Sidor: 1, 2
_weronica_
Hej

Jag undrar ifall det finns någon som har en passiflora, passionsblomma hemma som det går att ta sticklingar av. För att jag är mycket intresserad......

Hör av er

Tack på förhand
o ha en bra dag.

Mvh

weronica smiley_small_hug.gif
Mufflan
Har en sån här (se bild) den är inne på tredje året och bor inomhus på vintern, och just nu täcker den hela köksfönstret.
Stella-Polaris
Hur tar man sticklingar på passiflora??

Har tre blåa i trädgården som jag tänkte övervintra där. Lite läge för att ha ett par reservplantor inne i vinter.

Vill du ha en vanlig blå så fixar vi det bara du lär mig hur rolleyes.gif
myy
Klipp en bit och stick ner i fuktig jord eller vatten. Lätt som en plätt.
Alexander-VG-zon3
ahhh synd du inte frågade mig tidigare har , klippt ner min frilands planterade passionsblomma ( Passiflora caerulea ) helt å hållet å där hade blivit en eller två bitar över . och det nya som kommer klipper jag inte i .

Stella-Polaris
CITAT (flaxss @ 16-05-2007, 23:44) *
ahhh synd du inte frågade mig tidigare har , klippt ner min frilands planterade passionsblomma ( Passiflora caerulea ) helt å hållet å där hade blivit en eller två bitar över . och det nya som kommer klipper jag inte i .


Hur övervintrar du den? Jag hadde tänkt att packa ihop mina under en isolerad låda. Kan det funka månne?
Stella-Polaris
Måste det vara yngre delar eller går det bra med äldre delarna oxå??

Vad om att böja ner en del och jordslå så den har rötter när man klipper av den?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Stella-Polaris @ 16-05-2007, 23:53) *
Hur övervintrar du den? Jag hadde tänkt att packa ihop mina under en isolerad låda. Kan det funka månne?



allt eller stor del av plantan fryser veck vid -9c -12c . och roten är det som överlever -23c sägs det att den ska klara .
och problemet är fukt , i en väldigt fuktig eller blöt jord under vintern dödar den . så väl dränerat sen virar du in rankorna i grönvinterväv efter en lätt frost natt , väven ska även täcke en del av marken . sen så lägger du över regnskydd ev snurrar du ihop dom in virade rankorna och lägger dom ner på marken i en cirkel sen över det lägger du ett luftigt regn skydd typ som plasttak upphöjt på tegelstenar eller en låda eller nåt likande bara det inte regnar på roten . virar du inte in rankorna så klipper du av dom efter frost natten och skyddar roten så bra du kan med upp kupad jord som du sen lägger över grönvinterväv och så regn skydd över roten . sen om jorden inte är för mycket frusen och vintern inte allt för hård och varm vår så kommer den igen från dom rankorna som du skyddade eller från roten som du skyddade . då roten är den som gör att plantan överlever kan det vara klokt att odla upp rotsystemet i en stor kruka som du sen plantera ut . sen på våren väntar du på tillväxt eller om du har överlevande rankor kvar så klipper du ner dom till hälften . dom kommer tappa bladen på våren gör dom inte det så gör dom det i den första vår frosten . men nya blad kommer . bladen kan även ryka på hösten . kan skriva så här bladen tål -3c -5c -7c och rankorna tål -9c -12c och roten -20c -23c . då vi har regniga vintrar i Sverige så kan det vara bra att skydda den mot regnet då den kommer garanterat ruttna bort om du inte skyddar mot regnet i rare microklimat kan den klara sig utan skydd även utan regn skydd men varför chansa ? och skydda den istället så den får en bättre start på våren .

såå hjälpte det dig ?

lycka till
Stella-Polaris
Kanon bra. Jag trodde den dog runt -7 -8. De skall nog få ett skydd efter alla konstens regler.

Några andra tips till en nybörjare som mig?? Hadde en förra året (tog in över vintern) fick två frukter men de trillade av crying.gif Självklart var jag ohyggligt besviken,,

Skall man fixera rankan så frukterna inte trillar av i blåst? Hur gör du med frukterna?? Pollinerade med pensel men det kanske inte behövs??
Alexander-VG-zon3
CITAT (Stella-Polaris @ 17-05-2007, 00:33) *
Kanon bra. Jag trodde den dog runt -7 -8. De skall nog få ett skydd efter alla konstens regler.

Några andra tips till en nybörjare som mig?? Hadde en förra året (tog in över vintern) fick två frukter men de trillade av crying.gif Självklart var jag ohyggligt besviken,,

Skall man fixera rankan så frukterna inte trillar av i blåst? Hur gör du med frukterna?? Pollinerade med pensel men det kanske inte behövs??


min har aldrig fått frukter bara blommor .

och andra tips hmmm har du den i kruka så ta ut den på våren . i skugga och ta ut den på våren när norr håller ca +10c +15c och skydda på natten om det blir frost . och sätt den soligt men svalt . den slutar att blomma om dag och natt temperaturen håller sig konstant över +20c . då den är en högländare gillar den sol,fukt,svalt sen tar du in den efter nån lätt frost och har den svalt +5c +10c så den orkar bilda blomknoppar . och trångt om fötterna ( dock ska den va på friland ska man bygga upp rotsystemet )
Stella-Polaris
En av mina har börjat producera fler blomknoppar nu efter jag satt ut den, de andra två har just kommit igång och växa igen. Det kanske är ide att pollinera med pensel. Jag såg alldrig någon insekt på blommorna så därför tog jag till penslen. Frukterna kom på blommor jag pensel pollinerat. Penslade mellan de två plantorna jag hadde utifall att de inte kunde självpollineras.

I år SKALL jag ha frukt rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Stella-Polaris @ 17-05-2007, 00:49) *
En av mina har börjat producera fler blomknoppar nu efter jag satt ut den, de andra två har just kommit igång och växa igen. Det kanske är ide att pollinera med pensel. Jag såg alldrig någon insekt på blommorna så därför tog jag till penslen. Frukterna kom på blommor jag pensel pollinerat. Penslade mellan de två plantorna jag hadde utifall att de inte kunde självpollineras.

I år SKALL jag ha frukt rolleyes.gif



du får visa bild om du får frukter ,,, lycka till med den
Stella-Polaris
Tackar för hjälpen.. Bild kommer när (om) jag får frukt på dem
SaraS
Så en egent vetja! Bara att stoppa ner kärnor från en passionsfrukt!
lissa
Flaxxs..är du säker på att den slutar blomma vid över 20 grader??
I ett annat forum jag är med i , finns det en tjej från Nicaragua, och där tycker dom att 20 är kallt, för dom rör sig alltid runt 30 grader, och vackrare passis har jag aldrig sett.
Kanske är fröna till Passifloran vi har i europa en annan genetik, och därför kanske dom reagerar annorlunda??
Vad tror du...Och nu frågar jag just för att jag har svårt att få Passin att trivas, och vill alltså lära mig mer smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 18-05-2007, 00:50) *
Flaxxs..är du säker på att den slutar blomma vid över 20 grader??
I ett annat forum jag är med i , finns det en tjej från Nicaragua, och där tycker dom att 20 är kallt, för dom rör sig alltid runt 30 grader, och vackrare passis har jag aldrig sett.
Kanske är fröna till Passifloran vi har i europa en annan genetik, och därför kanske dom reagerar annorlunda??
Vad tror du...Och nu frågar jag just för att jag har svårt att få Passin att trivas, och vill alltså lära mig mer smile.gif


nej inte alla passionsblommor .

den jag skrev om nu är edulis och Passiflora caerulea dom gillar inte att det håller sig över +20c på nätterna en längre tid .

vilken sort har du dom kräver olika ?

högländare vill ha det svalt och fuktigt och klarar även frost , lågländare vill ha det varmt och fuktigt
lissa
Jag har caerula och edulis, men hon från Nicaragua har alla sorter, åtminstonde har jag sett kort och frukter från dom jag just har sagt, plus quadrangularis. Jag har brottats med en Quadrangularis som jag fick som stickling, men den dog, och 2 Foetida som jag drog upp från frö som också har dött.
Jag har just 2 blommor på väg på caerulan, det är första gången som jag har lyckats få knopp på den, så jag är jätteglad. Men om du nu säger att dom dör över 20, då kommer dom att dö när som helst inom en kort tid .. för snart har vi så pass varmt, åtminstonde på dagen
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 18-05-2007, 01:10) *
Jag har caerula och edulis, men hon från Nicaragua har alla sorter, åtminstonde har jag sett kort och frukter från dom jag just har sagt, plus quadrangularis. Jag har brottats med en Quadrangularis som jag fick som stickling, men den dog, och 2 Foetida som jag drog upp från frö som också har dött.
Jag har just 2 blommor på väg på caerulan, det är första gången som jag har lyckats få knopp på den, så jag är jätteglad. Men om du nu säger att dom dör över 20, då kommer dom att dö när som helst inom en kort tid .. för snart har vi så pass varmt, åtminstonde på dagen



nej dom dör inte dom kommer växa ,,, dom slutar att blomma . mina blommade i somras fast det va över +20c . men natten va inte +20c utan lägre och fuktigare . och sticklingar dödar jag .
typ som mina blommade under natten sen underdagen va dom vissna och även i början på sommaren blommade dom även dagtid . men hade nätterna varit över +20c en längre tid hade dom stoppat att blomma . jag vet inte varför egentligen har läst det i en bok och sett det själv

vad får hon som lägst på vintern ?? alltså nätterna


mina edulis övervintrar jag i +10c men tyvärr dog dom i torka på våren jätte fina plantor va det . och caerula har jag på friland .

hur har du det på vintern hos dig ?? +5c ?

clivia
Jag vet inte vilken literatur du hämtar din information ifrån men när jag öppnar boken om Passifloror av John Vanderplank om dessa sagolika växter läser jag:" In the tropics is Passiflora caerulea evergreen and will flower all year round." I tropikerna är P. caeruela alltid gröna och blommar hela året runt." Vad jag vet, Passiflora caerulea i Europa börjar blomma i maj, juni (om den inte frusit ihjäl till rötterna) slutar blomma tidigt på hösten även om det är varmare väder, den har sin egen livsklocka som tvingar henne att gå i vinterdvala. På många platser finns den i kalla växthus, där den växer och blommar hela sommaren, särskilt om den har frihet för rötterna. Jag har svårt att tro att den slutar blomma när den bara har 20 grader på nätterna...Jag är mycket nyfiken och kommer att uppskatta när du uppger källan till din information.

bilder på min P.x belotii (Passiflora alata x caerulea, P. "Empress Eugenie") som nu blommar i min lägenhet på östfönster, den luktar så härligt:
[attachment=2770:i_förväntan.jpg]
[attachment=2773:Empress_Eugenie.jpg]
[attachment=2774:Empress_Eugenie2.jpg]
[attachment=2775:Empress_Eugenie3.jpg]
[attachment=2772:vilken_skönhet.jpg]
[attachment=2771:naturska...r_en_dag.jpg]
[attachment=2778:blomman_...cknar....jpg]

MVH/Clivia

P.S: Weronika om du fortfarande vill skickar jag dig sticklingar på P. quadrangularis och den här Passiflora Empress Eugenie. Du kan få de gratis.
lissa
Flaxxs.Enl tjejen i Nicaragua har dom runt 30 grader på deras vinter...hon säger att högst sällan har dom mindre än 30 och så har dom hög fuktighet. Har sett underbara bilder på hennes Orkideer och Bromelias, och alla Passis. Verkar som att vad dom än lägger på marken blommar, man blir lite avundsjuk ibland faktiskt. Men idag är jag lycklig eftersom min har blommat för första gången, och har en knopp till på gång.
Vi brukar ha mellan 10 och 3 grader på vintern, i år hade vi faktiskt 0 flera nätter. Jag tror också att många växter har sin inbyggda klocka som Clivia säger, för mina Albizia och Jacaranda tappar blad och grenar (för dom är unga ) även när temperaturen är så pass hög att dom i teorin inte borde tappa dom. Vi började ha kallt sent i år, men dom tappade sina grenar i slutet av september början av oktober ändå.

smile.gif
På det ena kortet ser man jag jag har pollinerat den, vet inte om det går att göra så, men imorgon när den andra öppnar sig så pollinerar jag den ena med den andra, man kan ju alltid hoppas på frukt.

Fina kort Clivia, stora är dom också, mina är mycket mindre
[attachment=2827:DSCN4046.JPG][attachment=2828:DSCN4066.JPG]
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 18-05-2007, 22:27) *
Vi brukar ha mellan 10 och 3 grader på vintern, i år hade vi faktiskt 0 flera nätter. Jag tror också att många växter har sin inbyggda klocka som Clivia säger, för mina Albizia och Jacaranda tappar blad och grenar (för dom är unga ) även när temperaturen är så pass hög att dom i teorin inte borde tappa dom. Vi började ha kallt sent i år, men dom tappade sina grenar i slutet av september början av oktober ändå.

[attachment=2827:DSCN4046.JPG][attachment=2828:DSCN4066.JPG]



Albizia och Jacaranda är lövfällande så det är naturligt . jakarandan blommar ju på bar kvist med blå blommor min jakaranda övervintrar jag i +10c och på våren i mars nånting kommer nya blad fast min tappar inte grenarna fast iför sig är det bara 1m hög pinne .
men caerulea ska klara sig fint hos dig även edulis .

CITAT (clivia @ 18-05-2007, 11:34) *
Jag vet inte vilken literatur du hämtar din information ifrån men när jag öppnar boken om Passifloror av John Vanderplank om dessa sagolika växter läser jag:" In the tropics is Passiflora caerulea evergreen and will flower all year round." I tropikerna är P. caeruela alltid gröna och blommar hela året runt." Vad jag vet, Passiflora caerulea i Europa börjar blomma i maj, juni (om den inte frusit ihjäl till rötterna) slutar blomma tidigt på hösten även om det är varmare väder, den har sin egen livsklocka som tvingar henne att gå i vinterdvala. På många platser finns den i kalla växthus, där den växer och blommar hela sommaren, särskilt om den har frihet för rötterna. Jag har svårt att tro att den slutar blomma när den bara har 20 grader på nätterna...Jag är mycket nyfiken och kommer att uppskatta när du uppger källan till din information.



vackra bilder säger jag med

jag ska försöka hitta boken .

ja i tropikerna är caerulea vintergrön . men i Europa om det blir -5c tappar den bladen och somnar sen till våren kommer nya blad . eller kommer nya rankor från rötterna om det blir -15c .
Alexander-VG-zon3
CITAT (flaxss @ 18-05-2007, 22:41) *
Albizia och Jacaranda är lövfällande så det är naturligt . jakarandan blommar ju på bar kvist med blå blommor min jakaranda övervintrar jag i +10c och på våren i mars nånting kommer nya blad fast min tappar inte grenarna fast iför sig är det bara 1m hög pinne .
men caerulea ska klara sig fint hos dig även edulis .
vackra bilder säger jag med

jag ska försöka hitta boken .



hittade några böcker här står följande


bonniers stora bok om krukväxter

passiflora caerulea - ''Under vintern skall den dock stå mycket svalt , 5-10C är den lämpligaste temperaturen . passiflora quandrangularis - '' kräver ett minimum på vintern av 14C''

krukväxter från alla jordens hörn

caerulea - ''vintertid bör den stå både ljust och svalt,10-15 grader''

stora krukväxts boken

p.caerulea - ''vintertid sängs temperaturen till 12-14C'' . vid +15c sker knoppsättningen står där också

att lyckas med krukväxter

p caerulea - ''temperatur : i frostfria områden kan de växa utomhus mot en väl skyddad, solig vägg . På vintern bör det stå svalt (ca 12C). de trivs inte i varm och torr luft . om de står inomhus på sommaren i normal rumstemperatur , måste man lufta rummet väl . de trivs inte i temperatur över 21C.''

i en annan bok står det att passionsblommor ska ha +8c +5c på vintern för att vila .

hittade i några böcker om vad dom skrivit om temperatur

har inte kollat i alla böcker för jag har en del . och jag vet inte om jag kan ha läst det på nätet . men min egen när det va som varmast blommade bara på natten , var bara i början av sommaren den blommade under dagen

lissa
Ja varken Caerulan eller Edulisen tappade mer än något enstaka blad i vintras och dom stod ute hela tiden. Dom föddes förra sommaren. Ingen av dom jag tog in överlevde vintern, 1 stod i ett rum utan värme och den andra hade värme. Jag förstår inte varför dom inte vill vara inne hos mig när ni kan ha dom inne utan problem ..konstigt . smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 18-05-2007, 23:11) *
Ja varken Caerulan eller Edulisen tappade mer än något enstaka blad i vintras och dom stod ute hela tiden. Dom föddes förra sommaren. Ingen av dom jag tog in överlevde vintern, 1 stod i ett rum utan värme och den andra hade värme. Jag förstår inte varför dom inte vill vara inne hos mig när ni kan ha dom inne utan problem ..konstigt . smile.gif



jag har lyckas bra med edulis i +10c +13c i ett väst källar fönster . ska få fram nya plantor nästa vår då min dog på våren .

sen ljust å fuktigt på vintern inne då
Alexander-VG-zon3
citat från clivia
''Jag har svårt att tro att den slutar blomma när den bara har 20 grader på nätterna''


hittade här

http://www.odla.nu/artiklar2/passionsblomma.shtml

där står

''Om den inte bildar knoppar kan det bero på att nattemperaturen är för hög.''

som jag skrev håller natten sig svala blommar den . håller natten över +20c slutar den blomma . tillägga dom heta sommar dagarna så extra viktig med svalare nätter då den är en högländare .

även här står det att den inte vill ha för varmt
http://www.linnaeus.nu/bibliotek/vaxt.asp?idnr=678
clivia
Lissa,

jag förstår inte varför du vill ha dina P. caerulea och edulis inne för att det inte är något problem att ha de här sorterna ute hos dig. Jag tillägger några bilder från en tjej i Italien som har passifloror ute:

[attachment=2840:Passiflo...stipula2.jpg]
[attachment=2841:Passiflora_Incense.jpg]
[attachment=2842:Passiflo...osericea.jpg]
[attachment=2843:Passiflo...ple_Rain.jpg]
[attachment=2844:passiflo....12.2006.jpg]

Och detta är hos en odlare i Tjeckien i januari detta året temperatur omkring 10 grader men ljust:

[attachment=2845:Passiflo...Tjeckien.jpg]

Och titta på den här sidan och njut:

http://www.hewo.nl/passiflora%20species/Thumbnails.html


MVH/clivia
clivia
CITAT (flaxss @ 19-05-2007, 00:50) *
citat från clivia
''Jag har svårt att tro att den slutar blomma när den bara har 20 grader på nätterna''
hittade här

http://www.odla.nu/artiklar2/passionsblomma.shtml

där står

''Om den inte bildar knoppar kan det bero på att nattemperaturen är för hög.''

som jag skrev håller natten sig svala blommar den . håller natten över +20c slutar den blomma . tillägga dom heta sommar dagarna så extra viktig med svalare nätter då den är en högländare .

även här står det att den inte vill ha för varmt
http://www.linnaeus.nu/bibliotek/vaxt.asp?idnr=678


Det framgår inte av dessa källor att 20 grader är för hög natt temperatur för passifloror på sommaren.

MVH/clivia
Mufflan
Jag tar in mina under vintern och har dom i köksfönstret, de slutar blomma efter ett tag och sätter i gång igen på våren, just nu blommar de för fullt och det blir ofta mycket varmt i fönstret och det verkar de trivas med - har inte sett att de slutar blomma om det är över 20+.


Mufflan
lissa
Enligt alla webs jag har varit inne på så verkar det som om den BÄSTA temperaturen för att dom ska blomma ligger mellan 18-21 grader, och hög luftfuktighet...

Clivia..Jag vet att det är perfekt att kunna ha dom ute, men jag tycker att det skulle vara roligt att kunna ha en inne också för att kunna njuta även på andra årstider. Sen verkar det ju konstigt att ni kan ha dom inne, men inte jag, ...eller hur???
Sen vill jag tacka för linken, det borde finnas en riktig drägel smilie att ta till när man tackar för såna här underbara linkar.
Egentligen borde det nästan vara förbjudet att dom kan bli så underbart vackra....dom är nästan overkliga, och nu vet jag varför jag tycker att en del maneter är vackra, Passin påminner lite om dom. Vid ett tillfälle hamnade jag mitt i ett manetstim som var på väg ut mot horisonten ( det hade stormat väldigt hårt på natten) Vi åkte bredvid dom en bra stund och bara njöt...dom hade underbara färger, och var nog runt 20-25 cm i diameter, och nu först har jag upptäckt likheten med Passin..Tack igen för den linken, där kan man njuta länge.
Jag ska försöka ha en edulis inne, för den har jag många exemplar av...ingen har blommat ännu... thanks.gif
clivia

smile.gif
På det ena kortet ser man jag jag har pollinerat den, vet inte om det går att göra så, men imorgon när den andra öppnar sig så pollinerar jag den ena med den andra, man kan ju alltid hoppas på frukt.

Fina kort Clivia, stora är dom också, mina är mycket mindre
[attachment=2827:DSCN4046.JPG][attachment=2828:DSCN4066.JPG]
[/quote

Lissa, i flesta fall behöver du två styck av P. caerulea för att få frukt på den. Men jag tror att det finns självpolinerade exemplar också. Håller tummarna att du har en av dem !!!:trostar: smile.gif Tack för beundran thanks.gif men din är också underbar tummenupp.gif , visst är naturen en fantasifull skapare?! yes.gif Tyvärr varar det här underverket bara en dag sad.gif men andra blommor är på väg slap.gif ...

MVH/clivia
clivia
CITAT (lissa @ 19-05-2007, 17:28) *
Enligt alla webs jag har varit inne på så verkar det som om den BÄSTA temperaturen för att dom ska blomma ligger mellan 18-21 grader, och hög luftfuktighet...

Clivia..Jag vet att det är perfekt att kunna ha dom ute, men jag tycker att det skulle vara roligt att kunna ha en inne också för att kunna njuta även på andra årstider. Sen verkar det ju konstigt att ni kan ha dom inne, men inte jag, ...eller hur???
Sen vill jag tacka för linken, det borde finnas en riktig drägel smilie att ta till när man tackar för såna här underbara linkar.
Egentligen borde det nästan vara förbjudet att dom kan bli så underbart vackra....dom är nästan overkliga, och nu vet jag varför jag tycker att en del maneter är vackra, Passin påminner lite om dom. Vid ett tillfälle hamnade jag mitt i ett manetstim som var på väg ut mot horisonten ( det hade stormat väldigt hårt på natten) Vi åkte bredvid dom en bra stund och bara njöt...dom hade underbara färger, och var nog runt 20-25 cm i diameter, och nu först har jag upptäckt likheten med Passin..Tack igen för den linken, där kan man njuta länge.
Jag ska försöka ha en edulis inne, för den har jag många exemplar av...ingen har blommat ännu... thanks.gif


Lissa, jag har fortfarande svårt att tro att det är temperaturen omkring 20 grader som bestämmer om våra passifloror blommar. Tex Passiflora actinia som härstammar fråm the Organ berget i Sydbrasilien där den blommar från november till februari, blommar i t Nordkalifornien nästan hela året och i Storbritanien under glas är det sent på våren och på sommaren. Kan det vara 20graders temperatur som bestämmer detta eller är det någon annan orsak? dunno.gif
Du skriver så vackert om naturen omkring dig, om fantastiska ögonblick som försvinner och varar länge i våra minnen... sleep.gif
Jag kan drömma en liten stund...
Vet faktiskt inte varför dina plantor inne har dött men jag misstänker att de har haft för mycket vatten, de måste vara nästan torra på vintern, de slutar växa när det är som värst...

MVH/clivia
clivia
CITAT (flaxss @ 18-05-2007, 23:08) *
hittade några böcker här står följande
bonniers stora bok om krukväxter

passiflora caerulea - ''Under vintern skall den dock stå mycket svalt , 5-10C är den lämpligaste temperaturen . passiflora quandrangularis - '' kräver ett minimum på vintern av 14C''

krukväxter från alla jordens hörn

caerulea - ''vintertid bör den stå både ljust och svalt,10-15 grader''

stora krukväxts boken

p.caerulea - ''vintertid sängs temperaturen till 12-14C'' . vid +15c sker knoppsättningen står där också

att lyckas med krukväxter

p caerulea - ''temperatur : i frostfria områden kan de växa utomhus mot en väl skyddad, solig vägg . På vintern bör det stå svalt (ca 12C). de trivs inte i varm och torr luft . om de står inomhus på sommaren i normal rumstemperatur , måste man lufta rummet väl . de trivs inte i temperatur över 21C.''

i en annan bok står det att passionsblommor ska ha +8c +5c på vintern för att vila .

hittade i några böcker om vad dom skrivit om temperatur

har inte kollat i alla böcker för jag har en del . och jag vet inte om jag kan ha läst det på nätet . men min egen när det va som varmast blommade bara på natten , var bara i början av sommaren den blommade under dagen


Tack för din information, Flaxss men jag misstänker att för många författare till krukväxtböckerna bara skriver om från andra böcker, många gånger utan att uppge en källa och utan att odla en enda växt. sad.gif Det finns ljusa undantag men, tyvärr, inte så många. no.gif

Tack i alla fall!!! thanks.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (clivia @ 19-05-2007, 09:51) *
Det framgår inte av dessa källor att 20 grader är för hög natt temperatur för passifloror på sommaren.

MVH/clivia


inte att växa men att bilda knoppar , bildar den inte knoppar blommar den ju inte . men det är inget jag själv hittat på . och jag börjar funderar om det verkligen är sant

CITAT (clivia @ 19-05-2007, 09:45) *
Lissa,

jag förstår inte varför du vill ha dina P. caerulea och edulis inne för att det inte är något problem att ha de här sorterna ute hos dig. Jag tillägger några bilder från en tjej i Italien som har passifloror ute:



Och detta är hos en odlare i Tjeckien i januari detta året temperatur omkring 10 grader men ljust:



Och titta på den här sidan och njut:

http://www.hewo.nl/passiflora%20species/Thumbnails.html
MVH/clivia



åhh vilka vackra bilder ,,, tror jag ska skaffa fler

CITAT (clivia @ 19-05-2007, 18:52) *
Lissa, jag har fortfarande svårt att tro att det är temperaturen omkring 20 grader som bestämmer om våra passifloror blommar. Tex Passiflora actinia som härstammar fråm the Organ berget i Sydbrasilien där den blommar från november till februari, blommar i t Nordkalifornien nästan hela året och i Storbritanien under glas är det sent på våren och på sommaren. Kan det vara 20graders temperatur som bestämmer detta eller är det någon annan orsak? dunno.gif

MVH/clivia



men dom områden har ju svala nätter som är under +20c men dagen varm . vad det står på odla så bildar dom inte knoppar om natt tempen är över +15c och vad jag läste i min bok trivs dom inte över +21c . men jag vet inte nu känner mig förvirrad
lissa
NEeeej, räcker den verkligen bara en dag ?? Imorse såg jag att den från igår var nästan stängd, men jag trodde att det berodde på att det var mulet idag, vissa blommor stänger sig ju över natten, tex Hibiskusen, och sen öppnar den sig igen när solen väcker den igen. Den jag trodde skulle öppna sig idag, har inte gjort det, men som sagt, jag trodde de berodde på vädret...
Om den har stängt sig så betyder väl det att den inte blev befruktad förmodar jag, för jag tror inte att den stänger sig om den ska bli till en frukt...
Om det blir sol imorgon försöker jag pollinera den andra knoppen. Tyvärr har den inte fler knoppar, och det verkar inte som om det ska bli fler heller, men jag är glad över att jag fick uppleva 2 år, nästa år kommer det nog fler smile.gif

Jag tror att det där med 20 grader kan vara att den föredrar den temperaturen, men helt klart blommar den ju vid andra temperaturer också. Knoppsättningen kan nog kanske ha med temperaturen att göra...Men, nej...det stämmer inte heller, för då skulle dom inte kunna ha Passis där, dom har ju högst sällan under 30, men dom kanske har annan gentik ??

Jag är nog oftast lite snål med vatten , och gödsel är jag verkligen dålig på att komma ihåg, men iår har jag bättrat mig på den fronten.
Passin inne stod i sovrummet och där har jag rätt svalt...men jag provar igen i vinter...brr, jag vill inte tänka på den årstiden önnu.. laugh.gif
Tack Clivia för berömmet till bilden thanks.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 19-05-2007, 20:09) *
Jag tror att det där med 20 grader kan vara att den föredrar den temperaturen, men helt klart blommar den ju vid andra temperaturer också. Knoppsättningen kan nog kanske ha med temperaturen att göra...Men, nej...det stämmer inte heller, för då skulle dom inte kunna ha Passis där, dom har ju högst sällan under 30, men dom kanske har annan gentik ??


därför jag är förvirrad ,, mina blommor på passions blomman håller sig oftast bara under en natt eller en natt och en halv dag . sen sluter sig blomman och trillar av så gör mina .

eller är du verkligen säker att det aldrig aldrig blir under +30c på natten ?? mitt på vintern ?
Merlin

Min passiflora som jag sådde från kärnor från Ica är nu tre år gammal och övervintrar i vanlig rumstemperatur. Den är jättestor numera och har jättelånga rankor så den tar upp ett jättestort fönster men klänger sig runt gardinstången så fort man tittar bort.
Från juni står den i kallväxthus, blommar och ger frukt sen ett år tillbaka, förhoppningsvis även i år. Jag göder den med biobact, normal dosering. Jag pollinerar inte blommorna men har dörren till växthuset öppen nästan hela sommaren på dagarna så en och annan humla pollinerar säkert.
clivia
Grattis, Merlin!!! tummenupp.gif Enligt beskrivning har du ett fint exemplar av Passifora edulis.
Har du inte en bild på den?

MVH/clivia
clivia
CITAT (Mufflan @ 19-05-2007, 10:41) *
Jag tar in mina under vintern och har dom i köksfönstret, de slutar blomma efter ett tag och sätter i gång igen på våren, just nu blommar de för fullt och det blir ofta mycket varmt i fönstret och det verkar de trivas med - har inte sett att de slutar blomma om det är över 20+.
Mufflan


Grattis 000.gif till ditt vackert exemplar av Passiflora caerulea!!!

MVH/clivia
Merlin
CITAT (clivia @ 19-05-2007, 20:36) *
Grattis, Merlin!!! tummenupp.gif Enligt beskrivning har du ett fint exemplar av Passifora edulis.
Har du inte en bild på den?

MVH/clivia


Fniss giggle.gif för ett år sen frågade flaxss samma sak vill jag minnas! Jag lovade nog redan då att lägga in en bild blush.gif Jag har varit på odla lite från och till den senaste tiden men ska anstränga mig och lägga upp ett album snart!!!
lissa
Jag grattar också både Mufflan och Merlin till deras passis som trivs inne, förresten så grattar jag alla som har turen att ha blommor på sina Passis... :

Clivia...hur kan du veta vilken sort av Passi var och en har utan att se ett kort ??? Jag är verkligen imponerad ohmy.gif

Flaxss..jepp, vi pratade just om det för lite sedan. Någon i forumet klagade för att hon höll på att flyta bort för dom hade 28, och det var då hon sa att för dom är det kyligt vid 30, och att dom har mellan 34-36 året runt, plus mycket fuktighet. Dessutom pratade vi just om temperaturer, för hon skickade frön till flera av oss, och då sa hon att 20 grader var nog i lägsta laget för dom...Men för att vara 100% säker på det har jag just mailat henne, och när jag får svar ska jag berätta vad hon säger. I Nicaragua har dom 32 arter av Passi , och dom flesta är vildväxande...som våra vitsippor ungefär smile.gif

Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 19-05-2007, 23:52) *
Jag grattar också både Mufflan och Merlin till deras passis som trivs inne, förresten så grattar jag alla som har turen att ha blommor på sina Passis... :

Clivia...hur kan du veta vilken sort av Passi var och en har utan att se ett kort ??? Jag är verkligen imponerad ohmy.gif

Flaxss..jepp, vi pratade just om det för lite sedan. Någon i forumet klagade för att hon höll på att flyta bort för dom hade 28, och det var då hon sa att för dom är det kyligt vid 30, och att dom har mellan 34-36 året runt, plus mycket fuktighet. Dessutom pratade vi just om temperaturer, för hon skickade frön till flera av oss, och då sa hon att 20 grader var nog i lägsta laget för dom...Men för att vara 100% säker på det har jag just mailat henne, och när jag får svar ska jag berätta vad hon säger. I Nicaragua har dom 32 arter av Passi , och dom flesta är vildväxande...som våra vitsippor ungefär smile.gif


tusen tack

det låter väldigt mycket men jag tror dig menar inte så . men fukten är ju väldigt hög med så växterna klara ju av det . har du bilder därifrån ?

det är ju stor skillnad från phoenix som har upp emot 40c men 10% fukt här är det ju 100% .

CITAT (Merlin @ 19-05-2007, 21:30) *
Fniss giggle.gif för ett år sen frågade flaxss samma sak vill jag minnas! Jag lovade nog redan då att lägga in en bild blush.gif Jag har varit på odla lite från och till den senaste tiden men ska anstränga mig och lägga upp ett album snart!!!


den är otroligt vacker . när jag såg den .
clivia
[quote name='lissa' date='19-05-2007, 23:52' post='608732']
Jag grattar också både Mufflan och Merlin till deras passis som trivs inne, förresten så grattar jag alla som har turen att ha blommor på sina Passis... :

Clivia...hur kan du veta vilken sort av Passi var och en har utan att se ett kort ??? Jag är verkligen imponerad ohmy.gif

Lissa, jag är verkligen ingen trollkarl. I början av tråden kan du se bild på Mufflans passiflora och Merlin har fröplanta från frukt köpt i affären. Då kan det inte vara någon annan passiflora, det måste vara edulis, bara den säljer man i affären i Sverige. Ingen annan. Det var inte så svårt att gissa för mig. smile.gif smile.gif

MVH/clivia
lissa
laugh.gif Det var smart Clivia...för jag tänkte inte på det där med Edulisen, mina Edulis har ju fötts på samma sätt.
Flaxss, nu har jag fått svar från Nicaragua, och hon säger att på Pacific kusten där huvudstaden ligger har dom mellan 30-32, men så gott som aldrig ( hon skrev aldrig) lägre än 30 vintertid på vintern, på andra sidan kan dom komma ner i 25 enstaka gånger...Inte dåligt eller hr, men jag undrar om jag skulle orka med det i längden...
Den dom har mest av är Foetida, Edulis och min efterlängtade Quadrangularis..Jag har sett en del bilder, men har inte tillgång till dom. Bland annat en bild på fruken från en quadrangularis som var enorm...vi trodde alla att det var en pumpa ?? så då kan du ju tänka dig storleken på den . Dom använder den till morgon juicen.
Vi har försökt att dra upp quadrangularisen i flera år,jag menar mitt spanska forum, men bara en har lyckats, och dom flesta är völdigt duktiga och kunniga personer som har dragit fram en massa svåra växter.
Hur har ni det med Quadrangularisen i Sverige??
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 20-05-2007, 01:16) *
Flaxss, nu har jag fått svar från Nicaragua,


tusen tack väldigt intressant ,, men då bor hon i låga områden då väl??

clivia
CITAT (lissa @ 20-05-2007, 01:16) *
laugh.gif Det var smart Clivia...för jag tänkte inte på det där med Edulisen, mina Edulis har ju fötts på samma sätt.
Flaxss, nu har jag fått svar från Nicaragua, och hon säger att på Pacific kusten där huvudstaden ligger har dom mellan 30-32, men så gott som aldrig ( hon skrev aldrig) lägre än 30 vintertid på vintern, på andra sidan kan dom komma ner i 25 enstaka gånger...Inte dåligt eller hr, men jag undrar om jag skulle orka med det i längden...
Den dom har mest av är Foetida, Edulis och min efterlängtade Quadrangularis..Jag har sett en del bilder, men har inte tillgång till dom. Bland annat en bild på fruken från en quadrangularis som var enorm...vi trodde alla att det var en pumpa ?? så då kan du ju tänka dig storleken på den . Dom använder den till morgon juicen.
Vi har försökt att dra upp quadrangularisen i flera år,jag menar mitt spanska forum, men bara en har lyckats, och dom flesta är völdigt duktiga och kunniga personer som har dragit fram en massa svåra växter.
Hur har ni det med Quadrangularisen i Sverige??


Lissa, jag har fått blommor på min P. quadranngularis på västfönstret i min gamla lägenhet här i Sverige. Titta på bilderna:


[attachment=2899:P.quadrangularis2.jpg]
[attachment=2900:P.quadra...s__knopp.jpg]
[attachment=2901:passiflo...gularis2.jpg]
[attachment=2902:två_blommor.jpg]

det var en nästan overklig känsla när den blommade i lägenheten för första gången. I november!!! Jag hade varit i Slovakien nästan hela månaden det året på sommaren och min Passiflora var på semester hos bekanta. När jag kom tillbaka fick jag klippa henne rejält för att ta henne med bilen hem. Jag nästan grät när jag ställde min klippad växt i slutet av augusti på mitt västfönster igen! -cry-.gif sad.gif Sen tänkte jag inte så mycket på den och så småningom började den skjuta nya skott...med knoppar blink.gif Du kan tänka dig hur stor överaskning detta var!!! Den luktade i hela lägenheten.... Jag har lärt mig att den blommar i slutet av nya skott ...

MVH/clivia
mogge92
CITAT (clivia @ 20-05-2007, 00:22) *
CITAT (lissa @ 19-05-2007, 23:52) *

Jag grattar också både Mufflan och Merlin till deras passis som trivs inne, förresten så grattar jag alla som har turen att ha blommor på sina Passis... :

Clivia...hur kan du veta vilken sort av Passi var och en har utan att se ett kort ??? Jag är verkligen imponerad ohmy.gif

Lissa, jag är verkligen ingen trollkarl. I början av tråden kan du se bild på Mufflans passiflora och Merlin har fröplanta från frukt köpt i affären. Då kan det inte vara någon annan passiflora, det måste vara edulis, bara den säljer man i affären i Sverige. Ingen annan. Det var inte så svårt att gissa för mig. smile.gif smile.gif

MVH/clivia


Hrm, måste bara påpeka att det faktiskt inte bara är edulis som säljs i mataffärerna, här har dom även P.laurifolia tongue.gif
clivia
CITAT (mogge92 @ 20-05-2007, 15:00) *
Hrm, måste bara påpeka att det faktiskt inte bara är edulis som säljs i mataffärerna, här har dom även P.laurifolia tongue.gif


Ja, du har kanske rätt, P. ligularis förekommer också ibland men de båda har annorlunda blad och det är lite svårare att få frukt på dem. Sannolikheten att Merlin har den är inte så stor. Men tack thanks.gif att du rättade mig!!! smile.gif smile.gif

MVH/clivia
Isa2000
Hej, vad häftigt med alla blomsterbilder på passisarna! rose.gif Jag har petat ner två frön själv i en kruka som har kommit upp litegrann nu. Trodde fröna var alldeles för gamla och därför chansade jag helt enkelt på att det skulle lösa sig whistling.gif Men nu har jag ingen aning om vad jag ska göra med de små stackarna. Dom är bara nån cm höga så det känns ju inte som dom behöver flyttas om snart iaf. Men hur ska dom stå sen? Hur stora krukor och i vilket väderstreck? Jag har antingen söderfönster eller norrönster och ingen möjlighet att plantera ut dom. Går det överhuvudtaget att odla passis inomhus? Näring? Vatten? Jord? Jag har som sagt ingen som helst erfarenhet av Passiflora, vet bara att den jag har heter Caerulea. Vore jättetacksam för hjälp! thanks.gif
Hannifer
Jag har också sått frön av passionsblomma. P. incarnata och P. edulis. Incarnatan har just fått sina första karaktärsblad. wub.gif
mogge92
hrmm synd att det är svårt att få frukt på å. lauriflora, jag har nyss fått up plantor av dem .... sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon