Tobias80
Fick helt plötsligt sån oerhörd lust att odla chili men det finns ett litet problem.. Jag har ju inte sätt några frön så min fråga blir: Är det för sent att så chili nu??

Tacksam för svar!!
Malvia
Jag satte några frön i förrgår, hade glömt bort dem. Vi får väl se om det fungerar. flirting.gif
Gurkan
Sent skola syndaren vakna ... smile.gif

Men tack o lov är det aldrig för sent att börja odla. Dom kan alltid få flytta in på fönsterbräda till hösten och mogna färdigt inne, med lite tur trivs dom inne och då får du en rivstart nästa år.

Annars kan man köpa chiliplantor har jag hört. sleep.gif
noora
Du kan ju försöka välja en snabb sort. Vissa fröleverantörer skriver hur lång utvecklingstid det är på chilin, det kan skilja rätt mycket mellan olika sorter.
emmapemma
Var har du hört det gurkan? naughty.gif rotfl.gif

Tobias, jag sådde mina plantor i januari (slutet av), och de flesta har gröna kart nu, endel faktiskt rätt stora. Det är alltså 3.5 månader sedan jag sådde, så om du sår nu har du kart på dina plantor i slutet av august. Jag är osäker på hur lång tid en frukt tar på sig att mogna, eftersom det är första året jag odlar "seriöst", men (beroende på temperatur) förmodligen en-två månader till. Det innebär att vi är inne i oktober för din del, och det borde ju gå bra. De senaste åren har vi ju haft varma höstar (dessutom har man ju fönster eller om man har investerat skickligt; växthus). Så inte är det FÖR sent, men kanske i senaste laget.

Skulle tro att du kan hoppa chinense-sorterna (typ habanero) för för mig har de inte ens fått blommor än. Eller så sår du sådana och sätter dem på övervintring inomhus till nästa säsong.

En sak har jag ju lärt mig efter att jag fått trädgård och växter som hobby, och det är att tiden kommer ju att gå i alla fall (oavsett om du sår eller inte), så även om det känns långt bort att planera för nästa säsong, så kommer ju nästa säsong att komma. Visdomsord från en gammal -76:a! rolleyes.gif

/Emma

Tobias80
Tack för tipsen allihop!!

emmapemma: Jaså du är 76a, kul att det finns nån någorlunda jämnårig som också är intresserad av trädgård!!
Själv är jag 80a men men, man har väl hunnit samla på sig lite odlingserfarenheter i alla fall.. smile.gif
Jonas70
Tobbe, jag hade nog köpt ett par plantor detta året eftersom du är lite sent ute men du kan ju alltid testa att så men tyvärr tror jag det blir svårt att hinna få frukt som hinner mogna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon