Kavat
Hej
Jag vill av vissa anledningar plantera häck i pallkragar som man bygger flera på varandra. Jag undrar hur länge dom håller.Jag menar.. det är ju lite jobbigt att behöva köpa nya om några år när häcken förhoppningsvis blivit större? Och håller pallkragarna för det trycket om man sätter flera på varandra och fyller med jord?
Cilla
Mina staplade pallkragar har fyllda med jord hållit i 3-5 år innan nedersta, mest fuktiga delarna börjar ge med sig. Faktiskt håller torvblock längre hos mig, fast de översta tappar formen lite efter ett par år.

Pallkragar som man tömmer och grejar med jorden i varje år håller mycket längre.

Om man planterar häck i pallkragar får man vara beredd att efter några år spika och hamra en del, det kan man ju göra utanför de multnande kragarna. Men om man måste betala dyrt (mer än 50 kr) för varje krage är det nog bättre ekonomi att bygga låda med grövre plank från början.
tomba
håller med cilla. men kan du inte använda murstenar eller tryckat? det håller ju nästan längre än häcken tummenupp.gif
Carl
Hi!
Allt trä som är fuktigt en längre tid ruttnar med tiden även pallkragar. Mitt tips är att du klär insidan med någotn fuktspärr.
Typ Plast folie av den lite tjockare typen eller kanske tjärpapp. Måla kanske förlänger livslängden något men ingen längre tid.
Big Gardener
Sen bör du tänka på att pallkragar inte ger samma vinterskydd för rötterna som mark ger. Risken är betydligt större att rötter frysern tillbaka under vintern om häcken står kvar ute i pallkragar under vintern.
Cilla
Ytterligare en aspekt med att ha buskar i pallkragar är att jorden torkar ut mycket snabbare. När man odlar grönsaker och annat ettårigt i dem så utnyttjar man ju detta att jorden i lådorna värms upp, men perenna växter kommer att behöva tillskottsvatten varje år, och dessutom lakas jorden ur och behöver förbättras lite då och då. Det blir lite jobb med det hela alltså.

Kanske bättre sätta snabbväxande klätterväxter i lådorna, om det är insynsskydd du önskar?
Kavat
Hmmm tack för många bra synpunkter. Klätterväxter är en bra idé men jag är ute efter något som skymmer lite även på vintern. Jag vill inte se in till grannen som har en riktig misär-trädgård. Vad jag har förstått kan man köpa häckar på låda som är ca 1,5 meter lång. Men det är väl samma sak där med kyla och det blir ju inte lika snyggt heller...
Cilla
Men du Kavat - kombinera klätterväxter som får intressanta fröställningar med t ex ett galler av armeringsjärn. Finns rutjärn 5mm tjockt som blir rostigt och har 20 x 20 cm stora rutor. Också det ger lite insynsskydd, iallafall fungerar de lite som avskiljare som man aktivt måste titta igenom (förgrund) för att se vad som finns i bakgrunden. Eller bambuflätade saker. Förresten kan man fläta snyggt själv, som detta fast glesare


Många slingerväxter ger något intressant kvar på vintern: Alpklematisar som man sätter mitt i en hög pallkrage lämnar bollar kvar ända till nästa vår. Bokharabinda lämnar ett långt, yvigt och snabbväxande rufs av grenar. Vid kanterna av ett galler eller liknande kan man ha vildkaprifol, de tjockar till sig med åren och lämnar också rufs.
Kavat
[attachment=2073:granne.jpg.JPG]
Tack för ännu ett kreativt tips. Armeringsjärn låter verkligen jättefint om det vore någon annanstans än hos mig. Jag lägger upp en bild hur det ser ut mot min granne. Hans fula egenbyggda staket (man kan inte ens kalla det staket...) gör det svårt att ställa upp något framför utan att det ser ännu skräpigare ut. Vi har, tyvärr, en liten grannfejd (hela längan är galen på grannen) och jag vill inte röra hans del över huvud taget som läget är nu. Förutom det som syns på bilden kan tilläggas att han har 7 hundar som jag gärna slipper se när dom står och kissar floder :-/ Jag har svårt att gräva upp marken mot honom iom att då betongen kommer att ge vika. Suck... har faktiskt hållt på att ge upp flera ggr och flytta men tänker att jag ska försöka göra det bästa av situationen. Oj.. nu blev det värsta klagolåten.. det var ju inte riktigt meningen, sorry smiley_small_hug.gif
Cilla
OK, jag förstår... Och visst diskuterar vi detta på något annat ställe också, iallafall har jag sett bilden förut.

Här krävs något, helt klart, och det ser ut som att det måste till en hel del fantasi.

Minns jag rätt att detta är i Stockholmsområdet eller i växtzon 2-3?
Är bilden tagen från din tomt in över staketet till hans, och det är i gruset du tänkt ställa något som ska växa? Eller är det på andra sidan?
Det grönrinnande är alltså från 7 hundar som pinkar så det rinner in hos dig? Fy bubblan.
För att kunna tänka i växter måste man också veta lite mer om solförhållandena här. Är det sol här på sommaren och hur länge?

Om det är så som jag tror så är omstndigheterna alltså att det är kort tid med sol här, att marken knappast är grävvänlig, och hundarnas urin är också en omständighet som påverkar. Den är mycket frätande för växtlighet och ingen ung växt tål dagliga doser av koncentrerad hundurin. Dessutom ser grusgången ut att vara en slags infart, så att en växtanordning inte får ta plats?

Jag tror inte att jag skulle tänka i växter i första hand. Jag skulle tänka skulptur och att se till att hundurinen inte syntes när den rann ned i gruset och att allt på min sida kunde spolas av då och då.

Det ger för det första en bemålning av betongsulan, kanske med svart tjärfärg. Då försvinner den och urinen syns inte. Sedan skulle jag, alla relationer till trots, inte kunna låta bli att tänka skulptur. Han har ju byggt ett staket som ser ut att vara i grönsen av era tomter, då borde du kunna göra något på din sida också. För det första måla om staketet på din sida i en eller flera färger som du gillar. Täckande färg som gör att du kan spola av urinen. Sedan skulle jag skulptera ett eget staket som var 5 cm lägre än hans (för att undvika klagomål), strax intill. Vilken form av skulpturalt skydd du gillar kan jag ju inte veta, men jag skulle någ göra något med böjda former i horisontalled eftersom hans är så vertikalt. I material som går att spola av.

Om du iallafall vill tänka i växtlighet måste du skydda den mot urinen. En hel del hindras ju av staketet, men det måste täppas till mer. Kanske kan du spika på ribbor horisontalt på hans staket, eller helt enkelt ställa ett eget löst och ågt med vertikala ribbor mot hans? I sådana fall skulel du sedan kunna unna dig 3-5 st stora och vackra urnor som du sedan odlade höga växter i. Med trekantställningar i dem på 3 meters höjd (elelr lägre) kan du får många klätterväxter att trivas, me det krävs urnor som tar ca 50 liter för att de ska hålla.

Svartmålad, blank, avspolbar betongsula, snygg stllning för urinskydd på din sida av staketet och lyxurnor med snygga, skulpturala klätterställningar och vackra blomster är nog det bästa jag kan komma på.





Kavat
Åh du har så bra idéer, jag blir riktigt inspirerad. Tack smile.gif Jag ska kolla lite på något staketliknande, något jag kan fästa utan att fästa det i hans hus. Du har rätt i alla dina antaganden gällandes växtförhållanden osv. Sol finns det från lunch och framåt ungefär. Tack snälla för alla goda tips och råd :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon