Full version: Halsont vid PMS
Rossi
Är det någon mer än jag som får så ont i halsen veckan innan mens så att man allvarligt tror att man har en infektion i kroppen och håller på att bli sjuk? Jag är lika stukad som om jag verkligen hade en förkylning på gång och halsen raspar. Det är rätt jobbigt. Frusen är jag också under de här dagarna.

Har för mig att någon annan i släkten hade ont i halsen före mens - minns inte om det var min mamma eller min mormor. Min gynekolog har aldrig hört talas om fenomenet.

Jag förmodar att det är slemhinnorna i halsen som blir mer känsliga under den här perioden.

Alltså: Finns det fler som har samma symptom och har ni i så fall hittat någon lösning på det hela?

Kan nämna att jag inte äter p-piller så det har inget med dem att göra.
Tezzla
CITAT (Rossi @ 25-05-2007, 15:30) *
Är det någon mer än jag som får så ont i halsen veckan innan mens


Nej.

CITAT
Jag förmodar att det är slemhinnorna i halsen som blir mer känsliga under den här perioden.


Varför skulle halsslemhinnorna bli det? confused.gif Jag har aldrig hört talats om detta fenomen. Varför tror du dina halsproblem hör ihop med mens?
Rossi
Tezzla! Halssmärtorna beror definitivt på att mensen är på väg. Har haft samma fenomen varje månad år ut och år in så det är ingen slump.

Slemhinnorna i underlivet kan ju påverkas (fast det kanske är under mensen) så varför skulle inte hals-slemhinnorna kunna påverkas av hormonerna? Men det är som sagt bara min egen teori. Jag efterlyser ju just input från andra som eventuellt har samma problem.

Kan nämna att jag blir snuvig och andfådd också under de här dagarna. Känner mig allmänt dassig som om jag verkligen skulle bli sjuk. Sen när mensen bryter ut så försvinner alla symptomen.
Castea
Nej, har inte halsont vid PMS. Men allmänt dassig (uppsvullenhet) vid dessa veckor har jag varit i många år, men har äntligen hittat ett fungerande naturläkemedel. Efamol - Jättenattljusolja Värt att pröva månne, även mot påverkade slemhinnor? g.gif
Rossi
Tack Castea! Det ska jag testa!

Ja, kvinnokroppen styrs mycket av hormoner och de kan ställa till både det ena och det andra. Efter ägglossningen produceras ju mer progesteron (gulkroppshormon) fram till mensen och jag tror att det kan vara det som är "boven" i dramat. Medlet du rekommenderar ska ju enligt uppgift fixa hormonbalansen så det är väl värt att prova!
Pia L
Hmm g.gif nu kan jag kanske ha fått förklaringen på varför min granne ca en gång per månad har halsflussliknande symptom, men aldrig är smittsam.
lottapotta
Jag är sångpedagog och kan informera att ALLA slemhinnor i hela kroppen påverkas före och under mensen! Skitjobbigt när man är sångerska kan jag berätta... slap.gif
Ett tips jag praktiserar är att blanda en matsked äppelcidervinäger i ett normalstort glas vatten. Gurgla och drick! fear.gif Äckligt som tusan, men fungerar. Du bör göra detta flera gånger om dagen. Det finns ett ämne i äpple som heter pektin. Detta är slemlösande. I äppelcidervinäger är det mer koncentrerat.
Tycker du det är alltför äckligt kan du ju pröva med vanliga äpplen och äppeljuice. Observera att juicen måste vara opastöriserad, eftersom den processen också är slembildande. Jag som är skåning köper färskpressad äppeljuice från Kiviks musteri när det är säsong, och DET är gott! 000.gif
lottapotta
...glömde en sak...
Dessutom är det så för många att kroppstemperaturen höjs lite! Det i kombination med svullna slemhinnor (i näsa och hals) kan göra så att man tror att man håller på att bli sjuk.
Jag har samma symptom som du, Rossi. Blir inte direkt så slemmig i halsen, men min röst lever ett eget liv då! Stämbanden är nämligen omgärdade av slemhinnor... Haha! Som om livet inte vore nog jobbigt de dagarna!
Dessutom får jag nästäppa. Det löser jag genom att skölja näsan med lite saltlösning. Det brukar hjälpa.
Pian
SOM jag har undrat..... jag har precis samma symtom! Ont i halsen, frusen och ingen energi i kroppen. Känner mig allmänt som en alien.gif veckan innan mens. Har aldrig haft en tanke på att det kunde höra samman med PMS!?! g.gif

Alltid lär man sig något här på Odla! idea.gif tummenupp.gif
Rossi
Så skönt att höra att det finns fler!!! Jag har känt mig helt onormal som aldrig hört talas om någon annan med samma symptom!

Tack för tipset om äpple. Vi är också och handlar i Kivik ibland.

Jo, visst är det så att kroppstemperaturen höjs mellan ägglossning och mens. Det händer på alla kvinnor (om man inte har någon rubbning) men det kan ju vara mer eller mindre men bör vara mätbart om man kollar tempen.

Tack alla! Det känns jättebra med lite gensvar!
anna_rispan
CITAT (Rossi @ 25-05-2007, 15:30) *
Är det någon mer än jag som får så ont i halsen veckan innan mens så att man allvarligt tror att man har en infektion i kroppen och håller på att bli sjuk? Jag är lika stukad som om jag verkligen hade en förkylning på gång och halsen raspar. Det är rätt jobbigt. Frusen är jag också under de här dagarna.

Har för mig att någon annan i släkten hade ont i halsen före mens - minns inte om det var min mamma eller min mormor. Min gynekolog har aldrig hört talas om fenomenet.
.../.../...


Överhuvudtaget tror jag det finns många saker för forskningen att arbeta med när det gäller kvinnans kropp och funktioner.
Alba
Just detta med forskning för kvinnor är en viktig bit. Som det är nu utgår nästan all forskning från den manliga kroppen.

1.6 miljoners klubben arbetar för detta med forskning för kvinnors kroppar.

1.6 miljonersklubben
Blomstertanten
Jag känner mej alltid förkyld o rosslig i halsen och får dessutom problem med magen veckan före och under mensen ! Så nu när jag börjar närma mej övergångsåldern är det ännu jobbigare eftersom mensen kommer med 2 eller 3 veckors mellanrum wacko.gif
Ingen mer med magproblem ?
Ibland är det ett elände att vara kvinna ! tongue.gif
Magdis
CITAT (Blomstertanten @ 26-05-2007, 18:32) *
Ingen mer med magproblem ?
Ibland är det ett elände att vara kvinna ! tongue.gif


Magproblem jojomänsan! sos.gif Fast inte så där lång tid före iofs, bara just under mensen. Jag har haft enorma blödningar förut också men nu efter andra graviditeten har de blivit absurda. Jag utrustade mig med största modellen av tampong + största bindan och ett par minuter efter att jag kommit ut från badrummet var bägge genomblödda. Jag skojar inte när jag säger att jag ledigt måste förlora ½ liter blod vid varje menstruation. blink.gif
Alba
Ja det där med magen känner jag igen. Ett evinnerligt springande på toa när magen körde tokvarv. Nästan som en magsjuka men utan illamående. Dessutom frossa och allmän sjukdomskänsla i kroppen som om en förkylning var på gång.

anna_rispan
CITAT (Blomstertanten @ 26-05-2007, 18:32) *
../.../...
Ingen mer med magproblem ?
Ibland är det ett elände att vara kvinna ! tongue.gif

Jo då.. Verkar ha samma problem som ni andra med magen. Det börjar väl dan innan kanske på ett ungefär sen drar mensen i gång o magen bråkar under nästan hela tiden.

Har ofta undrat vad det beror på.

CITAT (Magdis @ 26-05-2007, 18:39) *
Magproblem jojomänsan! sos.gif Fast inte så där lång tid före iofs, bara just under mensen. Jag har haft enorma blödningar förut också men nu efter andra graviditeten har de blivit absurda. Jag utrustade mig med största modellen av tampong + största bindan och ett par minuter efter att jag kommit ut från badrummet var bägge genomblödda. Jag skojar inte när jag säger att jag ledigt måste förlora ½ liter blod vid varje menstruation. blink.gif


Men såna där bldöningar... Kan det vara "normalt"? Ska det vara så mycket egentligen? unsure.gif
Magdis
CITAT (anna_rispan @ 27-05-2007, 09:55) *
Jo då.. Verkar ha samma problem som ni andra med magen. Det börjar väl dan innan kanske på ett ungefär sen drar mensen i gång o magen bråkar under nästan hela tiden.

Har ofta undrat vad det beror på.
Men såna där bldöningar... Kan det vara "normalt"? Ska det vara så mycket egentligen? unsure.gif


Det känns inte ett dugg normalt iallafall. Inte nog med att jag blöder som en slaktad gris, det håller på i 7-10 dagar också. Fortsätter det blöda så här vansinnigt mycket så måste jag nog kontakta en barnmorska. Jag vet inte om det kan vara extremt nu ett tag bara efter att mensen kommit igång efter förlossningen. I och för sig har jag Cyklokaprontabletter hemma som jag fått en gång men jag tycker inte det känns trevligt att ta tabletter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon