Full version: Miniros
LindaS
Jag köpte en miniros i vintras och den är nu inte länge så liten. Trivdes visst väldigt bra där den stod :-). Visst kan man plantera ut den i rabatten nu på våren? Något särskilt man ska tänka på. Jag vet inte vad det är för sort förutom att den har röda dubbla blommor ;-)).
Marlene z v
Jag brukar plantera ut typ morsdagsrosor. Men först efter nattfrost risken är förbi, den får ny blommning senare på sommaren.
guldfisk
Jag har inte provat att plantera ut dem, men däremot har jag ställt ut två av mina minirosor i kruka utomhus. De växer så det knakar och har blivit betydligt större än sina inomhuskompisar, så de verkar trivas ypperligt ute.
Floppy
Jag kan ingenting om rosor men mina 2 minirosor planterade jag ut i somras och de lever och frodas ... den ena har till och med varit planterad på pappas grav och övervintrat där vintern innan...så den har alltså klarat 2 vintrar ute...men plantera ut den när risken för frost är över och glöm inte bort att avhärda den först...
mamamaggan
Går bra att plantera ut dem men jag vet inte om de klarar vintern ute. Jag gräver upp mina och har inne i c:a 10 grader över vintern och sätter ut dem när risken för nattfrost är över.
Rossi
Min man fick en miniros i födelsedagspresent för ca. 6 år sedan. De brukar ju sällan överleva länge inomhus ... så vi planterade ut den och den frodas och blommar fint vartenda år så visst funkar det! Kan nämna att vi bor i Skåne i zon 1.

Rosen står under en björk, blir beskuren varje år. För övrigt ingen skötsel alls och den trvis utmärkt!
Cilla
Jag sätter också ut mina minirosor, och de byter nästan alltid skepnad och form. Några lever flera år, andra bara ett par.
Här bilder på hur de förvandlas
Virriz
CITAT (mamamaggan @ 06-05-2007, 19:02) *
Går bra att plantera ut dem men jag vet inte om de klarar vintern ute. Jag gräver upp mina och har inne i c:a 10 grader över vintern och sätter ut dem när risken för nattfrost är över.


Jag fick en miniros i augusti som planterades i rosrabatten och som nu har både blad och knoppar (zon 3/4)!! yahoo.gif

Vet att min svärmor planterade ut en för 5-6 år sedan som nästan är en buske nu i storlek!

Susanne i Linköping
Mina två minirosor har klarat sin andra vinter här i zon 2-3 (Linköping är zon 2 men jag har norrsluttning och lite kallare läge). Första vintern var snörik och rosorna behöll sina gröna blad hela vintern, men i år frös bladen bort. Nu kommer nya skott på bägge. Precis som Cilla säger blir blommorna inte lika små som de var vid inköpet, men jättefina ändå.

Men en miniroskruka brukar ju innehålla 3-4 sticklingar (plantor), borde man dela dem och sätta dem en och en eller alla tillsammans? Mina övervintrade ser ut att stå två och två. Dem ska jag kanske låta bli att störa, men jag har en ny miniros inne och den består av tre plantor. Dem skulle jag ev. kunna dela på innan planteringen.
cala98
Min miniros grönskar nu i zon 5. Har övervintrat utan täckning!
kickibj
Min erfarenhet är också att minirosor trivs ypperligt ute! Jag har haft minirosor som övervintrat utomhus tidigare, men där jag bor nu dog den miniros jag hade i rabatten över vintern. Kanske hade det gått bättre om den stått närmare huset. Förra året planterade jag mina minirosor i en stor balkonglåda som jag tog in i höstas. Det frodas nu och har börjat knoppas. Så snart risken för nattfrost är över får de åter komma ut. rose.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon