än 1 slinga på de små som medföljer.
Hannele
CITAT (maudan @ 17-11-200)
Halloj!
Har pysslat med alla små fina lysen i enar och utmed fönster idag...
och allt tändes kl 3 nu!
Mysig tid just nu i mörkret...tittar ut och blir glad av hur fint det blev rolleyes.gif
Är det nån mer än jag som tjyvstartat??? unsure.gif

Kan butikerna så kan väl jag börja lite smått rolleyes.gif

Ja, det är absolut bästa tiden att tända i en mörk trädgård nu. smile.gif
Själv har alla mina gamla ljusslingor slutat fungera, måste ut i kommersen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon