wonderboy


Har precis planterat en Guldazalea och en Hortensia "Endless Summer". De har fått Rhododendronjord. Likadant med två japanska lönnar jag planterade förra sommaren och en lite mindre giva till mina minikiwi. Jag har också en Magnolia "Susan" som blommar villigt just nu.

Vad ger jag dem för gödsel? Jag skulle precis slänga på en massa kogödsel när jag hejdade mig. Jag tror mig förstå att de inte gillar höngödsel pga av halten kalk i detta men även kogödsel innehåller, om än mindre mängder, kalk.

Vem vet?
Lena i Torslanda
Det är enda gången jag använder konstgödesl - jag ger alla min Rhododendron Blå korn.
cato
Flytande blåkorn går bra till surjordsväxter.
Själva använder vi även vanlig kornad blåkorn samt påsad kogödsel.
Fast vissa plantskolefolk höjer på ögonbrynen då vi säger att vi ger vanlig blåkorn till rodisarna.
wonderboy
CITAT (cato @ 28-04-2007, 21:37) *
Flytande blåkorn går bra till surjordsväxter.
Själva använder vi även vanlig kornad blåkorn samt påsad kogödsel.
Fast vissa plantskolefolk höjer på ögonbrynen då vi säger att vi ger vanlig blåkorn till rodisarna.


Tack för svaren! Vad tycker då plantskolefolket att Ni skall använda då?
kerstin z5-6
dyrt speciaagödsel medel .. blåkorn o komposterad kogödsel här med
noora
Är det någon som vet om det är nån skillnad på pH-värde på vanligt blåkorn och flytande blåkorn? Jag hittade ingen info på påsen i alla fall.
MB1965
Jag har några magnolior mfl surjordsväxter.

Såhär sköter jag dom: Rhododentdrongödsel och barrförne på våren, ibland en skopa kompost, sen inte något förrän hösten. Då får dom PK gödning och ekblad.
wonderboy
Tack för svaren! Lite undrande fortfarande dock. Gäller kogödsel/ flytande blåkorn även till magnolia, minikiwi och japanska lönnar och bör kogödseln i så fall kompletteras med några liter rhododendronjord? Jag menar som en kompensation för kalken i kogödslet?
MB1965
Mina magnolior ( 4st ) får inte kogödsel pga kalken. Därav proceduren ovan biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon