ktw
Sedan jag nyligen blev medlem i det här forumet har det slagit mig att alla verkar hinna och orka göra så mycket.

Själv jobbar jag för mycket och pendlar två timmar varje vardag => 07 - 19, sover dåligt (p g a jobbet tror jag) så i veckorna händer det inte så mycket på någon front (förutom jobbet då). Sedan kommer helgen och då ska jag försöka ta igen allt jag försummat under veckan och göra nya saker... Bara att klippa gräset tar två timmar.

Frågan är alltså: hur gör ni för att få denna tid confused.gif
Gita
Nej, jag hinner inte heller, arbetar heltid, har ett stimulerande ,spännande och utmanande jobb och just nu går det först.
Jag har fått intrycket att väldigt många som skriver här inte arbetar och självklart hinner man mer hemma då.
Gita
zaaritha
Jag jobbar inte--jag är "sjukpensionär"--som det ju ej kallas numera!
Inget jag valt, frivilligt...
Björken
CITAT (ktw @ 17-05-2007, 19:11) *
Sedan jag nyligen blev medlem i det här forumet har det slagit mig att alla verkar hinna och orka göra så mycket.

Själv jobbar jag för mycket och pendlar två timmar varje vardag => 07 - 19, sover dåligt (p g a jobbet tror jag) så i veckorna händer det inte så mycket på någon front (förutom jobbet då). Sedan kommer helgen och då ska jag försöka ta igen allt jag försummat under veckan och göra nya saker... Bara att klippa gräset tar två timmar.

Frågan är alltså: hur gör ni för att få denna tid confused.gif



Du är inte ensam om att inte hinna allt du vill.
Jag jobbar också alldeles för mycket men det är självvalt så jag klagar inte. Orkar inte heller i veckorna med mycket mer än jobbet, några timmars träning blir det för att orka bli gammal som jag brukar säga. Rasta hunden och lite mat och disk sedan är dagen över.
Helgen blir liksom du säger tiden då jag ska ta igen det jag inte hinner annars och hjälp vad den rusar iväg.
Anma
Jag är "sjukpensionär" jag med, hinner mycket men inte alls lika mycket som jag hann då jag var frisk och jobbade. Trädgårdsäsongen är det annat hemarbete som blir storlidande. Städa? När man kan vara ute!
catlady
Många här inne är just sjukpensionärer, pensionärer, arbetslösa (som jag), deltidsanställda eller har turen att inte behöva arbeta. Inte ofta har man drömträdgården och ett heltidsjobb samtidigt! Men vissa heltidsarbetande här inne viger nästan hela sin lediga tid åt sina odlingar, lite crazy sådär crazy.gif biggrin.gif
Lillja
Många har utflugna barn då har man mer tid över för trädgård,
det bästa med trädgård de är ju att du får motion samtidigt som
du tycker de är roligt, för mig passar det bra för jag gillar inte att
motionera, jag tycker de är så tråkigt.
Annie-72
Jag tillhör också den kategorien människor som inte får tiden att räcka till.. sad.gif Men med heltidsarbete, fyra barn i huset mellan snart 3 och 18år varav de största ALLTID är hungriga, vi renoverar, bygger ut och har fyra stora akvarium med diskus som vill ha i princip dagliga stora vattenbyten så är tiden = 0. Men får en liiite tid över och det är fint väder så är jag gärna i trädgården.. men visst drömmer en om ledighet för att bara få vara i trädgård ibland..//Annie
Ciczi
Jo jag skulle gärna vilja vara i trädgården alltid. wub.gif Den är min, och bara min och ingen annans, jag delar den gärna med andra (dvs de får gärna njuta av den) men det är jag som sköter om den och bestämmer.

Men skolan sätter mycket stopp för trädgården, likaså ett renoveringsprojekt av lägenheten som tar mycket mycket tid, eftersom den var i stoooot behov av att renoveras.

Men när allt annat är gjort och jag har en stund över så går jag ut i trädgården, om inte så bara för att jag kan, för det är det inte alla som kan!

Ciczi
skogstroll
jag är en sån där heltidsjobbare och är hemifrån 7-19.30 och har en härlig trädgård (eller kommer att bli). Det första jag gör när jag kommer hem är att gå ner i växthuset och kolla läget, hälsa på kossorna på ängen, sätta lite frön och äta.

När jag kommer till jobbet så loggar jag in på Odla och drömmer lite om vad jag ska göra till helgen i trädgården smile.gif
Och på bussen (3 timmar om dan) kan man läsa trädgårdstidningar och planera vad man ska göra.... helt klart bättre än en lägenhet i alla fall smile.gif
pleximaster
Vi är alla olika och man ska inte få dåligt samvete för att man sneglat på någon annan som hinner med ditt eller datt…
Men som svar på frågan, det har väl mycket att göra med hur man känner för olika uppgifter. Känns gräsklippning som ett tråkigt måste är det svårare att både orka och hinna med, men kännar man; "gött ut i trädgården och klippa och gräva lite" för att rensa skallen och röra på kroppen så finner man lättare både tid och ork. Jag laddar batterierna i trädgården inte tvärt om.

mvh plexi
Cassandra
CITAT (pleximaster @ 18-05-2007, 09:09) *
Jag laddar batterierna i trädgården inte tvärt om.


Samma här. smile.gif

Det är också en fråga om prioritering. Jag arbetar och har /snart enbart) tonårsbarn, är ensamstående. Jag väljer bort tv-serier och tv-tittande och är ofta ute till 20-21 i trädgården de kvällar barnen är på träning eller hos kompisar. De kvällstimmarna hinner jag mycket på!
Maria_z5
Jag laddar också batterierna i trädgården även om jag varit mammaledig under hela den tiden jag varit medlem.
Nu när jag börjat jobba igen kommer jag hem äter middag och vyssar sonen och sedan går jag ut och gör vad jag behöver och vill.
Det känns att jag inte hinner med odlingarna som jag skulle vilja utan omskolning et c sker när jag hinner, inte helt optimalt men nödvändigt.
Relationen till min man och allt annat som man måste ta hand om måste ju gå före.

/Maria
Sailor Pluto
Jag är en av de som inte kan jobba p.g.a utbrändhet (trots att jag knappt är torr bakom öronen). Min trädgård är som balsam för själen, även fast den är full av ogräs och mossa och klafsig lerjord. Den kommer högt på prioriteringslistan för att min hälsa har blivit märkbart bättre av påtandet smile.gif . Även om jag jobbade och hade barn skulle trädgården prioriteras ett antal timmar varje vecka. TV-program kan man spela in, och det är bara nyttigt för barnen att umgås med sin pappa lite mer smile.gif .
En kram till alla er som har dåligt med tid, vet precis hur det är (det var bl.a det som körde slut på mej) smiley_small_hug.gif .
Ophelia
CITAT (ktw @ 17-05-2007, 19:11) *
Sedan jag nyligen blev medlem i det här forumet har det slagit mig att alla verkar hinna och orka göra så mycket.

Själv jobbar jag för mycket och pendlar två timmar varje vardag => 07 - 19, sover dåligt (p g a jobbet tror jag) så i veckorna händer det inte så mycket på någon front (förutom jobbet då). Sedan kommer helgen och då ska jag försöka ta igen allt jag försummat under veckan och göra nya saker... Bara att klippa gräset tar två timmar.

Frågan är alltså: hur gör ni för att få denna tid confused.gif



Först och främst: Glöm att du kan och ska ta igen tiden!!!!!!!

Acceptera läget och gör inte mer än du orkar. Planera tidigt och acceptera att planerna måste revideras. Gör val. Sk..t i det dåliga samvetet och dra ner på tempot gällande arbetet.
Lady Hamilton
Jag jobbar 82.5% natt och det räknas som heltid (har samma lön i allafall + lite till) Sedan har jag andra uppdrag ca 25% (ligger borta eller är på annan ort ca 1 vecka varje månad) Men ändå tycker jag att jag hinner med det som jag vill göra wub.gif Vissst kan ibland motionerandet bli lidande men det är ju något som jag själv "väljer" (Jag hinner OM jag vill) Jag är av den åsikten att har man ett jobb som man trivs med och även en "fritid" som gör att man mår bra DÅ orkar man hur mycket som hellst. Okej nu är det väll så att jag har haft tur att hamna "rätt" här i livet Men jag njuter av både att arbeta och att vara ledig yahoo.gif Kan tilläggga att jag är gift och har 2 barn 13 + 15 år ett bonus barn på 23 och 2 bonus barn-barn och jag kännner att jag finns till och räcker till för min familj
Hannele
CITAT (ktw @ 17-05-2007, 19:11) *
Själv jobbar jag för mycket

Tja, ungarna är stora nu, så dom får fixa markservicen. thanks.gif
Hur vi orkade och hann, när de var små, har jag glömt.
virka
Jag är sjukskriven för utmattningssyndrom och befinner mig i stadiet att jag blir galen om jag inte har något projekt men helt förstörd om jag har för många -fear-.gif . Mitt balkongprojekt är alldelens lagom... Planering, utreda behov, användningsområde, förutsättningar, budget och så det praktiska arbetet ute i solen... sen måste jag sova några timmar d010.gif När jag blir frisk får det väl bli betongprylar, plast och stenar blush.gif
Bee
Detta har jag funderat över sen förra året då en liknande tråd kom upp. Hur i herrans namn hinner folk med både utomhus och inomhus? - Svaret är att det gör man inte. Punkt.

Förr om åren hann jag med allt. Jag har alltid jobbat heltid. Tre barn, utflugna nu (tack o lov!). Hem, hus o "vård av frisk man i hemmet" tar all tid utanför jobbet numera. Nej , jag är inte nöjd med det. Det var kanske därför jag kände att det var dags att börja ägna sig lite mer åt trädgården, allt i syfte att finna den där glädjen/terapin jag hört talas om att trädgårdsarbete skulle innebära.
Och vad har det resulterat i (förutom tom plånbok) ? - Jo, jag har nog aldrig haft så stora dammråttor inne! Det är ingen som är därinne och städar (och tvättar) när jag är ute i trädgården och gräver! Konstigt! Gör inte sånt sig själv? Maken har alltid trott det och han har väl rätt eller???

Nej. Man måste prioritera den tiden man har efter jobbet och det gör man utifrån sin situation just nu. Har man barn hemma går dom före blommorna, så enkelt är det (apropå tråden om fula trädgårdar). Är dom utflugna så får dammråttorna ligga där dom ligger (och växa till sig!)

Just nu gnager det mig emellertid. Jag vill vara ute och jaga sniglar samtidigt som jag har massor med jobb inomhus. Det går helt enkelt inte ihop.

Fast det är väldigt mycket roligare att jaga sniglar än jaga dammråttor biggrin.gif
Maria_z5
CITAT (Bee @ 18-05-2007, 22:34) *
Fast det är väldigt mycket roligare att jaga sniglar än jaga dammråttor biggrin.gif


a0a.gif

Man ska njuta av livet!

/Maria
Gillan
Nu fick jag mig morgonens skratt Bee bravo.gif ! Kan inte påstå att jag känner igen mig rakt av, men visst känner jag absolut att jag inte hinner med. Men det, är till största delen ( och till en del människors stora fasa crazy.gif ), beroende på att jag under vissa innocent.gif delar av året helt enkelt prioriterar bort allt som har med inomhus att göra giggle.gif . Det är ett val jag gjort och som jag mår väldigt bra av. Trädgården är för mig som för så många andra, en plats för rekreation, både fyskiskt och psykiskt tummenupp.gif ..............Jobbigt!? Javisst!..........men underbart yahoo.gif
Hannele
CITAT (pleximaster @ 18-05-2007, 09:09) *
Jag laddar batterierna i trädgården inte tvärt om.

Så är det ju.
Mufflan
Hade inte orkat jobba och ta hand om allt som behövs till hus och hem utan trädgården och växterna, det ger kraft, energi, ro och lindring. Trädgården ska vara njutning inte ett tvång! Gör vad du vill, kan och orkar göra och snegla inte på vad andra gör och tänk på att du aldrig kommer att bli klar med trädgården - det kommer alltid att finnas något som måste fixas till, nya rabatter att gräva, nya frön att så, det är liksom det som är meningen.

Mufflan
AnnammA
CITAT (Maria_z5 @ 19-05-2007, 08:06) *
a0a.gif

Man ska njuta av livet!

/Maria



......och döp om dammråttorna - till änglatofflor!...




Ja, att pyssla i trädgården är ett sätt att rensa huvudet. Det ger kraft!

(Jag jobbar dessutom varannan helg, så trädgården får bli vid lediga dagar.)

Hälsn

AnnA
Betty
CITAT (Bee @ 18-05-2007, 22:34) *
.../ Just nu gnager det mig emellertid. Jag vill vara ute och jaga sniglar samtidigt som jag har massor med jobb inomhus. Det går helt enkelt inte ihop.

Fast det är väldigt mycket roligare att jaga sniglar än jaga dammråttor biggrin.gif


Visa "den där mannen" var on-knappen på dammsugaren sitter... tummenupp.gif

CITAT (Mufflan @ 19-05-2007, 10:54) *
Hade inte orkat jobba och ta hand om allt som behövs till hus och hem utan trädgården och växterna, det ger kraft, energi, ro och lindring. Trädgården ska vara njutning inte ett tvång! Gör vad du vill, kan och orkar göra och snegla inte på vad andra gör och tänk på att du aldrig kommer att bli klar med trädgården - det kommer alltid att finnas något som måste fixas till, nya rabatter att gräva, nya frön att så, det är liksom det som är meningen.

Mufflan


Exakt så där tycker jag med, instämmer i varenda stavelse. kompiskram.gif
Pian
CITAT (AnnammA @ 19-05-2007, 11:48) *
......och döp om dammråttorna - till änglatofflor!...




Vilken helt underbar omskrivning wub.gif Den köper jag!! rotfl.gif
anna_rispan
Till trådskaparen: hoppas att det inte är mig du är avundsjuk på. Jag studerar på heltid och har aldrig gillat hushållsarbete. Jag har odlinsglotten 2 mil från mitt hem så där hinner jag aldrig i fatt ogräset...hehe. O så vill jag ju odla på balkongen o ta hand om krukväxterna för de är hemtrevliga för mig.

Ha det så bra!! smile.gif
Bettis
Jag försöker "ta mig tid" min egen, minst en halvtimma varje dag (om vädret tillåter) happy.gif ofta smyger tiden iväg och jag går där och pillar hit och dit. Men stressen lägger sig och lugnet kommer. Skiter i TV:n tar en stund till och inte har jag missat mycket på TV:n (tror jag g.gif ) men skönt har jag iallafall wink.gif
SaraB
CITAT (Bettis @ 19-05-2007, 19:11) *
Jag försöker "ta mig tid" min egen, minst en halvtimma varje dag (om vädret tillåter) happy.gif ofta smyger tiden iväg och jag går där och pillar hit och dit. Men stressen lägger sig och lugnet kommer. Skiter i TV:n tar en stund till och inte har jag missat mycket på TV:n (tror jag g.gif ) men skönt har jag iallafall wink.gif


Håller fullständigt med!

Även om jag bara hinner ut och "röra" vid trädgården några minuter per dag känner jag mig nöjd!!
Det är den omtalade "lisan för själen"

Mvh Sara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon