Full version: Idegranar
sagani
Jag har två gigantiska idegranar som står som en port till stigen mot huset. Problemet är bara att den stigen används aldrig, vilket har medfört att jag inte brytt mig om dessa idegranar. Men nu är de gigantiska, mellanrummet mellan dem finns inte kvar och de är allt annat än vackra där de står. Kan man beskära dem drastiskt, eller ska jag ta lite då o lite då? Vad jag har förstått kan man beskära dem när som helst, men bäst på vårvintern, stämmer det? Vad händer om jag skär dem nu istället? Jag blir tokig, de är inte alls snygga där de står, men jag har inte vågat göra något, för jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. De är ung 2 m höga, och ser ut som en gigantisk buske. Hur får jag dem till två snygga, ordentliga buskar igen? help.gif
KURT
Kan du uppskatta ("gigantiska" är inte riktigt samma sak för olika personer!) hur stora de är, och hur mycket du vill klippa ner,?
sagani
Det har du rätt i, tänkte inte på det slap.gif biggrin.gif De är som sagt ung 2 m höga, och som det ser ut är de en buske, istället för två som de egentligen är. Skulle tippa på ung 5 m "långa" och 2 m "breda", ser nästan ut som en liten häck - vilket jag absolut inte vill ha!
Jag vill ha dem ung 1 m höga, och istället för en häck, vill jag ha två buskar, kanske pyramidformade? Formen spelar egentligen inte så stor roll, men två pyramidformade buskar hade nog sett snyggt ut där. Det absolut viktigaste är att de blir lägre samt att det blir två buskar.
Airamya
Hoppsan, hoppsan, hoppsan.... biggrin.gif
Jag kan inte hjälpa dig, men måste ta tillfället i akt och berätta att om det skulle vara så att du en dag bestämmer dig för att ta bort dem helt o hållet så får du gärna höra av dig. Min man letar med ljus o lykta efter sådana idegranar, för långbågstillverkning.
MariaS
Toppklippning till 1 meter måste ske under längre period. Lika dant formningen. Just nu har du dessutom en massa ljusgröna skott misstänker jag.
Vänta tills skotten har blivit normalgröna (Normalt strax efter midsommar), sen kan du klippa ner toppen till en grenfördelning på stammen där du vill ha den slutliga höjden. Börja för siktigt att forma granen, men ta inte mer än 10 cm på alla sidor, Du behöver fortfarande grönt för att få mer grönt. Sen kan du försiktigt ta ca 10cm i taget högst två ggr per år, Men va säker på att du inte har ngt ljusgrönt, för då befinner sig idegranen i starkaste tillväxtfasen och kan "blöda", även om det inte är en blödare.
sagani
Långbågstillverkning, där ser man... Man kanske ska ge sig in på en ny marknad?! biggrin.gif Nä, det är nog inget för mig... Men hör av mig om jag blir trött på dem wink.gif

Ok... Ja, det är en massa ljusgrönt överallt på dem just nu, så jag får vänta då. Har de stått i 7 år, kan de nog stå någon månad till smile.gif 10 cm i taget, det tar nog ett tag att få ordning på dem, men det är bättre än inget alls! Tack för hjälpen!! tummenupp.gif
Cilla
Intressant, Maria S! Berätta gärna mer om du vill. Just idegran har jag erfarenheten av att man inte behöver ta hänsyn till om det finns grönt för att undvika grendöd vid beskärning, och de tester jag gjort visar att de kan bryta nya skott också på grovt inkortade stumpar.

Jag tycker visserligen inte att några grovt beskurna buskar blir vackra, men just idegranen har ett sätt att lösa skottbildningen på som efter ett några år gör att grova snitt döljs. Idegran har ju också förmågan att behålla sina barr också på gammal ved.

Då och då men ändå sällan har jag sett idegranar duka under vid beskärning. Det har varit då de radikalbeskurits - allt utom 10 cm vid mark. Men jag har oftare sett de lägre idegransvarianterna klara även detta, även om det tar lån tid innan de utvecklar något annat än raka, spretande skott.

Jag gjorde några tester för 10 år sedan på min storvuxna idegran. Beskar 3-5-årig ved i JAS ett år och såg hur tillväxten blev. Det tog fler år innan snitten och skottspretet blev osynliga. Och så skar jag på våren en annan gång i samma sorts ved, och redan samma sommar dolde de nya skotten snitten.

Men det är relativt sällan jag hårdbeskär, för det mesta handlar det om att inkorta vid skott och et kan man göra med snitt som döljs av ett skott som redan växer under snttet, så att det inte syns ens direkt efter beskärning. Så du får gärna berätta mer om dina erfarenheter av att reducera idegran!
Cam & co
Faktiskt läste jag så sent som igår om det här med att klippa ner idegran & där stod att man bör klippa en sida i taget och lämna gröna skott ... sen får man vänta några år och klippa andra sidan sen stod det ... iaf om man vill hålla dem snygga.

Här har vi dock mängder med idegran också (Marias man har redan varit här och botaniserat bland grenarna dock *s*) och förra året så klippte jag ner de buskar vi har som står på rad och inte blev de granna - men det såg ändå bättre ut iaf ändå.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon