Full version: Granngårdens fikon
mogge92
Hej hej! Jag fick hem ett reklamblad ifrån granngården idag, där det stod att dom sålde fikonträd( träd, nja) för endast 129kr! MEn vilken sort är det dom säljer? någon som vet?
Fenja
Ring dem och fråga, de om någon borde väl veta det?! wink.gif
Mvh
Fenja
mogge92
hah, smart svar tongue.gif förmodligen är det väl bornholmsfikon men men..... Är dom sticklingsförökade tror ni? och om dom är det, är det möjligt att "stamma upp" dom?
Ammoura
Ficus Carica

Tror det är en stambit eftersom det är en ca 10-15 cm lång rejäl stam som dom skotten växer ut ifrån.
Min har det inte hänt så mkt med än sen jag köpte den men sambons mormor köpte tidigare och hennes växer för fullt.
mogge92
CITAT (Ammoura @ 07-05-2007, 17:34) *
Ficus Carica

Tror det är en stambit eftersom det är en ca 10-15 cm lång rejäl stam som dom skotten växer ut ifrån.
Min har det inte hänt så mkt med än sen jag köpte den men sambons mormor köpte tidigare och hennes växer för fullt.


jo jag såg att det stod Ficus carica, men kanske det inte skulle skada om dom angav sorten tex brown turkey,bornholm osv osv... Men frågan är isåfall hur dom växer? HUr växer din sambos mormors planta på något vis? Kan tänka mej att det blir som en liten buske...
Ammoura
Har inte tittat på hennes än, så får väl se. Kändes iallafall helt klart värt pengarna. Undrar nu bara hur lång tid det tar att få frukt på den.
jegi
Tror nog inte att det är Brown Turkey eller av bornholmstyp om granngården säljer. Alla fikon heter dock Ficus carica, f ö den enda bladfällande fikusen. Det är inga problem att stamma upp fikonträd själv, dom växer ganska kraftigt, särskilt om du ger dem en viloperiod över vintern (svalt och gärna lite mörkare), om sommaren kan du ha det utomhus, bladen tål dock inte frost.
Jag kan inte säga hur många år du får vänta på fikon, men det behöver inte ta många år allt förstås beroende på hur gammalt trädet är du köper. Ställer du det inomhus året runt är det nog svårt att få frukt inbillar jag mig.

F ö har jag ett fikon av bornholmstyp på friland i zon 4. Det har överlevt två vintrar och för första gången ser jag en fruktknopp.
Fenja
Jag vill minnas att jag läst någonstans att fikon inte går att ha som krukväxt utan att man är tvungen att ha ett tempererat uterum för att de ska klara sig bra. Det kan vara här på Odla, det stod, intresserade kan väl testa att söka. Synd att lägga pengar på något som är dödfött från början om det stämmer...
Mvh
Fenja
Ammoura
Ska ha mina i plastväxthuset i år och i källaren i vinter. Nästa sommar kommer snälla vägverket hit och glasar in våran altan så då får den flytta dit smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (jegi @ 07-05-2007, 18:46) *
Tror nog inte att det är Brown Turkey eller av bornholmstyp om granngården säljer. Alla fikon heter dock Ficus carica, f ö den enda bladfällande fikusen. Det är inga problem att stamma upp fikonträd själv, dom växer ganska kraftigt, särskilt om du ger dem en viloperiod över vintern (svalt och gärna lite mörkare), om sommaren kan du ha det utomhus, bladen tål dock inte frost.
Jag kan inte säga hur många år du får vänta på fikon, men det behöver inte ta många år allt förstås beroende på hur gammalt trädet är du köper. Ställer du det inomhus året runt är det nog svårt att få frukt inbillar jag mig.

F ö har jag ett fikon av bornholmstyp på friland i zon 4. Det har överlevt två vintrar och för första gången ser jag en fruktknopp.



i skåne ger fikon riklig frukt varje år . det ända är att ringa fråga dom då dom som säljs som krukävxter är oftast inte Brown Turkey eller Bornholms .

CITAT (Fenja @ 07-05-2007, 18:48) *
Jag vill minnas att jag läst någonstans att fikon inte går att ha som krukväxt utan att man är tvungen att ha ett tempererat uterum för att de ska klara sig bra. Det kan vara här på Odla, det stod, intresserade kan väl testa att söka. Synd att lägga pengar på något som är dödfött från början om det stämmer...
Mvh
Fenja



helst ska dom ha en vinter på +5c max +10c . och ute så mycket det går och lite frost på hösten så dom vet det är vinter och time att sova . men även växer fikon som vintergrönaträd i varma områden av världen tror Kerstin här på odla har sin vinter grön och får frukt

CITAT (Fenja @ 07-05-2007, 18:48) *
Jag vill minnas att jag läst någonstans att fikon inte går att ha som krukväxt utan att man är tvungen att ha ett tempererat uterum för att de ska klara sig bra. Det kan vara här på Odla, det stod, intresserade kan väl testa att söka. Synd att lägga pengar på något som är dödfött från början om det stämmer...
Mvh
Fenja



helst ska dom ha en vinter på +5c max +10c . och ute så mycket det går och lite frost på hösten så dom vet det är vinter och time att sova . men även växer fikon som vintergrönaträd i varma områden av världen tror Kerstin här på odla har sin vinter grön och får frukt
mogge92
hrm, frukt borde man få förmodligen nästa år
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon