Full version: Päronträd
karjo
Hej!

Jag har tidigare pratat päronträd här, men då handlade det om det trädet jag har som är gammalt och dåligt... Vi har nu tänkt att sätta ett nytt träd på en annan plats i trädgården, ett försök till generationsskifte alltså... Den plats vi har i åtanke och tyvärr den enda platsen i trädgården är en ganska skuggig plats. Vad kan man sätta för päronträd där? Finns det någon sort som är mer skuggtålig än andra? Vi vill ha ett träd som ger frukt av "gråpärontyp", alltså ganska hårda päron. Kan någon tipsa mig? Är det nåt annat man ska tänka på?

Tackar på förhand! :-)
Cilla
Gråpäron är den sort som jag känner till som ger frut och ganska god sådan även om den inte har full sol. Det blir ett mycket vackert, ofta karaktärsfullt träd, 15 meter högt och 8-10 meter brett. Man kan stamma upp dem så att kronan kommer högt upp om man vill, men att toppkapa blir gråpäronet bara dåligt av.
karjo
Oj! Blir det så stort!?? Men det kanske alla blir?

Gråpäron låter bra annars! smile.gif
Cilla
Gråpäron är det högsta päronträdet, men i stort sett alla blir höga, men aningen smalare än äppelträd satta på A2 grundstam eller frösådd rot. Små päronträd finns inte vad jag vet, men man kan spaljera om man inte har plats på höjden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon