Cam & co
Vi har en hyffsat stor Rhododendron i vår trädgård som står mer i skugga än sol och jorden är kraftig lerjord .... så förra året när den blommade så var det ljusblåa blommor som kom - är det någon som har en aning om vad denna sort kan heta? Jag har inte lyckats hitta ljusblåa blommor på en Rhododendron på nätet ... men uppenbarligen & bevisligen finns det ju - om det nu inte är så att jorden gör att blommorna får den färgen precis som det kan vara med surheten och hortensia?
Christer i Falköping
Blue Peter är väl ganska ljusblå.
Christer.
Tompa zon 1
Här är en anan blå från min trädgård, tror att den heter Gristede
Gristede

Blue baron

Massor här
Cam & co
CITAT (Tompa zon 1 @ 11-05-2007, 21:17) *
Här är en anan blå från min trädgård, tror att den heter Gristede
Gristede

Blue baron

Massor här


Andra länken kunde jag inte öppna ... men kanske kan det vara Rhododendron impeditum vi har här av bilderna att döma? De flesta som kallas blåa tycker jag dock verkar vara mer lila än blåa ... Så snart den blommar ska jag ta mängder av foton på den så blir det kanske enklare confused.gif

CITAT (Christer i Falköping @ 11-05-2007, 20:10) *
Blue Peter är väl ganska ljusblå.
Christer.


Nja, på de bilder jag har hittat så ser den ganska så lila ut den också, dessutom med inslag av mörkare färg i blomman ...

här
Airamya
Det verkar som det finns blå varianter men inte i Sverige vad jag förstår (du kanske har en riktig raritet Camilla!).

Rhododendron 'Blue Bird'
Rhododendron 'Blue Diamond'
Rhododendron 'Blue Star'
Rhododendron 'Blue Steel'
Rhododendron 'Blue Tit'
Rhododendron 'Bluette'

Blue Diamond

Blue tit

vacker blå
Cam & co
CITAT (Airamya @ 13-05-2007, 14:19) *
Det verkar som det finns blå varianter men inte i Sverige vad jag förstår (du kanske har en riktig raritet Camilla!).


Ja faktum är att det inte skulle förvåna mig om det är så .... en del i vår trädgård är ju japanskt t ex & den ägare som lät anlägga trädgården på 60-talet reste mycket ... så vem vet - ska bli väldigt kul att fotografera blommorna när de väl kommer ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon