Full version: växthusgurkan
katah
Jag har redan 3 växthusgurkor planterade i sina slutgiltiga platser i 20-liters hinkar.
De är ca. 30-40 cm långa.
jag planterade dom 2 veckor sedan i kogödsel och har bara vattnat sen dess.
Det finn även en lager leca-kulor på botten.

Bladen ser fina ut och de mår annars bra, men kanterna på bladen är är lite ljusgröna ( 2-3 mm)
har de redan brist på näring? för mycket /lite vatten ?
vad kan de bero på?
mirra29
Svårt att säga om plantan fått för mkt eller för lite vatten, Hur har du vattnat? Gurka behöver mkt vatten, beroende på på hur varmt och hur mkt solljus den får, men är känslig för över vattning, syrebrist i jorden= rötterna dör... Kan det ha blivit för starkt gödslad jord, gav du dom gödsel innan du planterade om dom? Kolla om det går, rötterna... Är dom vita och fina eller gula/bruna...
katah
Det syns några vita rötter vi ytan.
jag vet att de behöver mycket vatten, men jag funderar om jag har vattnat dom för mycket för trots allt är det inte väldigt stora än.
Vattna kan jag lite mindre för att se om de mår bättre av det, men kan jag räkna med att näringen från kogödseln räcker ett tag ( köpegödsel från butiken), att det inte är brist på det än ?
Lady Hamilton
Inte är det närings brist Tror i stället på att det varit lite ojämn luft temperatur eller som du själv säger övervattning. Det kan vara lite svårt nu i början att vattna "lagomt" men pröva dig fram.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon