Full version: Köpa stevia
TantGredelin
Är det nån som vet var man kan köpa steviakoncentrat av olika slag i Sverige. Jag har hört att det ska finnas en hälsokostaffär på Söder i Stockholm, men vet inte vad den heter. Är det nån som vet?
mamamaggan
Har hört att man inte får sälja stevia i Sverige öht.
*Stintan*
Googla på stevia så hittar du lite. Man kan köpa på nätet.
Gillan
Efter vad jag förstår så finns det fortfarande delade meningar om ifall det är ofarligt eller inte med stevian. Att den finns att köpa i sverige har jag läst i nån länk nånstans. Tyvärr kan jag inte hitta den nu. Här kan du läsa lite mer om du vill Stevia. Annars fortsätter du att googla. Till slut hittar du tummenupp.gif
Leia
Förut var det iallafall så att det inte fick säljas i butiker då det inte är forskat kring stevia i sverige. (man vet inte med säkerhet att det är helt ofarligt även om inget pekar på att det skulle vara farligt) Så över nätet är nog det som gäller. smile.gif
Pirum
Trodde Stevia gick jättebra att köpa? Det är ju en vanlig blomma? Sen om folk vill ha den i teet, tja, det är väl deras sak så länge den inte är narkotikaklassad.

Jag har iaf köpt frön, mest som kuriosa, kanske råder andra regler för fröer, men det verkar underligt.
Åsa, mälardalen zon 2
Växter och frön är helt OK men denna fråga handlade ju om koncentrat och där kanske det finns restriktioner.
TantGredelin
Tack för att ni tog er tid att svara. Jag vet att det finns en svensk försäljare på nätet, men sist jag var på Åhléns hälsokostavdelning (i Sthlm) så frågade jag en tjej som gav mig namnet på en liten hälsokostaffär på Söder, men jag har tappat min lapp. Frön kan man köpa på Weibulls, så det är absolut tillåtet. Och i hela Sydamerika är det ett alldeles normalt sötningsmedel, framför allt för drycker. Större delen av Asien används det också i, t. ex. Kina, som kalorifritt sötningsmedel utan påverkan på blodsockret. Så nog är det utprövat ordentligt i olika koncentrationer. Jag har sått, men plantorna är alltför ynkliga för utplantering, så jag hade tänkt gå till den där affären och se om de har lite mer info. Det får bli en annan gång. I USA finns det en hel liten steviarörelse för övrigt, det finns ett par amerikanska böcker om stevia och med recept, jag har en, men det är förvirrande med de olika graderna av koncentration osv, så jag skulle vilja prata med nån som har lite erfarenhet. I Europa är ju sötningsmedlet aspartam (och xylitol) tillåtet, men utanför Europa är aspartam ett mycket omdiskuterat sötningsmedel, som till och med är förbjudet i många länder. Nu menar jag inom livsmedelsindustrin. Saft- läsk- och sylttillverkare. Vad folk mixtrar med för föda i sina hem finns det väl ingen möjlighet att hålla koll på.
I alla fall, eftersom jag just är på väg till Stockholm så ville jag se om det möjligen var nån av er som visste. Tack för deltagandet. Vi kanske ska starta en steviatråd... Narkotika är det i alla fall inte, även om sockerberoendet nog kan vara likartat ett knark- eller nikotinberoende rolleyes.gif
MrsMP
confused.gif tycker det är märkligt att det antyds att Stevia skulle varas farligt för hälsan....men ingen ifrågasätter om alla kemiska sötningsmedel kan vara farliga..hmmm...var finns det sunda förnuftet och logiken i detta?! Att sötningsmedel är en miljonindustri får mig bara att totalt dra åt mig öronen och satsa på det naturliga alternativet...självklart för mig iallafall....dessutom används det i japan...och har gjorts i långa tider...där är sötningsmedel förbjudet...jag hoppas att vi kommer så långt en dag!... smile.gif
Cassandra
Både Runåbergs och Impecta säljer Steviafrön.
Handlar det inte bara om att de inte är godkända av EU, så som massor av andra frön?

edit: Jaså det handlade om koncentrat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon