MiEl
Hade bestämt mig för Häggmispel som häck/insynsskydd, men...

Pratade med en försäljare idag som gav förslag på att blanda 3 olika buskar i insynsskyddet. Häggmispel (1), Korallkornell (2) och Sibirisk Ärtbuske (3). Förslaget var att sätta dessa 1, 2, 3, 1, 2, 3 osv. Någon som gjort något liknande? Kanske bara ska blanda 2 sorters buskar? Kanske ska sätta dem i tillsammans efter varandra, eller lite "hip som hap"? Vad tror ni?? Behöver råd!
Betty
Jag skulle skippat den sibiriska ärtbusken, de brukar alltid få mjöldagg. Jag har en ung blandhäck med bärhäggmispel och schersmin + några högväxta rosor.
Ta en titt på Mästarrabatten 2007 och låt dig inspireras! Årets mästarrabatt är ett friväxande häckbuskage som du kan kopiera helt eller delar av. tummenupp.gif
Hannele
Man kan blanda vad man tycker om, både friväxande och klippt:

[attachment=3144:443buskBlandning.jpg]

[attachment=3145:19blandHack.jpg]
Ewa L
Jag har blandat: Häggmispel, Forsythia, Schersmin, Paradisbuske, Trädgårdsprakttry, Vidjehortensia, Syrenhortensia och Buddleja. De står alltså inte i en rad, utan i ett stort hörn för att få bort insyn.

Uppräknade i den ordning de blommar. De ger blomning från tidig vår till frost. Dessutom har ju Häggmispeln ytterligare en skönhetsperiod på senhösten.

Rejält med undervegetation för att slippa ogräsrensning.

Försökte hitta en bild, men hade tydligen bara denna tagen för 2 år sedan. Vet inte om det ger något.
Blandat buskage

cia73
Jag har också blandat olika buskar bredvid uppfarten till vårt hus.
Jag har vit syren, brudspirea, björkspirea, vresros, schersmin, och två olika spireor till. Jag tycker det är trevligt då de blommar så länge. Jag har en eller två av var sort. Och så massor av vårlökar under buskarna. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon