Flyguy
I vintras såddes en massa perenner och den som nu är först ut att sticka ur jorden är Lunddockan, Glaucidium Palmatum. Det verkar som om åtskiliga frön från åtminstone tre olka källor är på god väg, men vilket är bästa sättet att ta hand om "dockorna". Nu står dom i kruka, 5 och 5 i en pallkrage med fiberduk över, skall jag skola isär dom när de blivit större och låta stå kvar, eller kan jag plantera ut dom på växtplatsen?
Allt är besvärligt när man är nybörjare... whistling.gif
Fru Frö
Vad lustigt, jag satt i morse och bläddra i en gammal Allt om Trädgård, nr 2 från i år, och läste en artikel om en ung tjej som var mästare på knepia perennsorter. Där nämns också just Lunddockan som verkar vara hur exotisk som helst då det står att en planta kan man få ge 300 för fear.gif
- så gratulerar!

Skriver ner här en del av tipsen från artiklen, som är generellt för perennsådder

- efter groning ska plantorna stå ljust och soligt. Men vänj dem gradvis med solen. De får inte torka ut och ej heller stå blött.
- skola om plantor i egen kruka då första karaktärsbladet visat sig och då plantan är hanterbar. En planta per kruka och täck ytan med grus, men packa ej jorden.
- mer näring till växterna efter en månad, gödselvattna med flytande näring vid varje vattning - men bara med en fjärdedel av den mängd näring som rekommenderas
- en bra tid för utplantering är mitten av augusti. Då hinner plantorna att rota sig.

Jag håller tummarna och så vill jag se bilder!!!!!!

MVH tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif

Fru Frö
Du - jag glutta in i ditt album - vad är det för blåa blomster du har!?????
Suuuuper läckra!

Får jag komma hem och gräva upp några hos dej naughty.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag har frösått och fått plantor av Lunddockan och så här har jag gjort. Första året så får plantorna stå kvar i sin kruka orörd, år 2 skolade jag om dom en och en för att i år (3:dje)ska jag plantera ut dom på friland om dom får sina första karaktärsblad. Jag tog faktiskt en planta ur krukan första året och planterade ner den i rabatten direkt utan att den hade fått något karaktärsblad. Den plantan kom upp förra sommaren men jag har inte sett något i rabatten ännu, det är för tidigt. Förra årets Lunddockesådd står kvar i sin kruka ännu men jag ser att plantorna har så smått börjat visa sig så i sommar ska dom 'groddarna' få en egen kruka smile.gif Lycka till! /Helen
http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist..._Glaucidium.jpg
Alba
CITAT (Fru Frö @ 19-05-2007, 15:10) *
Du - jag glutta in i ditt album - vad är det för blåa blomster du har!?????
Suuuuper läckra!

Får jag komma hem och gräva upp några hos dej naughty.gif




Tror det är Gentiana du menar. Visst är den läcker.
Jag har en Höstgentiana som tyvärr blommar sent, sent på hösten, men det finna andra varianter av Gentiana.
Betty
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 19-05-2007, 15:10) *
Jag har frösått och fått plantor av Lunddockan och så här har jag gjort. Första året så får plantorna stå kvar i sin kruka orörd, år 2 skolade jag om dom en och en för att i år (3:dje)ska jag plantera ut dom på friland om dom får sina första karaktärsblad. Jag tog faktiskt en planta ur krukan första året och planterade ner den i rabatten direkt utan att den hade fått något karaktärsblad. Den plantan kom upp förra sommaren men jag har inte sett något i rabatten ännu, det är för tidigt. Förra årets Lunddockesådd står kvar i sin kruka ännu men jag ser att plantorna har så smått börjat visa sig så i sommar ska dom 'groddarna' få en egen kruka smile.gif Lycka till! /Helen
http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist..._Glaucidium.jpg


Jaha ja...där ser man... Så har jag då fått lära mig nåt nytt igen då... blush.gif
Ett endaste frö grodde hos mig, det grodde i kylskåpet efter 2½ vecka. Nu har den lilla fröplantan stått under lysrör sen 6/3 och ingenting har hänt, inte ett enda karaktärsblad på över två månader. Då tröttnade jag och planterade den lilla i fräsch plantjord, tror ni att den började växa då? Inte! Den tynade så sakterliga bort, nu står den brun och vissnad i sin kruka och jag har lärt mig något nytt... Man ska beväpna sig med en ängels tålamod om det öht ska bli nåt av de där segisarna... alien.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag tror inte Lunddockeplantorna får sina första karaktärsblad förrän år 2 eller 3...... Men Betty, rör inte din kruka. den kan ju leva i alla falll, den har kanske gått i vila?? Sköt om krukan hela sommaren och låt den övervintra i en 'babylåda' under vintern för att se hur den gör nästa sommar yes.gif
Betty
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 19-05-2007, 18:22) *
Jag tror inte Lunddockeplantorna får sina första karaktärsblad förrän år 2 eller 3...... Men Betty, rör inte din kruka. den kan ju leva i alla falll, den har kanske gått i vila?? Sköt om krukan hela sommaren och låt den övervintra i en 'babylåda' under vintern för att se hur den gör nästa sommar yes.gif

OK, jag ska göra så, tack för tipset! smile.gif
Flyguy
CITAT (Fru Frö @ 19-05-2007, 15:10) *
Du - jag glutta in i ditt album - vad är det för blåa blomster du har!?????
Suuuuper läckra!

Får jag komma hem och gräva upp några hos dej naughty.gif

Det där albumet skulle ha fått lite ordning på för länge sedan...
Som redan sagts är "det blåa" Höstgentiana, Gentiana sino-ornata, mycket läcker!

Tackar för tipsen! Jag hittar fler och fler "dockor" som tittar upp nu, både den vanliga, "album" och något som kallades "nanum". Får ta reda på vad det är för något.
Dessutom såg jag att Anemonopsis macrophylla, Veratrum californicum och eventuellt Primula japonica gror för fulla muggar.
Jag får nog offra mer gräsmatta..... coolgleam.gif

Edit: "Glaucidium nanum" är såklart en sydamerikansk sparvuggla! Det blir spännande att se vad som kommer upp, misstänker att någon STA-medlem har ornitologiskt intresse.... whistling.gif
Fru Frö
[quote name='Flyguy' date='21-05-2007, 14:02' post='609426']
Det där albumet skulle ha fått lite ordning på för länge sedan...
Som redan sagts är "det blåa" Höstgentiana, Gentiana sino-ornata, mycket läcker!

Jahapp - då är det bara ut och leta då tongue.gif för nån sån måste jag ju ha!

Och de där lunddockorna blir jag mer och mer nyfiken på, jag har bara sett blad -
hur ser den ut???? blink.gif blink.gif blink.gif

Som ni ser misslyckas jag med mina citeringar....... kan man inte citera bara några rader ur någons inlägg?
Jag får gå på kurs!
Betty
CITAT (Fru Frö @ 21-05-2007, 14:36) *
Och de där lunddockorna blir jag mer och mer nyfiken på, jag har bara sett blad -
hur ser den ut???? blink.gif blink.gif blink.gif


Så här ser den ut: Bilder
Flyguy
CITAT (Fru Frö @ 19-05-2007, 15:02) *
Jag håller tummarna och så vill jag se bilder!!!!!!

MVH tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif

Så här ser smådockorna ut för närvarande. rolleyes.gif
Glaucidiumgrodd.jpg


Och så här ser fjolårets ena "Docka" ut när den kommer ur jorden! mad.gif
Berättade jag att min nya hobby är att jaga sniglar med gräsklippare? whist.gif




Glaucidiumsniglad.jpg

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon