Full version: Fröså perenner?
Olivia
Är helt novis på att dra upp perenner, men då trädgården är stor och jag blivit lite sugen på mer "blommor", så tänkte jag prova mig fram lite! Så nu hoppas jag ni kan komma med lite förslag på lättsådda perenner som jag kan peta ner redan nu den närmsta tiden smile.gif
Gåsis
Om du bor i hyfsat bra zon kan du så varmgroende perenner nu, men raska på. Dom hinner kanske inte bli nog stora för att plantera i rabatterna i år men nästa år kommer dom att blomma. Övervintra kan dom göra i pallkrage tex. Om man beställer från tex impecta står det odlingsanvisningar, välj sådana som inte behöver sås ute för kylperiod.

/Åsa
Olivia
Jag bor i zon 4-5 tror jag (men med ett rätt bra läge enligt personalen på plantskolan när jag frågade där, tur att de finns för trädgårdsnoviser smile.gif ). Men då får jag ta och botanisera lite i Impecta-katalogen. Men för att fortsätta frågandet, om man bortser från kallgroende (heter det så, motsatsen till varmgroende?), när brukar man så dem? På våren, eller på sommaren?
Gåsis
Man sår så tidigt på våren som möjligt. Har man växthus eller belysning inne kan man börja redan i februari-mars. Har man inte det sår man så fort det är varm nog ute för att det ska gro. Här i zon sju har det precis börjat spritta i sådderna som står ute. Att man sår så tidigt som möjligt är för att man vill att plantorna ska hinna växa på sig inför vintern. Det finns jättebra listor på Allt om Trädgårds hemsida, titta under trädgårdslistor, sådd och förökning, så hittar du många bra tips och råd. Det står bra både om sådd allmänt och om sådd av de olika sorterna.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon