Full version: Björkar
Christoffer
Det sägs ju att det är bra att krama björkar, men varför?
Handlade det om plus eller minusjoner eller vad?
Någon som vet?
Susanna
Kanske Tomas di Leva vet, brukar se honom krama träd i Stockholm lite då och då! rolleyes.gif tongue.gif wub.gif

Kanske är det lika enkelt som beröring mellan människor, det ger lugn och harmoni!


Susanna
Posse
CITAT (Christoffer @ 24-06-2003, 10:17)
Det sägs ju att det är bra att krama björkar, men varför?
Handlade det om plus eller minusjoner eller vad?
Någon som vet?

Det är väl rimligt förmoda att även träd behöver en kram då och då! smile.gif wub.gif

Och så har jag för mig att barn för den händelse de går vilse i skogen får rådet att då krama ett träd. unsure.gif
Pher
För att visa att man är miljöpartist, trädkramare och bulldozer fientlig. tongue.gif

*flummar*
rosettei
ohmy.gif Det har jag inte hört, däremot har jag hört att
man ska prata med sina krukväxter det skulle vara bra ,då trivs de bättre.
Inte provat på wink.gif
Jag hade ett sånt fint plommonträd, Victoriaplommon.
För två år sen hände nåt underligt, det blev jättesmå plommon, de gick inte att äta. Och så fortsatte det.
Jag kanske borde ha sagt till plommonträdet att nu får du skärpa dig.
mad.gif
Tråkigt att fått goda plommon några år och ses ha ett "förstört" träd.
Nån som vet vad som hände?
wink.gif
Ina
Hela skogen skall vara full av negativa joner enligt en bekant till mig. Det var inte bara björkar som var nyttiga att krama om man skall gå på den infon... smile.gif
bdp003
Jag läser just en kursbok i lantbruks skötsel från 20-talet av Rudolf Steiner. Utan att påstå mig kunna antroposofin så ligger nog svaret på kramfrågan här.

Vi människor består av ande och kropp. (tror jag)

Om vår ande påverkas av andras andliga utstrålning och träden/växterna även har denna andliga energi enligt boken jag läser...så får vi väl se

trädkramningen som en energitankning...:-)

(om björkarna har högre oktan vet jag inte men törstiga är dom,
kanske energin följer med vattnet)

ref:
http://www.kheper.net/topics/subtlebody/BAB-astral.htm

http://www.angelicorganics.com/intern/philosophy.htm


Mvh /Bengt :-)
i somrigt Helsingfors +25
Anders zon III
CITAT (rosettei @ 24-06-2003, 12:21)
Jag hade ett sånt fint plommonträd, Victoriaplommon.
För två år sen hände nåt underligt, det blev jättesmå plommon, de gick inte att äta. Och så fortsatte det.
Jag kanske borde ha sagt till plommonträdet att nu får du skärpa dig.
mad.gif
Tråkigt att fått goda plommon några år och ses ha ett "förstört" träd.
Nån som vet vad som hände?
wink.gif

Det blev alltså små plommon trots att du gallrade karten? För det bör man ju göra med Victoria... Isåfall är det märkligt - fråga Cilla, vår fruktexpert här.
rosettei
Oj, det visste jag inte. (att man ska gallra karten)
Så, i år ska jag plocka bort en del.
Tack för svaret. rolleyes.gif
Wargen
För mig är det så att jag kramar VISSA träd precis som jag bara kramar VISSA människor... wub.gif
Är ofta ute och drar runt i skogen och ibland möter jag trän med utstrålning. Den kan vara positiv eller negativ, de positiva träden känns ju bra att krama förstås... rolleyes.gif Att stå en lång stund och krama trädet, blunda och riktigt känna hur det lever, hur saven stiger och sjunker, hur löven möter ljuset och samlar energi, hur rötterna breder ut sig lika ymningt som lövverket, (barrträn är svårare att komma nära, men tallar funjkar ju...) ja, helt enkelt KÄNNA att detta är en levande varelse som förtjänar respekt, det tycker jag är en enastående upplevelse.
Detta synsätt kan ju betraktas som "flummigt", men känns verkligt för mig. Så jag går ibland och "hälsar på" mina trädkompisar.
De personliga träden kan ju även användas som "hissar" till över och underjorden om man är inne på ett mer shamanskt sätt att betrakta träd.
sleep.gif
Posse
Unga trädkramare
Christoffer
Jag har hört att man helst inte ska ha kaktusar hemma heller, har de för mycket plusjoner då, månntro?
farbror B
Jag har hört att man inte bör krama kaktusar, joner eller inte...
Airamya
CITAT (farbror B @ 24-03-2005, 12:17)
Jag har hört att man inte bör krama kaktusar, joner eller inte...

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Christoffer
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Magnolia
CITAT (rosettei @ 24-06-2003, 11:21)
Jag kanske borde ha sagt till plommonträdet att nu får du skärpa dig.
mad.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
anna_rispan
Vad ska negativa joner vara bra för då?????
Christoffer
http://www.trendic.se/saltlampor.html
ariana
Wargen då gör du lite som min mor gjorde förr

det fanns ett riktigt stort träd i skogen som hon tyckte var en sådan

trygghet när livet var jobbigt hon fann tröst där.

själv har jag ofta satt mig vid ett träd att vila.
Sulawesii
Jag känner mig nästan hög när jag är ute och går i skogen smile.gif ! Hur man nu känner sig då iofs.... Har dock aldrig kramat ett träd. Visst har jag velat testa, men, jag känner mig för dum wub.gif .

Så, jag är helt säker på att nåt bra sänder de rackarna ut.
Christoffer
När jag inte har haft en finjacka på mig, så har jag kramat björkar. Det är så meditativt att krama om och luta sitt öra mot trädet och höra "kluck kluck kluck"
yla
jamen visst har vissa träd en speciell känsla att vara nära
jag har mina favoriter såklart
o visst ska man krama dom dom ger ju så mycket till oss bara genom att stå där
det gäller bara att ta sej den tiden som det tar att krama träden inte ska man känna sej dum för det

när jag va liten o blev mobbad i skolan va min bästa vän ett träd på skolgården där fick jag va ifred o jag pratade med trädet det va min kompis
undrar om de står kvar borde åka dit o kolla
jag har ju nya träd nu eller gamla kamrater som alltid funnits o som kommer o finnas länge efter mej,,känns rätt bra faktiskt
amaira
CITAT (Christoffer @ 24-03-2005, 20:04)
När jag inte har haft en finjacka på mig, så har jag kramat björkar. Det är så meditativt att krama om och luta sitt öra mot trädet och höra "kluck kluck kluck"

Såklart jag kramar träd emellanåt wub.gif .

Inte för något annat än att känna livet inom dem!

Ta en stor hög "stelbent" fura, som står där så rakryggad, "konservativ" och stolt. Som om inget kan rubba den.

Och så håller jag om den, och lägger kinden mot, och helt plötsligt får den grova och hårda stammen liv.

Blåser det, så vaggar den mig försiktigt, ända nerifrån roten wub.gif . Det är en riktigt häftig känsla!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon