Andreas1974
[attachment=2222:DSCF1117..._cropped.jpg]
På bilden har jag fått med två olika sorter men jag misstänker att de nere till vänster blir till sådana som den uppe till höger när de "mognar". De är bara 1-2 mm långa och de ljusa är svåra att hitta med blotta ögat. Går helst på undersidan av passionsblommans blad.
Är det någon som kan identifiera vad det är.
Har läst och tittat på bilder av trips och annat, men inte hittat något jag tycker stämmer riktigt med hur dessa ser ut.

M.v.h. Andreas
Fenja
Trips!! Provado plus-spray tar snabbt kål på dem!
Mvh
Fenja
Andreas1974
Ah...! Är du säker??? Det liknade inte riktigt krypen de kallade trips på wikipedia.
Sökte lite på Provado... vad är det egentligen, många sikriver om det och använder det uppenbarligen, men vad för slags gift är det? (jag är lite anti-gift egentligen (ja singel också :-) ) men för en krukväxt kunde man kanske göra ett undantag).
Ciczi
Provado är ett systemiskt gift som tas upp av rötterna och sprids i växten med växtsaften. När ohyran suger i sig växtsaft får de även i sig giftet och dör. Läs mer här.

mvh Ciczi
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå det är trips den där till höger är en vuxen trips och arten ser ut som bandad växthustrips (det finns många olika arter trips). De andra ser ut som nymfer = bebistrips
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon