Full version: Boktips sökes
anna_rispan
Halloj!!

Jag har idag fått veta att jag skulle tjäna på att läsa in lite ungdomslitteratur. smile.gif

Så nu efterlyser jag boktips från er. Vad har alla tonåringar läst och gillat skarpt?? Om ni har några tips så skulle jag bli jätteglad om ni skriver om det är en tjej eller kille som läst boken o vad som gjorde att boken passade. Kan fritidsintressen spelat in eller var det tips från en beundrad person??

Ja, just det det behöver kanske inte bara vara "ungdomslitteratur" men att det är en ung person som läst boken i allafall.

Nu håller jag tummarna!!

P.s nåt som passar efter Bert av Sören o Anders
Margith
Det är ju väldigt stor skillnad mellan en 13-åring och en 18-åring....
Men de böcker som min son gillat och sträckläst är först Harry Potter, de första böckerna läste jag som godnattsaga åt honom, då var han inte ens tonåring. Sen läste han de nyutkomna böckerna på engelska, han hade inte tid att vänta på den svenska översättningen biggrin.gif
Nu läser han Sagan om drakens återkomst, världens längsta bokserie enligt bibliotekarien.

Sagan om drakens återkomst har inte jag läst och jag vet inte varför han ens började med dem.... undrar om det inte var nåt skolarbete??
Harry Potter har jag däremot läst, allihop, även de som vi köpte på engelska, himla bra böcker wub.gif Rekommenderas!

Tillägger att sonen är nyss fyllda 17 nu.

Lite nyfiken blir jag allt på varför någon tycker att du skulle "tjäna på att läsa in lite ungdomslitteratur" g.gif


anna_rispan
Jag ska bli lärare i svenska. Vår lärare fick nog en chock när jag sa att jag inte läst de där "standard" namnen. Men hon har ju en poäng i att det kan vara bra att ha läst böcker så jag kan rekommendera o tispa om bra böcker. smile.gif
Gloriana
I det läget är det väl rätt bra att fråga den lärare man har i litteratur om en bra lista på bra både ny och klassisk ungdomslitteratur. Ett studiebesök på närmaste bibliotek med en barn- och ungdomsboksbibliotikarie kan ge en lång och bra lista. Det finns också litteratur som enbart handlar om barn- och ungdomslitteratur.

Av nyare författare kan jag rekommendera det mesta av Mats Bergren. De böckerna passar mycket bra för tonåringar av båda könen. Nyss avlidna Maria Gripe har skrivit mycket läsvärt (dock inte allt). Av klassisk fantasylitteratur kan man med behållning läsa Narniaböckerna (7 till antalet).

Jag skulle nog kunna skriva en hur lång lista som helst men kommer inte på så många just nu. Barn- och ungdomsbibliotikarien är nog den bästa att fråga.
anna_rispan
CITAT (Gloriana @ 07-05-2007, 21:36) *
I det läget är det väl rätt bra att fråga den lärare man har i litteratur om en bra lista på bra både ny och klassisk ungdomslitteratur. Ett studiebesök på närmaste bibliotek med en barn- och ungdomsboksbibliotikarie kan ge en lång och bra lista. Det finns också litteratur som enbart handlar om barn- och ungdomslitteratur.

Av nyare författare kan jag rekommendera det mesta av Mats Bergren. De böckerna passar mycket bra för tonåringar av båda könen. Nyss avlidna Maria Gripe har skrivit mycket läsvärt (dock inte allt). Av klassisk fantasylitteratur kan man med behållning läsa Narniaböckerna (7 till antalet).

Jag skulle nog kunna skriva en hur lång lista som helst men kommer inte på så många just nu. Barn- och ungdomsbibliotikarien är nog den bästa att fråga.

Mm, nästa termin läser vi ungdomslitteratur. Jag tänkte vara ute i god tid och läsa under sommaren. smile.gif Och personliga tips är alltid guldvärda.
Maria Gripe...är det Skuggan över stenbänken-böckerna det?? Ska kolla upp Mats Bergren. Tack så mycket. smile.gif
ott

Hej!
Nu kanske jag är helt ute och cyklar med de tips jag vill komma med, men iom att jag själv är såpass ung var det inte så längesen jag läste dessa böcker jag vill rekomendera, och därför vill jag tro att min uppfattning av böckerna är ganska "aktuell" iom att det var så nyligen rolleyes.gif
Jag har inte förstått exakt vilken ¨lder det handlar om i ditt fall, Men...
Margit Sandemos serie om Isfolket är att rekomendera. Både jag och ett flertal av mina vänner läste böckerna i lägre tonår. Böckerna innehåller både spänning och äventyr, romantik och naturskildringar.

En annan serie som jag håller mycket varmt om hjärtat är Grottbjörnens Folk, av Jean Auel. Det berättar om människans evolution, på ett spännande och informativt sätt. Nä usch det låter tråkigt när jag skriver så, men serien är verkligen jättebra och spännande och händelsrik, samtidigt som den är lärorik och intressant. Jag vet att denna serie enligt vissa klassas som "tantsnusk", och jag kan inte förneka att jag ser vad de syftar på, men det är bara små inslag, och själva storyn är väldigt gripande. smile.gif

Om det är i högre tonåren rekomenderar jag verkligen Paulo Coelhos böcker! Hans debut - Alkemisten, må vara en klassiker, men den är oerhört läsvärd och öppnar garanterat upp nya tankar hos alla läsare, oavsett vilken nivå av "tänkare" som läser den. Alla hans böcker har mer eller mindre en touch av religion inbäddat o i vissa böcker mer dominant, men storyn och och budskapen är vackra och klockrena.

Min ABSOLUTA favorit någonsin är Siddharta av Hermann Hesse. Världens vackraste och finaste bok som jag någonsin har läst, och den har berört mig på ett sätt som ingen annan. wub.gif Andra jag rekomenderat den till har gillat, vissa älskat, den, men sådant är klart individuellt.


Hoppas dessa tips är till nån nytta, och att jag inte är helt ute och cyklar! Så svårt när jag inte vet åldern... g.gif
anna_rispan
Det är inte exakta åldern som är det viktiga. Jag söker bara många tips på böcker som kan ta vid efter att man läst en massa Bert-böcker tex. Sen får jag väl läsa era tips och göra små anteckningar och sparar inför framtiden.
Ott: Margit Sandemos böcker...funkar de för både flickor och pojkar?
KURT
Många ungdomar gillar John Ajvide Lindqvists böcker.
backsippan
Hej
I tonåren läste jag jättemycket och har föralldel fortsatt med det.
Här är en lista med lite av vad jag läste:

alla KITTY böcker av Carolyn Keene
Kulla Gulla Martha Sandwall-Bergström
Lotta böckerna av Merri Vik
Fem böckerna av Enid Blyton
Serien om Lilla huset på prärien av Laura Ingalls Wilder´
Anne på grönkulla av Lucy Maud Montgomery

och mycket mer som jag glömt

Mvh backsippan
Airamya
Svarta hingsten. Minns inte hur många böcker det är men det är många. Man behöver inte läsa alla dock... Mest för ungdomar med hästintresse. Riktiga klassiker.

Sagan om Isfolket funkar för båda könen, ja. 47 böcker om jag inte minns fel...

Om det inte behöver vara klassiker så kanske Eragon kan vara något (har inte hunnit bli klassiker ännu, för ny). Fantasy.

Hm, lätt att fastna i fantasy-genren när man tänker tonårsböcker...
Farbror Blå
Mest lästa författarna på skolan just nu:

Tjejer läser gärna:
Kate Cann, Johanna Thydell, Dave Pelzer,

Killar läser oftare:

Anthony Horowitz's böcker om Alex Ryder, en 14årig specialagent

mest utlånade böckerna för något år sedan var Mrsdens septalogi (7-boksserie) "Imorgon när kriget kom" och de andra i serien

Fantasy:

Philip Pullmans "Bärnstenskikaren", Colfers "Artemis Fowl"


Pirum
Ungdomar idag läser mycket Manga och fantasy. Själv läste jag sagor, Jules Verne och Agatha Christie. Verklighetsskildringar har aldrig legat mig varmt om hjärtat.
Limeblossom
Och vi läste Hans-Erik Hellbergs Kram, Puss, Love Love Love och Älskar älskar inte smile.gif Har man läst Bert och hans funderingar på flickor så kan dom ju vara en bra fortsättning.
Annars så gillade jag också Maria Gripe och en hel massa hästböcker såklart. Fast...jag läste nog det mesta, allt jag kom över smile.gif
Malvia

Zandor/Ida av Sara Kadefors.

Harry Potter

Narnia-böckerna
anna_rispan
CITAT (Limeblossom @ 09-05-2007, 11:04) *
Och vi läste Hans-Erik Hellbergs Kram, Puss, Love Love Love och Älskar älskar inte smile.gif Har man läst Bert och hans funderingar på flickor så kan dom ju vara en bra fortsättning.
Annars så gillade jag också Maria Gripe och en hel massa hästböcker såklart. Fast...jag läste nog det mesta, allt jag kom över smile.gif

Ja!!! De där böckerna känns ju bra som fortsättning på Bert-böckerna faktiskt.
Andrine
Självklart Narnia-böckerna. DE är klassiker... wink.gif
Maria i Helsingborg
Min dotter, nyss fyllda 13, har själv köpt och plöjt igenom mangaserien om Emma
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9163853027
Innan dem läste hon "I taket lyser sjärnorna" av Johanna Thydell - den läste hon 2 gånger! http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9127106691
Idag hämtade jag ut nya böcker och hade köpt "Tusen gånger starkare" åt henne, som hon kastade sig över ikväll http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9163852500
("Ebba & Didrik" - "Glappet")

Tar gärna emot fler tips thanks.gif
anna_rispan
Jag har en massa böcker från Läslusen när jag var med i den boklubben. Mest böcker om kärlek o relationer. Mest utländska författare.
Men en svensk som jag kommer ihåg. Gustafsson. Tar upp hur människor med alkoholproblem påverkar sina nära relationer. Minns inte titlarna just nu...
emas
Tror jag har något du söker smile.gif
Kolla på den här länken: Tjugofemitopp-listan.. Kulturnyheterna har undesökt vilka böcker som finns i klassuppsättningar på högstadet. Några är nämda här tidigare, men kanske finns något nytt. Eventuellt finns radioprogrammet kvar att lyssna på också.

emma
aanderss
kanske robinsson kruse
anna_rispan
Jag letade rätt på tråden för att friska upp mitt minne med era tips. Nu är kursen slut och de (ungdoms)böcker vi läste var: Janne, min vän av Peter Pohl, Syskonkärlek av Katarina von Bredow och Räddaren i nöden av J.D Salinger. Dessutom gav läraren en hel del tips på författarnamn och titlar som skulle vara väl värda att kolla upp/läsa. När jag samlat ihop mina anteckningar kan jag fylla på....

(Kursen innehöll flera böcker, men övrigt var barnböcker, bilderböcker, poesi)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon