Bettson
Jag har tankar på en thujahäck. Nu har jag åkt runt och tittat. En thujahäck kan vara något av det förskräckligaste eller snyggaste häck man kan se. Söker med ljus och lykta efter tips.
Vi trädar i år djupgräver och jordförbättrar samt ogräsrensar.
Vilken jord passar?.Nuvarande riktig smacklera.
Vilket Ph gillar thujor?
FInns det sorter som håller sig grönare än andra?
Jag har hört talas om att thujor skall sprutas med avdunstningsmedel vår och höst. Vad för medel är detta och var finns de att köpa. Jag har aldrig sett någåt sådant i vår trädgårdhandel
Tips mottages tacksamt
Åsa, mälardalen zon 2
Brabant brukar hålla sig ganska grön även på vintern (förutom om man låter dem bli frostbrända på vårvintern då kan de få bruna partier när våren kommer), kan formklippas till häck.

Den brukar trivas i de flesta jordar men tung lera kanske inte är det bästa, jordförbättra den nuvarande jordem med grovt grus + stora mängder organiskt material (får gärna vara lite grövre). +Marken bör inte vara vattensjuk utan det ska vara hyfsad dränering.

Thuja klarar både lite lägre och lite högre pH den är inte så kinkig.

Avdunstningsmedel brukar vi inte använda här i sverige så vill du ha sådant får du nog söka utomlands, här i sverige nöjer vi oss med att skugga växterna med någon väv mot solen på vårvintern. Det fungerar lika bra och är mera miljövänligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon