tinatina
Jag har hört och tänkte testa att odla potatis så man får färskpotatis till julbordet, är det någon som har testat eller har något tips?

Tex bra potatissort, när köpa, när sätta, hur förvara mm?

Tänkte köpa sättpotatis nu i helgen och förvara de i min matkällare där det är svalt och sen sätta i hink runt oktober-november (bor i lägenhet med balkong).

ingrid fuxwall
Har ofta tänkt att göra så som du planerar man än aldrig gjort.
Tycker du ska vänta med att låta potatis gro om du ska vänta så länge med att sätta den.

ingrid
KURT
Odla man utomhus så brukar man sätta dem i augusti-september, om de skall bli klara till nyår.
Cilla
Jag har nästan alltid egen potatis till jul... Fast ibland glömmer jag bort att ta upp dem. Jag sätter dem sent, eller plockar helt enkelt inte upp alla vårsådda. Sen potatisplantering här i zon 3 brukar vara juli-augusti. Säkrast tycker jag ändå det är att låta de senare sorterna vara i backen.
En annan variant jag provade ett år var att i maj sätta potatis i en lövkompost. De kunde jag skörda vid jul också.

Tomatplantor kan man också ha var i ett fönster inomhus, vattna och gödsla rejält så har man något man kan kalla "lingontomater" till jul. Mer dekorativa än goda, lite beska blir de utan sol.
Cassandra
Jag har testat men här brukar marken vara stenfrusen i december så jag får inte upp dem. Ifjol gick det bra, milt fram till jul.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon