Full version: En lite udda fråga
e_sedell
Jag har funderingar på att odla nyckelpigor. Det är lite ont om dom här omlring nu för tiden, men inte bladlöss. Hur ska jag göra? Jag måste ju odla bladlöss för att det ska fungera. Hur ska jag göra för att det inte ska bli allt för krongligt? Någon som har några förslag?
Pher
Tyvärr inget svar, bara undrar om det allstå är nyckelpiggorna som äter bladlöss, verkar så?

Vad jag vill veta är vad nyckelpiggorna är bra på, o hinner ni inte svara så söker jag upp infon själv wink.gif

Mvh
estet
Visst äter nyckelpigorna löss och annat pyttesmått.

Kommer ihåg att vi hade nån slags rosenbuske hemma när jag var liten.
Så fort man hittade en nyckelpiga gick man och bar den till denna rosenbuske. Om den var lusig eller om det var i förebyggande syfte kommer jag inte ihåg. tongue.gif
Ewa L
Jag hade för mig att de mjölkade lössen, inte åt dem. Var ju ett tag sedan jag hade biologi, förstås.
Hannele
Nyckelpigan och dess larver äter bladlöss.
Myrorna mjölkar bladlöss på deras söta saft.
Ewa L
CITAT (Hannele @ 19-06-2003, 13:03)
Nyckelpigan och dess larver äter bladlöss.
Myrorna mjölkar bladlöss på deras söta saft.

OK Hannele, nu har du konstaterat att jag inte var närvarande på varken mattelektionerna eller biologi d:o!! tongue.gif biggrin.gif

Vilken tur att jag förkovrar mig varje dag här i "livets skola". wub.gif
Hannele
Vilken tur att jag förkovrar mig varje dag här i "livets skola".

Det är verkligen tur! smile.gif
hälsar
en som fick en andra chans
adrian
Nyckelpigornas larver är glupska vad det gäller att äta bladlöss, de kastar sig över dem...
En man i USA släppte lös ca: 10 000 st nyckelpigor i hans gigantiska växthus med köttätande växter...
Tyvärr så tog det bara 2 dagar innan alla förtum några berusade överlevare var tagna av växterna...
Där funkade det inte så bra... rolleyes.gif
Cilla
Om att köpa nyckelpigor:
Kanske har Naturskyddsföreningen www.snf.se eller KRAV www.krav.se råd om detta. Jag har också funderat på att köpa nyckelpigor. Tycker att de minskat i antal där jag bor.
e_sedell
Jag har en katalog från Koppert (Svenska Predator AB). I den står det att Aphidius colemani, A. abdominalis, Aphidoletes aphimyza, Chryoperla carnea, Hippodamia convergens och svampen Verticillium lecanii ska vara bra mot bladlöss. De går på olika sorters bladlöss. Men jag tror att Hippodamia är det bästa för oss fritidsodlare. Annars säger de att Aphidius colemani och Aphidolets aphimyzea ska vara den bästa kombinationen. Hippodamia står tyvärr inte med på produktionslistan. Jag vet inget mera företag som levererar nyttodjur. Det får nog bli en egen odling, men hur. Jag har grunnat en del men inte kommit på något. Kanske skulle man låta några växter bli rejelt infekterade av bladlöss. sleep.gif wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon