Kay
Har problem med mina kärsbärssträd. De blommade som attan och bildade små kart men sedan torkade kart och blad bara ihop. Bladen längst ut på grenarna har blivit hål i, de är rödaktiga och ramlar av. Några bär blir det över huvud taget inte. Är det någon sorts svamp? Hur skall jag bota detta? Har tillgång till alla klass 1, 2 och 3-medel men vill inte spruta på måfå eller i onödan. Obs. de flesta träd i grannskapet har samma sjukdom - det är inte brist på pollinerare.

Har ett päronträd, Juliet Coloret (eller Coloret Juliet kanske det heter). När jag köpte det i plantskolan fanns det gott om kart på som mognade och smakade bra men sedan, hemma hos mig har trädet bara blommat fint men aldrig givit frukt, Jag misstänker att det inte finns rätt pollengivare i närheten. Jag har ett Williamspäronträd på tomten men kan konstatera träden inte blommar samtidigt. Kan ni hjälpa mig?
Åsa, mälardalen zon 2
Körsbär: Kanske hagelskottssjuka då blir det rödaktiga fläckar som sedan blir hål. Trivs när det är fuktigt och kan bli svår när det är regniga somrar. Kraftiga angrepp försvagar träden och reducerar skörden.

Även bladfläcksjuka kan ge liknande symptom.

Hursomhelst är det för sent att börja behandling i år, ska man bekämpa dessa svampar måste man börja vid knoppsprickningen oavsett om man använder klass 1, 2 eller 3 medel, och sedan får man upprepa behandlingen flera gånger under säsongen.

Själv skulle jag nog främst använda klass 3 medel och då är det Kumulus(svavel) som gäller det är även godkänt för KRAV-odling så det är inte speciellt giftigt.

Det låter inte som om dina träd har vissnat från toppen på grenarna och sedan fört sig inåt i trädet men skulle det vara fallet med dina träd så kan det även vara blom och grentorka som sprids inne i grenarna och då är enda åtgärden att såga bort infekterade grenar en bit in på frisk ved.


Päronträd: Plantera en lämplig pollenlämnare eller ympa in fler sorter i dina träd. Williams ska enligt mina källor kunna pollinera Colorée de juillet men ibland fungerar inte sorter som borde fungera. Dessa sorter ska också kunna fungera som pollenlämnare: Esperens herre, Conference, Augustipäron.
+Se till så att trädet har gott om vatten när frukten ska bildas och se till så att jorden är öppen under trädet. Många fruktträd tycker inte om konkurrens från en gräsmatta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon