Full version: Orm och padda
Berith
Idag har jag sett en mycket märklig sak i trädgården. unsure.gif

Först såg jag stjärten på en tjock svart orm när den ringlade iväg in bland några stenar vid smultronen. Jag backade direkt och gjorde lite annat en stund för att den skulle hinna ge sej iväg, men när jag kikade vid stenarna igen låg det en padda där! Va?! Jag visste ju att jag sett en orm där för bara ett par minuter sen men nu låg där en brun padda i stället.

Nåväl, jag gjorde lite annat en stund igen och när jag skulle titta till paddan så låg där en svart orm i en ring! wacko.gif Den blev rädd för mej, sträckte ut sej och ringlade in bland stenarna igen. Gissa vad som legat under ormen och nu låg kvar vid stenen?! Paddan! tongue.gif

Varför gjorde dom så där?! Trädgården är så pass stor så dom behöver ju inte slåss om dom soliga platserna. wink.gif Är ormar och paddor vänner eller fiender? Kan nån förklara för mej vad dom höll på med!
digitalkarin
Oivoi - klurigt! wacko.gif
yla
kärlek över gränserna laugh.gif
romeo o julia i slingervärlden biggrin.gif

man undrar ju wub.gif
kul ändå ,,,,o du e säker på att ingen försökte äta på den andra?

du kanske räddade paddans liv

för nog tror jag att den står på matlistan för ormarna
Gossen Ruda
Jodå, paddor står på ormmenyn. Du skriver inte om paddan levde eller vad det var för orm men var den svart var det säkert en snok. Dom äter gärna paddor. Skall jag försöka mig på en gissning har nog ormen försökt äta paddan men inte klarat av det utan "spottat" ut den. Men ville säkert inte lämna det tilltänkta bytet ändå. Fast om paddan var vid liv har jag ingen bra förklaring.
Berith
Jodå paddan levde, den rörde på frambenen och halsen (eller vad det heter på en padda, haka kanske). Den såg blöt ut på bakkroppen, men jag kände inte efter.

Om det nu var så att ormen kom tillbaka för att äta upp paddan, så lyckades den kanske till slut för jag såg inte till nån av dom senare. Men smakar inte paddor illa?
Posse
Jag sökte nyss på webben och fick bekräftat att snokar gärna spisar paddor, men fann inget om jaktmetoderna; men tycker mig minnas från förr att paddor blåser upp sig i försvarssyfte. Kanske försökte Beriths snok pressa luften ur den stackars paddan.... huh.gif sad.gif
Eva i Skåne
Usch Berith unsure.gif , en orm i trädgården sad.gif . Jag som har sån ormskräck ryser bara jag läser det.
I min trädgård har jag "bara" sett kopparödlor och det är en del år sedan, men trots att jag vet att det är en ödla så ger den mig iskalla kårar. huh.gif

Trots detta har jag ett naturligt stenparti med växter. Jag tycker jag gjort stora framsteg som numera vågar gå upp i det och rensa utan att ha gummistövlar på mig rolleyes.gif, men prasslar det till så backar jag.........
Betty
CITAT (Eva i Skåne @ 18-06-2003, 23:58)
Trots detta har jag ett naturligt stenparti med växter. Jag tycker jag gjort stora framsteg som numera vågar gå upp i det och rensa utan att ha gummistövlar på mig rolleyes.gif, men prasslar det till så backar jag.........

Vilken tur att du backar Eva! Annars kanske du skrämmer slag på nån stackars orm!!! tongue.gif
Eva i Skåne
Finns det "stackars ormar"? wink.gif
Jag tycker mest det är stackars Eva smile.gif

Samtidigt som jag vet att det är löjligt att vara så rädd för våra ormar, så är det påfrestande för både mig och omgivningen.
Betty
Det finns massor av "stackars ormar", tänker på alla ormar som blir ihjälslagna bara för att de finns...
Själv är jag jätterädd för spindlar... och det är orationellt om något! Det finns inga farliga spindlar i vårt land! ...men ändå... de rör sig så obehagligt med alla sina ben! blink.gif wink.gif
Ewa L
Tror nog dessärre också att paddan stod på menyn.

Den mest irrationella ormskräck jag upplevt var min ex-makes. Det räckte med en bild på en orm för att han skulle bli fullständigt vettskrämd.
Han skämde ut oss rejält på ICA Maxi för några år sedan. Vi stod i kassa-kön och han passade på att bläddra i veckotidningen vi skulle köpa. ORMBILD!! Gällt skrik från maken och han bara kastade ifrån sig tidningen. Något pinsamt med alla som tittade och undrade! laugh.gif laugh.gif
Detta alltså från en man som var 1,87 cm över havet och stadigt byggd. Eftersom jag inte är rädd för ormar ser jag nästan aldrig några, men spindlar!!! Överallt, och de blir större och får fler ben för varje år.
VUB
CITAT (Ewa L @ 19-06-2003, 07:43)
ORMBILD!!

rolleyes.gif så gulligt....! min man är oxå otroligt rädd för ormar och liknande djur... och jag som drömmer om en ödla som behöver ett nytt hem.... och jag får inte ens ta hit den en stund så han får prova på att ha en ödla som "vän"! suck! dessa karlar!/Ullagumman
*Felix matte*
Jag klarar inte av att röra en spindel på BILD
Ormar kan jag titta på men .... säkert avstånd.
Dottern har 150cm lång Leguan (bild i album), den har jag stått nära
men när han kom ut ur Terrariet kände jag att ett besök i badrummet
var lämpligt (pudra näsan) och kan ni tänka er....
när jag kom ut därifrån var ödlan inne i terrariet igen.
Synd ... jag hann aldrig klappa den tongue.gif laugh.gif biggrin.gif
Hasse_h
Ormar är nyttiga djur som man bör vara rädd om. Men man måste respektera dem. Hustrun trodde jag blivit smått galen för några år sedan när jag upptäckte en huggorm som låg och solade på en sten i en stenig sydsluttning. Fram med kameran på magen och ner på knä för att få en riktigt fin närbild. Ormen blev naturligtvis livrädd för denna stora människa som dök ner som ett rovdjur mitt framför näsan på den. Så bilden blev inte så bra, den ringlade snabbt iväg och in i snåren... ganska respektlöst av mig, har aldrig gjort om det igen..

På min bildskärm här på jobbet sitter en liten luden spindel och försöker bota min spindelfobi. En svart änka som suttit där i snart 5 år. Jag tror det börjar hjälpa...kan ta på den nu utan problem iaf. rolleyes.gif
Åke med Spaden
CITAT (Hasse_h @ 19-06-2003, 09:13)
Ormar är nyttiga djur som man bör vara rädd om. Men man måste respektera dem. Hustrun trodde jag blivit smått galen för några år sedan när jag upptäckte en huggorm som låg och solade på en sten i en stenig sydsluttning. Fram med kameran på magen och ner på knä för att få en riktigt fin närbild. Ormen blev naturligtvis livrädd för denna stora människa som dök ner som ett rovdjur mitt framför näsan på den. Så bilden blev inte så bra, den ringlade snabbt iväg och in i snåren... ganska respektlöst av mig, har aldrig gjort om det igen..

På min bildskärm här på jobbet sitter en liten luden spindel och försöker bota min spindelfobi. En svart änka som suttit där i snart 5 år. Jag tror det börjar hjälpa...kan ta på den nu utan problem iaf. rolleyes.gif

En spindel på skärmen...? Fräckt! rolleyes.gif
Vad händer när du klickar på den? Kommer du ut på nätet? laugh.gif
Ewa L
Och jag har en grönspräcklig ödla ovanpå min skärm!! laugh.gif
Hasse_h
CITAT (Åke med Spaden @ 19-06-2003, 10:08)
En spindel på skärmen...? Fräckt! rolleyes.gif
Vad händer när du klickar på den? Kommer du ut på nätet? laugh.gif

Haha... laugh.gif min lilla webspindel... rolleyes.gif
Nä, en svart plastspindel med hårig kropp, 5 cm bred som sitter fasttejpad på bildskärmens hörn. Två framben sticker fram och krafsar lite lätt på bildrörets hörn... huh.gif biggrin.gif
Betty
Har du den där för att komma över en fobi Ewa L? ... eller är du en riktig "hacker"??? biggrin.gif
Min son lärde mej för några år sen att "en riktig hacker" har en maskot ovanpå skärmen. biggrin.gif
Själv har jag en liten grön dino... rolleyes.gif
Hasse_h
CITAT (Betty @ 19-06-2003, 10:24)
Min son lärde mej för några år sen att "en riktig hacker" har en maskot ovanpå skärmen. biggrin.gif

Jupp, så är det. Hemma har jag en bulldog på skärmen... har dock ingen bulldogfobi... rolleyes.gif
Ewa L
Samma här! Skulle dock behöva låna din spindel Hasse, jag har faktiskt lite problem där. wacko.gif
Inga andra djur, bara spindlar.
Betty
Förslag till ny ringdans, såhär inför midsommar...
" Små hackers, små hackers e lustiga att se
Små hackers, små hackers e lustiga att se
Båd ödlor och grodor och bulldoggar hava de
Båd ödlor och grodor och bulldoggar hava de"
biggrin.gif tongue.gif rolleyes.gif
yla
för den utan fobifinns en bild men den e söt o ofarlig
o den som har fobi kan ju öva sej på den kanske ,,,,,
ett av mina möten ,fast de flesta sticker ju me en otrolig hastighet om man inte smyger fram ,
nu kan alla ha sköna dagar framför sina datorer i missommar , men jag SKA till torpet de må regna småspik men de e ju missommar, jag jag hoppar nog över mitt stående missommardopp i år wub.gif
Hasse_h
CITAT (Betty @ 19-06-2003, 10:39)
Förslag till ny ringdans, såhär inför midsommar...
" Små hackers, små hackers e lustiga att se
Små hackers, små hackers e lustiga att se
Båd ödlor och grodor och bulldoggar hava de
Båd ödlor och grodor och bulldoggar hava de"
biggrin.gif tongue.gif rolleyes.gif

laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif tongue.gif
eggmona
Hej!

Det här är första gången jag är inne på Odla.nus forum, men jag är glad att det finns. Satt och funderade över om ett liknande forum fanns när jag kom fram till detta. Extra glad blev jag över att höra att fler än jag är hysteriskt rädd för spindlar. Jag möts ofta av oförstående när jag skrikande springer iväg från en spindel. ohmy.gif I min kolonilott vimlar det av spindlar som springer på jorden, det är nästan så jag inte vill ränsa ogräs där. Kan man bli av med dem på något sätt?
Hasse_h
Tror inte det finns något bra sätt att bli av med spindlar. Dessutom är det nog inte speciellt bra att ens försöka, även om det skulle finnas något kemiskt preparat för detta så lär ju det slå ut alla insekter och smådjur som gör nytta. Även om jag har viss fobi för spindlar inser jag att de gör stor nytta och håller efter andra skadedjur. Jag gillar heller inte att köra ner fingrarna i rabatten om jag ser dessa "stora" bruna spindlar som springer där, men det är ju bara att vänta tills de sprungit vidare. Eller så tar jag dem med planteringsspaden och kastar iväg dem låååångt bort... unsure.gif

Många fåglar tar ju också spindlar, och fåglar är ju kul att ha i trädgården.
Ewa L
Jag är ganska noga att ha trädgårdshandskar, och då klarar jag spindlarna. Vill heller inte döda något i onödan.
Låter till och med trädgårdssnäckorna vara. Rätt eller fel? huh.gif
Innan jag började på detta forum visste jag inte skillnad på sniglar och snäckor...
Det är inte bara om blommor vi lär varandra! biggrin.gif
Berith
CITAT (Hasse_h @ 19-06-2003, 12:45)
--- Eller så tar jag dem med planteringsspaden och kastar iväg dem låååångt bort... --- Många fåglar tar ju också spindlar, och fåglar är ju kul att ha i trädgården.

Vad förvånade fåglarna måste vara när det kommer spindlar farande! ohmy.gif

Min dotter är också nästan hysteriskt rädd för spindlar. En gång när barnen var små var vi på studiebesök till Karlsborgs fästning. Vi gick en guidad tur som bl.a. tog oss ner i mörka gångar i 'underjorden'. När vi kommit in i en kolsvart håla skulle guiden visa oss något väldigt sällsynt. Om vi stod riktigt stilla och tittade på väggarna när hon tände lampan skulle vi få se massor av.... Hoppspindlar!!

Dottern har troligen ett väldigt starkt hjärta. wink.gif wub.gif
Hasse_h
CITAT (Berith @ 19-06-2003, 13:31)
Min dotter är också nästan hysteriskt rädd för spindlar. En gång när barnen var små var vi på studiebesök till Karlsborgs fästning. Vi gick en guidad tur som bl.a. tog oss ner i mörka gångar i 'underjorden'. När vi kommit in i en kolsvart håla skulle guiden visa oss något väldigt sällsynt. Om vi stod riktigt stilla och tittade på väggarna när hon tände lampan skulle vi få se massor av.... Hoppspindlar!!

Dottern har troligen ett väldigt starkt hjärta. wink.gif wub.gif

Gissa varför jag har utvecklat en lätt fobi för spindlar....är uppvuxen i Karlsborg och har väl mer än en gång olovligen sprungit i mörka och fuktiga tunnlar i vallarna runt fästningen... tongue.gif
De spindlarna är inte att leka med. Ska visst vara en sällsynt art som bara finns på ett par ställen i Sverige. wacko.gif
Åke med Spaden
CITAT (Hasse_h @ 19-06-2003, 10:23)
Haha... laugh.gif min lilla webspindel... rolleyes.gif
Nä, en svart plastspindel med hårig kropp, 5 cm bred som sitter fasttejpad på bildskärmens hörn. Två framben sticker fram och krafsar lite lätt på bildrörets hörn... huh.gif biggrin.gif

Ah... Maskot! Det är iofs inte min grej... jag hara bara damm på min skärm. Och det kan ju passa om vi ändå snackar trädgårdsanläggning laugh.gif

Har dock ingen damm i trädgården än... huh.gif
Posse
CITAT (Betty @ 19-06-2003, 00:37)
Det finns massor av "stackars ormar", tänker på alla ormar som blir ihjälslagna bara för att de finns...

På en sida om huggormar fann jag följande:
CITAT
Det är förbjudet att inom landet döda, skada, fånga eller på annat sätt insamla vilt levande exemplar av följande arter.
Det är också förbjudet att ta bort eller skada dessa arters ägg eller bo:

Gotlandssnok (Natrix natrix ssp. gotlandica)
Hasselsnok (Coronella austriaca)
Huggorm (Vipera berus)
Kopparödla (Anguis fragilis)
Sandödla (Lacerta agilis)
Skogsödla (Lacerta vivipara)
Snok (Natrix natrix)
anne
tongue.gif Whoops, jag fångade in en vattensnok häromdagen vid min lilla damm. Tyckte att den var för nära huset (sisådär 50cm från balkongdörren) och gillade inte tanken på att barnbarnen skulle bli bitna av den. För som ni vet så biter en snok sig fast och släpper inte taget. Den fick flytta på sig sisådär en mil längre neråt men det var tydligen inte bra fet heller för flyttar men en orm så kommer alla in i reviret sägs det.
Tycker att det är lite snurrigt men har då inte sett till någon ännu.
Kramisar från Anne som gillar ormar. wub.gif
Berith
Alla svenska grod- och kräldjur är fridlysta! wink.gif
Men det står inget om att man inte får pussa grodor...

Naturvårdsverket

Och jag gillar paddor!
Ångrar att jag inte plockade bort den jag hittade häromdan.
Då hade den kanske levat idag! Om nu ormen åt upp den.
Posse
Apropå "Det är förbjudet att inom landet döda, skada..." så verkar det finnas undantag inom trafiken...? Eller har någon hört att bilister åtalas "för vållande av annans död" eller "grov misshandel" när de kör över en orm....?
Berith
Om man kör på vissa djur är man väl skyldig att rapportera det? unsure.gif
Men det gäller kanske inte ormar och groddjur och igelkottar....
Eva i Skåne
Jag skulle aldrig våga slå ihjäl en orm även om den låg framför fötterna på mig unsure.gif .
För en del år sedan hade vi kopparödlor på tomten och då hände det då och då att någon blev offer för gräsklipparen, men det var helt omedveten. Upptäcktes inte förrän skadan var skedd.

Så olika vi är förresten. Jag är inte rädd för spindlar och det är jag glad för biggrin.gif . Det är ju betydligt oftare man träffar på dem än ormar, tack och lov wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon