Full version: Beskära rosentry.
catlin
Har två rosentry som mer ser ut som träd än buskar. De är jättekala en meter upp och har angripna blad längst upp på grenarna där de är gröna. Har gallrat ut några av de äldsta grenarna, men hur får jag den mindre och buskigare. Tror inte den har beskurits någon gång innan. Ser inte ut så iaf. Den blommade fint längt upp för några veckor sen men bladen ser inte friska ut. Men om jag beskär den så blir det ju bara stammarna kvar. unsure.gif

Är det någon annan kattägare föresten som märkt att katterna är galna i grenarna på rosentryn? Båda mina katter klöser o åmar sig mot de grövsta stammarna. En pinne som jag klippte ner kramade hankatten nästan ihjäl biggrin.gif
Hannele
Det går att jämna en gammal try ner till marken...
crille
mm man kan ju kapa ner domm ne jag tycker att rosentry är som finast när dom ä höga med kala tjocka korkaktiga stammar och en grön fluffig krona lite längre ut tongue.gif
*Felix matte*
Jag kapar ibland rejält och har också sågat ner hela buskar som sedan skjuter nya skott, blir till fina buskar som blommar vackert wub.gif

Personligen tycker jag att en gammal try ... precis som Hannele säger ... kan kapas jäms med marken.
Det som sedan kommer upp är så mycket vackrare än gamla grova halvkala stammar.
catlin
Tack för svar! O när på året bör man kapa den om jag bestämmer mig för det?
Cilla
Try beskär man på vårvintern för att den bäst ska bryta nytt. Det vanliga är att man gallrar ur de äldsta och kalaste grenarna, sk underhållsbeskärning. Har alla blivit kala kan man beskära radikalare dvs till 20 cm. Säkrast att busken klarar en sådan beskärning blir man genom att lämna några grenar obeskurna. Dessa kan man sedan skära ned andra året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon