akinnan
Såg en så oerhört vacker buske när jag var ute på stan i veckan. En buske, två meter hög, med stora (två dm) vinbärsliknande blad och ljus rosa nyponroslika blommor med gul mitt. Så vackra! Någon som kan hjälpa mig med namnet och kanske något tips om hur man sköter denna vackra buske vore jag överlycklig?
Wargen
Skulle kunna vara Rosenhallon. wink.gif
belle
Tycker också att det låter som rosenhallon...inte min favorit precis, men man måste kanske se den i rätt sammanhang...
Sylvia
Jo, rosenhallon alldeles säkert. Men den är en hejare på att sprida sig...
Cilla
Rosenhallon, Rubus odoratus
. Används ibland som sommarhäck. Skär man ned dem radikalt behåller häcken vidd och frodighet.

Här är en vit släkting, Rubus deliciosus
Anna C
Sån har ju vi i trädgården (den rosa varianten)! Vi har fortfarande mängder med oidentifierade växter och det är alltid kul att få veta vad de heter.

Jag har därmot inte märkt att den skulle ha tendenser att sprida sig. Sprider den sig via frö eller rotskott? Vår planta är kanske för liten ännu för att skjuta iväg skott (60-70 cm hög).

Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon