Full version: Hur grillar du?
krellus
Många kan inte njuta av en sommar utan att få grilla!
Hur vill du grilla din korv/kött/kyckling eller andra smaskiga saker?
Berith
Fick köra med Annan variant rtfm.gif Elgrillen fanns ju inte med! tummenupp.gif
Biggan_
CITAT (Berith @ 15-05-2007, 12:11) *
Fick köra med Annan variant rtfm.gif Elgrillen fanns ju inte med! tummenupp.gif


Just det!
Berith
CITAT (Biggan_ @ 15-05-2007, 12:13) *
Just det!

Jaaa! och vi leder nästan! bravo.gif
Biggan_
CITAT (Berith @ 15-05-2007, 12:18) *
Jaaa! och vi leder nästan! bravo.gif

rotfl.gif kompiskram.gif
Alba
Om vi grillar kött blir det på kolgrill i stugan och gasolgrill hemma.

Det mysigaset är att grilla korv över öppen eld.
Pirum
Mmm, över öppen eld ska korv grillas...mums, mängder med aromatiska kolväteföreningar som dansar runt i gommen.

Fast kött gör sig ju bättre över en bädd av kol. Gärna kådsprakande barrträdskol...även om jag vet att den anses hålla lägre kvalitet så ger den bra känsla.
Gossen Ruda
Jag saknar ett annat val, ogrillning. För krångligt att grilla så såna griller håller jag inte på med. Möjligen kan det bli lite rostat bröd om jag eldar i öppna spisen på landet men det var några år sen.
ninnisky
Elgrill bravo.gif på landet och kolgrill i stan !
Monica M zon 4
Å här är en elgrillare till! Vi köpte en jättebra elgrill med hel stekhäll (som ett stort stekbord) på trädgårdsmässan i Stockholm tidigare i vår. Den är helt suverän.

http://www.muurikka.se/ Elgrillen var helt ny i sortimentet så den är inte med på hemsidan än, vad jag kan se.
ninnisky
Tänk att vi har en gammal muurika stekhäll/stekbord på landet. biggrin.gif Den köpte vi säkert för 25 år sedan och använt den på öppen eld utomhus. Funkar jättebra.
Så kul att den finns i elvarianten - den måste jag absolut kolla in biggrin.gif
Tezzla
CITAT (ninnisky @ 15-05-2007, 18:28) *
Elgrill bravo.gif på landet och kolgrill i stan !


Menar du inte tvärtom? confused.gif
ninnisky
CITAT (Tezzla @ 15-05-2007, 18:06) *
Menar du inte tvärtom? confused.gif


Neee, elgrill pa landet och kolgrill i stan är helt riktigt. Landet ligger i naturskyddsområde, därför har vi valt elgrill där!
Tesa
Jag byggde mig en eldstad ifjol där jag kan elda en brasa...eller rättare sagt två brasor..över den ena har jag grillgaller och på den andra en plåt som jag kan baka bröd på...sen har jag en kolgrill att ta till vid behov men det är inte lika roligt tongue.gif
Ewa L
Jag blev lite konfunderad över hur jag skulle svara. Frågeställningen var "Hur grillar du"? Och då var jag tvungen att fylla i "Gasol" för det är ju det jag har.
Men sedan visade det sig att var det vad jag föredrog som jag egentligen skulle fylla i... Då blev det svårt. Därför att jag vill ha en el-grill av bra klass. Sedan blev det ju lätt när jag insåg att det inte ens fanns som alternativ.

För svårt och för tidigt på morgonen tror jag. giggle.gif
Betty
Klassisk kolgrillning väljer jag, kanske inte den mest hälsosamma och praktiska grillningen - men den klart godaste! tummenupp.gif
krellus
Vi kolgrillar på landet men använder elgrill(iofs sällan) i stan.

Vi bor i hyresrätt så då blir det problem med att kolgrilla... ÄVEN om några inte förstår problemet med att kolgrilla på balkongen.

Japp, ni läste rätt... vi hade en i grannporten som kolgrillade så att det stod härliga till. Röken var minst sagt "kvävande" och jag behöver kanske inte nämna att den/de personerna inte längre bor kvar i huset.

Brandkåren var inte så glad...
per d
gasolgrill !! tillåt mig storskratta !! en gasolgrill har ju överhuvudtagetintet med grillning att göra om man inte gillarmat med bensinsmak !!
det finns 2 säått att grilla, antingen med kol eller bricketter !!
allt annat har inte med grillning att göra !!!
cic
CITAT (Gossen Ruda @ 15-05-2007, 17:26) *
Jag saknar ett annat val, ogrillning. För krångligt att grilla så såna griller håller jag inte på med.

giggle.gif Dina ordvitsar är fantastiska!

Men, håller med. Har aldrig begripit det där med grillning..
Anma
Jag svarade annan variant för vi grillar med ved. Kan väl kallas över öppen eld, men det är ju bara glöd kvar när vi börjar grilla! Har en hemmabyggd indian variant av elstad med stenar på stugan. Tänder på ett antal vedkabbar och fyller på vart efter med ny ved för att få en rejäl glödbädd. Grillningen startar ca två timmar senare. Gått om tid behöver man för att få den perfekta glödbädden. Men, Gott blir det, mycket bättre än med köpekol. Gott om tid har man där ute.

Har fällt så mycket trän att vi har gratisgrillning minst 20 år fram i tiden. Så det slösas med ved vid varje grillning.
Ophelia
Gud vad gott att grilla!!!!

Jag föredrar att förkoka en del kött och sedan grilla och då vill jag ha med glace på. Gärna över öppen eld eller grillkol men gasol det går det med yes.gif
per d
för ett antal år sedan kom jag över 1 parti mesquito wood från usa i sverige. att köra det i grillen var en kulinarisk upplevelse. har man prövat det kan man slänga alla gasolgrillar lång väg ! gasolgrillar har för övrigt intet med matlagning eller grillning att göra !
Anma
CITAT (per d @ 17-05-2007, 18:38) *
gasolgrillar har för övrigt intet med matlagning eller grillning att göra !


Gasolgrillning är för mig inte äkta vara. Men matlagning är det ju! Gasol och elgrill är ju som grillpanna på spisen. cool.gif
zaaritha
Använder briketter! flirting.gif
SaraB
Att grilla i solnedgången vid en stenstrand är suuperhärligt!! tummenupp.gif

Alltså över öppen eld!

E jag hemma så blir det kolgrill.

SaraB
per d
det enda jag ser som negativt med kol och brikettgrillning är de fullständiga idioter som använder tändblock istället för tändvätska. dessa tändblock ryker och luktar som om ett näraliggande oljeraffinaderi var satt i brand.....förbjud dessa tändblock, de är en sanitär olägenhet utan dess like och använd tändvätska !!!
Gillan
CITAT (krellus @ 15-05-2007, 12:01) *
Många kan inte njuta av en sommar utan att få grilla!
Hur vill du grilla din korv/kött/kyckling eller andra smaskiga saker?


Nu har jag tittat på den här tråden hur många gånger som helst utan att svarat, men hittar fortfarande inget bra svarsalternativ! Över " öppen eld" är det väl ingen som grillar confused.gif . Enbart "kolgrillning" stämmer inte heller här shy.gif . Men, om det är smaken av "grillad mat" man är ute efter, kan jag inte se hur man får det genom vare sig el eller gasol ohmy.gif .....................men som vanligt är smaken som baken...............delad giggle.gif . Här blir det genom traditionell kol eller över vedeldad glöd tummenupp.gif

Och självklart så njuter jag/vi av sommaren även utan grillad mat yahoo.gif
krellus
CITAT (Anma @ 17-05-2007, 10:52) *
Jag svarade annan variant för vi grillar med ved. Kan väl kallas över öppen eld, men det är ju bara glöd kvar när vi börjar grilla! Har en hemmabyggd indian variant av elstad med stenar på stugan. Tänder på ett antal vedkabbar och fyller på vart efter med ny ved för att få en rejäl glödbädd. Grillningen startar ca två timmar senare. Gått om tid behöver man för att få den perfekta glödbädden. Men, Gott blir det, mycket bättre än med köpekol. Gott om tid har man där ute.

Har fällt så mycket trän att vi har gratisgrillning minst 20 år fram i tiden. Så det slösas med ved vid varje grillning.


Skicka några kubik ved till mig. Det går åt nästa vinter... flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon