Veronica_
Hej, jag är helt ny på detta med trädgård, köpte huset i vintras, och kommer förmodligen fråga er mycket här inne biggrin.gif

Vi har en låång rabatt som löper längs hela vägen på framsidan, ca 25m, den är upphöjd och belägen mellan slipers. Förra ägaren hade sått prydnadspumpa och det såg jättehäftigt ut och jag skulle vilja göra samma sak.
Hoppas att jag inte är för sent ute nu?
Hur ska jag göra för att det ska bli så bra som möjligt? Alla tips o råd mottages tacksamt...
Åsa, mälardalen zon 2
Nej du är inte för sent ute det är de flesta andra som är för tidiga med pumpasådd. Pumpor gillar ju inte temperaturer under +15 varken i luft eller jord så man kan inte starta så tidigt. Ska man förkultivera sår man ca 3-4v innan utplantering och ofta kan man inte plantera ut plantorna (med fiberdukstäcke) förren en bit in i juni, exakt när beror på vart man bor. I södra och mellersta sverige kan direktsådd fungera ifall man väntar med sådden tills det är minst +15 i jorden (temperaturen mäts på morgonen).

Blanda ner rikligt med gödsel i rabatterna pumpa vill ha rejält näringsrik jord detta är ju en växt som gärna växer på komposter och gödselstackar. Under sommaren får man se till att gödsla och vattna väl, pumpor är både hungriga och törstiga växter.

Frön till olika pumpasorter kan du hitta i trädgårdsbutikerna samt i många matbutiker säljer man ju också fröpåsar. Det finns många olika sorters pumpa i olika storlekar, färger och former och ganska många av dem är faktiskt helt OK att äta.
Veronica_
Hej
Jag glömde skriva att jag bor i sthlm, vet inte vilken zon det är?
Vad bra att jag inte är sent ute, då ska jag fixa något att sätta fröna i inne imorgon biggrin.gif

Har idag fyllt på jord och gödsel i jorden i rabatten så där var jag ju rätt ute.

Tack för svar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon