Full version: Naverlönn
Airamya
Jag har en naverlönnshäck ut mot gatan som jag vill ha bort. Det är många meter häck och den är nog väldans gammal... Jag vill inte ha kvar den eftersom den är direkt livfarlig då den skymmer sikten totalt när vi kör ut från gården.
Jag har klippt ner den kraftigt tidigare men den växer som ogräs och jag kan ju inte klippa i den nu eftersom det är lönn (som blöder) utan måste vänta till hösten. Igen.
Nu undrar jag - om jag kapar hela häcken längs backen nu, medans den blöder som mest, kommer rötterna att dö då och jag blir av med den??? Eller ställer jag till det fullkomligt då?
Annie-72
Åhhh, naverlönn som jag älskar så mycket.... vi valde mellan den och avenbok och valde den sist nämnda då den behåller löven på vintern. Men visst den är starkväxande och kräver mkt skötsel för att vara fin...//Annie
Cilla
Jag skulle börjat med att ringbarka. Men om trafikfaran är mycket stor så skulle jag skurit ned och grävt upp plantorna, iallafall de som skymde sikten mest.
Airamya
Ringbarkning är nog ingen dum idé... Bra tid att göra det nu?
doktormartin
Hej!

Var finns den? Jag kan hämta den!

Martin Öberg i Malmö
0708-120315
Airamya
Den finns i Kinna, 3 mil söder om Borås. Tyvärr en bra bit från Malmö men du är välkommen att hämta den om du vill smile.gif
Några meter har jag nu kapat helt, eftersom barnen börjat åka skateboard nerför gatan, så lite sikt när man kör ut var absolut nödvändigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon