Full version: Ruva?
Gossen Ruda
I natur frågas om vem som ruvar hos talgoxen men nu tänkte jag fråga om substantivet ruva, dvs sårskorpa. Ruva är fornsvenska för sårskorpa och ordet har tydligen levat kvar i skånskan, säkert också i danskan. Eftersom min mamma kom från Skåne användes ordet hemma hos oss men när jag pratar om ruvor med andra Göteborgare blir jag omgiven av fågelholkar.

Därför undrar jag lite lätt om ordet fortfarande används i Skåne och om icke-skåningar förstår innebörden?
Pirum
Jag förstår det inte alls. Här är det bara fåglar, skuggor, och drakar som ruvar på något. (Västkusten)
Airamya
Har aldrig hört det i dalmålet heller (bor på Västkusten men kommer från Dalarna). Annars är ord ofta väldigt lika i dalmålet och skånskan har jag märkt.
Anki på Öland
Har heller aldrig hört ordet i den betydelsen,
Anki
LadyG
Ruva som sårskorpa trodde jag fanns i alla dialekter, där ser man. Som den småländska jag är tycker jag det är fullständigt naturligt att pilla bort en ruva, trots att det blöder lite och blir ärr efteråt. smile.gif
Gillan
Att ruva också kunde betyda sårskorpa visste jag, men hade ingen aning om varifrån det kom confused.gif
KURT
I SAOB finns många olika betydelser av ordet ruva

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml.../221/56435.html


1) (av blod l. var o. d. bildad) skorpa som täcker ett sår, hudutslag l. hudlöst ställe o. d., sårskorpa. Det bildades en ruva på såret. Riva, peta av en ruva. Ruvan föll av.
Bölderne haffua rugu på sigh. BOLAVI 115 a (1578).
Heela hans kropp (blev) medh en Rugha aff Skabb öfwer­ dragen. SCHRODERUS Os. 1: 449 (1635).
Svullnaden förvandlades i blåsor öfver hela kinden, ögat och näsan, svartnade och hårdnade til en ruga, som täckte et stinkande sår. VetAH 1775, s. 152.
Små blåsor som uplöstes til et tunt vahr, hvilket satte rufva, men kliade och sved obeskrifveligen. Därs. 1802, s. 161.
HOLMGREN ÖronSj. 52 (1925).
lottapotta
Jag bor i Skåne och , ja, ordet ruva i bemärkelse sårskorpa används fortfarande här. Kul att få reda på varifrån ordet härstammar!
Berith
Har haft ordet ruva för sårskorpa i ett korsord en gång, men det är enda gången. Bölderne haffua rugu på sigh är skånska förstår jag. giggle.gif
cic
CITAT (LadyG @ 14-05-2007, 23:02) *
Ruva som sårskorpa trodde jag fanns i alla dialekter, där ser man. Som den småländska jag är tycker jag det är fullständigt naturligt att pilla bort en ruva, trots att det blöder lite och blir ärr efteråt. smile.gif

Precis, men jag undrar om de yngre (som går i skolan nu) känner till ordet ruva i den bemärkelsen?
LadyG
CITAT (cic @ 15-05-2007, 09:46) *
Precis, men jag undrar om de yngre (som går i skolan nu) känner till ordet ruva i den bemärkelsen?


Iofs, det kanske de inte gör? Det verkar ju onekligen som att ordets andra betydelse redan börjat falla i glömska.
caprifol
Norrbottniska - bosatt i Stockholm - känner inte till ordet i den bemärkelsen (alltså sårskorpa).
Magdis
Jag har hört ordet "ruga" om sårskorpa men inte "ruva". Sår-ruga, alltså. Men det kanske bara var jag som hörde fel! giggle.gif
Björken
Småländska från födseln och fortfarande bosatt här nere och här används ordet "ruva" i betydelsen sårskorpa av både gammal och ung.
Gossen Ruda
CITAT (Magdis @ 15-05-2007, 14:37) *
Jag har hört ordet "ruga" om sårskorpa men inte "ruva". Sår-ruga, alltså. Men det kanske bara var jag som hörde fel! giggle.gif


Nja, både ruva och ruga har samma ursprung. Kolla på Kurts länk.
Cathis
CITAT (Björken @ 15-05-2007, 15:14) *
Småländska från födseln och fortfarande bosatt här nere och här används ordet "ruva" i betydelsen sårskorpa av både gammal och ung.


Det är jag också, men jag får väl erkänna att jag tror aldrig jag har
hört ordet "ruva" med betydelsen sårskorpa. Kanske beror på vilken
del av Småland man bor.
zaaritha
Tja. Aldrig hört det för annat än att fåglar ruvar ägg, man ruvar på en hemlighet. o s v.
Men läser i uppslagsböcker att det betyder annat i södra Sverige!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon