nybyggare
Den står i grannens trädgård och har fått klara sig själv i många år, men nu skall den bort. Om det är en snöbolll är jag glad aspirant.
Kan man isåfall beskära den hårt så att den kan bli en snygg buske igen? Går den att flytta eller är den kinkig?
Bladen påminner om lönn, fast de är matta. Blommorna sitter i en klase a´la hortensia fast mindre och limegröna. Stam och bark påminner om fläder... Blev detta begripligt???
Titta på bilderna, snälla och hjälp mig. Mycket tacksam!!
[attachment=2540:olvon_001.jpg][attachment=2541:olvon_002.jpg][attachment=2542:o
lvon_003.jpg][attachment=2543:olvon_004.jpg]
storm
Men är inte det samma sak, Ovon är snöbollsbuske.
Betty
Klipp från Virtuella floran:
Olvon odlas som prydnadsbuske, vanligast i odling är varieteten snöbollsbuske (var. sterile) med rundade blomställningar som endast består av förstorade könlösa blommor. Denna varietet omtalas som odlad redan av Linné (1755).
nybyggare
Men är detta en snöboll??? Det finns ju en himla massa variteter på olvon `bodnantense´`burkwoodii´`carlesii´`farreri´`plicatum´ mfl.
Det jag undrar är om detta är Viburnum opulus `Roseum´ alltså variteten Snöbollsbuske. Vet någon???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon